Tim Colman | zondag 22 Aug 2021, 12:52

Een over-the-top actiegame met... bejaarden? Dat is Just Die Already!

• Heel goede physics engine
  • Veel mogelijkheden in de open wereld om er snel een einde aan te maken
  • Wordt snel saai
  • Uitdagingen komen vaak op hetzelfde neer

Als je een beetje zoals mij bent, heb je je games graag een beetje afgewerkt. Geen grote bugs, geen vreemde glitches of save freezes. Maar je hebt zo van die games die de grens opzoeken met een physics engine die maar net het nodige heeft of een raar controleschema aan de speler voorschotelt. Ik herinner me nog enkele uurtjes plezier met Goat Simulator, Octodad en vooral mijn chirurgische ervaringen in Surgeon Simulator. Just Die Already tracht mee in dat lijstje aan cultklassiekers te geraken met een open world waarin je als een oude gepensioneerde nog snel je bucketlist probeert af te werken.

Eeuwige jachtvelden

Just Die Already is een open world sandbox-spel waarin je probeert om zo veel mogelijk plezier te hebben voor je het loodje legt. Je zit vast in een slecht, restrictief bejaardentehuis en je eerste doel is te ontsnappen, de wijde wereld in om te gaan leven in plaats van te wachten tot je doodgaat. Er zijn vier gepensioneerden om uit te kiezen, maar voor zover ik kon zien is het enige verschil tussen hen louter cosmetisch. Nadat je je keuze hebt gemaakt, en nog wat streken hebt uitgehaald, word je letterlijk uit het bejaardentehuis geschopt. Nu moet je op straat taken uitvoeren om tickets te verdienen - dat is tenslotte leuker dan stilletjes te vergaan in je zetel.

De open wereld bulkt van de interactiviteit, elke meter kom je een nieuw voertuig, voorwerp of scenario tegen om je zelf gekozen bompa in de problemen te brengen. Rondje vliegen op een brandblusser, willekeurige passanten aanvallen met gevonden wapens, auto’s ontwijken en meer. Je kan vrijwel alles vastpakken en rondslepen of rondslingeren. Heb je een gevoelige maag dan zou ik Just Die Already misschien toch aan me voorbij laten gaan: het geweld en de bijhorende gore zijn vrij expliciet zonder z’n cartoon kantje te verliezen.

Belegen

Nu het wordt allemaal wel snel saai en zelfs met een aantal vrienden of familieleden op de bank is de lol er toch vrij snel af. Er zijn een heleboel activiteiten, maar het resultaat komt vaak op hetzelfde neer met je bompa die rondvliegt, bloed spuugt en een paar ledematen verliest. Op een uurtje had ik de meeste puntjes op m’n bucketlist al afgevinkt. De humor in de game slaat de bal ook wel een beetje mis. Het zijn dezelfde belegen grappen over boomers, zoomers en millennials die je allemaal al honderd gezien of gehoord hebt. Het is een verdienstelijke poging om een pak humor te verweven in de game en zoiets is natuurlijk heel subjectief, maar mij kon het niet bekoren.

Just Die Already is een leuk sandbox-spel, maar dat plezier slijt snel. Hoewel er veel dingen zijn om mee te spelen in de open world, was niets in staat om me langer dan een paar minuten te vermaken. Als je van games als Goat Simulator houdt, vind je hier misschien wel wat plezier, maar neem zeker wat vrienden of broers en zussen mee op de bank voor maximale fun.