Casper Egas | Saturday 18 Oct 2025, 2:36
Altijd al een... vuurtoren willen zijn? Check dan Keeper!
Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar voor Xbox Series S/X.
Keeper is een voetbalspel waarin je de rol van doelman op je neemt. Oh nee, het gaat over een lopende vuurtoren in een fantasiewereld. Ja, echt! Het is niet helemaal een walking simulator, maar het ligt er niet ver vanaf. De bedoeling van Double Fine is om een mooie, ontspannende ervaring voor te schotelen. Voor uitdaging moet je elders terecht.
Keeper is een audiovisueel avontuur. Tekst (geschreven of gesproken), zit er vrijwel niet in. De zeer fantasierijke wereld lijkt aangevallen te worden door een soort duisternis, dat alles aanvreet. Een van de slachtoffers is een vuurtoren, die de hoofdrol in het spel speelt. De toren valt om en krijgt spontaan pootjes. Aanvankelijk loop je traag en wiebelig door het landschap en probeer je de duisternis te ontsnappen. Je zult nooit dood gaan of levens verliezen. Noch is er een timer om je te laten opschieten. Je kunt in je eigen tempo de wereld verkennen.
Aangezien je een vuurtoren bent, is het logisch dat licht een belangrijke rol in Keeper speelt. Je kunt met de rechter stick je lamp richten en met de rechter trigger kun je deze extra fel laten schijnen. Al snel komt er ook een rare vogel (later zelfs twee) met je mee. Er zijn hiermee twee elementen die je met de omgeving laten interacteren: de vogel kan bijvoorbeeld iets oppakken of een hendel omzetten en door de lamp te richten op planten groeien ze, of je kunt juist duisternis verdrijven. Verwacht geen ingewikkelde puzzels waar je echt je hersens op zal breken, want Keeper is vooral ontspannend.
Het leuke aan Keeper is dat alles zo creatief is vormgegeven. Elk hoofdstuk zit vol met bijzondere omgevingen, wezens en verrassingen. Niets blijft lang hetzelfde, waardoor het spel nooit saai wordt, ook al is er geen enkele uitdaging. Het is de prachtige muziek die het geheel bij elkaar brengt en de mooie animaties die de gekke personages, zoals een vuurtoren, toch aandoenlijk maken. Het spel oogt sowieso mooi, met hier en daar wat haperingen, en met prachtige belichting. Het zijn de omgevingen die het spel maken, want echt een verhaal is niet aanwezig. Je bent simpelweg de boel aan het ontdekken. Zo nu en dan zijn er bloemen te vinden, die een standbeeld bouwen als je er met je lamp op schijnt, en plop, dan ontgrendelt een Achievement.
Het eerste deel van het spel begon net wat in herhaling te vallen en wat traag te worden, toen het spel met een twist kwam. De vuurtoren brak opnieuw en versmolt met een bootje en toen ging het verder op (en onder) het water. De snelheid werd hoger en er wat iets meer interactie mogelijk. Later gebeurde het nog eens en was ik ineens een los lampje, dat te besturen was alsof het een snelle knikker was. Aan het eind is er zelfs nog een vierde vorm, maar die zal ik niet verklappen. De variatie zorgt er voor dat het spel tot aan het eind toe leuk bleef. Maar pas op, dat is enkele uren nadat je Keeper begonnen bent. De herspeelbaarheid is ook niet groot, want het spel gaat immers om de verassende ontdekkingen. Misschien dat je de standbeelden voor de Achievements nog allemaal wilt zoeken?
Het is moeilijk om een cijfer op Keeper te plakken. Persoonlijk had ik best iets meer uitdaging willen hebben, maar anderzijds is het ook bijzonder hoe men een spel heeft weten te maken dat helemaal vrij van frustratie blijft. Het was zeker plezierig om Keeper te spelen, maar ik denk niet dat ik het hierna nog eens zou spelen. Als je zin hebt in een paar avondjes rustige, fantasierijke ontspanning, dan zijn er beslist veel slechtere dingen om je geld aan uit te geven.