Het vervolg op Judgment, waarin je in Japan als detective werkt, is er nu!

• Uitstekende verhaallijn die moeilijke onderwerpen aanpakt
  • Schoolverhalen zijn een geweldige toevoeging
  • Gameplay blijft leuk
  • Te veel geforceerde gevechten in situaties waar het niet veel zin heeft
  • Speelt meer als uitbreidingspakket dan als vervolg

Lost Judgement is de sequel op Judgment dat in 2019 op de PS4 uitkwam, en dit jaar een Remastered-versie kreeg op Xbox Series. Je kruipt opnieuw in de huid van detective en ex-advocaat Takayuki Yagami. Eind vorig jaar bezochten we Yokohama nog met Ichiban Kasuga in Yakuza: Like a Dragon, maar nu staan we terug op straat om een zedenzaak te onderzoeken die snel uitloopt in een mysterieuze moordzaak. In Judgment bracht het verhaal ons van Yakuza middens tot corrupte overheidsambtenaren in de gezondheidszorg, Lost Judgment focust op het leven in en rond een school, pesten en sociale hiërarchie.

Different, but same

Het verhaal neemt dan wel een totaal andere invalshoek, maar Lost Judgement voelt heel vertrouwd aan en is zeer vergelijkbaar met zijn voorganger. Zo vergelijkbaar dat de game soms meer als een uitbreiding aanvoelt dan een nieuwe aflevering in de reeks. De ommehaal die Ryu Ga Gotoku Studio gerealiseerd heeft met de Yakuza-formule in Yakuza: Like a Dragon was duidelijk nog niet aan de orde voor de Judgment-reeks. Het verhaal maakt veel goed en zorgt ervoor dat je als speler telkens doorzet als het allemaal iets te vertrouwd en saai begint aan te voelen.

Lost Judgment opent met Yagami en zijn partner, Kaito, die proberen de eindjes aan elkaar te knopen. Er zijn een paar jaar verstreken sinds de moorden op de Mol en detective spelen betaalt niet al te best in Kamurocho. Gelukkig voor de Yagami Detective Agency zijn Sugiura en Tsukumo, 2 personages uit de eerste aflevering, hun eigen privédetectivebedrijf begonnen in Yokohama en zij hebben een zaak waar ze dringend hulp bij nodig hebben.

Tegelijkertijd vertegenwoordigen Saori en Hoshino van Genda Law Office een man die beschuldigd wordt van het betasten van een vrouw in een metro. Bij zijn veroordeling geeft de man de plaats van een lijk aan en de identiteit van de overledene, door te verklaren dat het een man was die zijn zoon vijf jaar eerder tot zelfmoord had gepest. Het toeval wil dat de baan in Yokohoma die Yagami aanneemt, zich afspeelt rond de school waar de zoon van de man en het slachtoffer van de moord op zaten. Je leest het al, het typische begin van een Ryu Ga Gotoku-game. Veel intriges, en onmiddelijk bekruipt je het gevoel dat alles verbonden is en dat dit enkel maar het begin is van veel meer onthullingen. Het originele Judgment was redelijk rauw en expliciet: Lost Judgement begint iets luchtiger en besteedt in het begin veel tijd aan de gevolgen van pesten te tonen en de vele slachtoffers ervan aan het woord te laten.

Te veel van het goede

Qua sidestories weerom geen gebrek in Lost Judgment, maar Ryu Ga Gotoku Studio gaat nog een stapje verder met een compleet aparte verhaallijn met de ronkende titel ‘School Stories’. Yagami snelt een schoolclubje te hulp en dit geeft je niet alleen een stevig sidestory, maar ook een extra twist aan de vertrouwde gameplay met een reeks aan nieuwe mini-games zoals de dansclub, e-sports team, fotografieclub en wat sparren in de boksring. Daarnaast komen ook veel activiteiten terug uit Judgment. Drone racing keert terug, en er zijn de gebruikelijke arcades (met een prima selectie aan games) te bezoeken en veel meer andere activiteiten die fans van de serie bekend zullen voorkomen. Yagami kan (redelijk) vrij reizen tussen Kamurocho en Yokohoma, dus er zijn twee steden om te verkennen. Al die verschillende activiteiten kunnen soms wel zeer overweldigend aanvoelen. Er komt immens veel op je af wat de focus wat weghaalt van het hoofdverhaal. Reken zeker zo’n twintig à dertig uur voor je de credits ziet, maar wil je werkelijk alles gezien en gedaan hebben kun je beter twee tot drie keer zo veel tijd reserveren.

Lost Judgment voelt deels wat langdradig aan door de constante gevechten. Het is niet zo dat de gevechten niet leuk zijn: ik hou van Yagami's nieuwe Snake Style, die lijkt op Aikido en zich concentreert op counters. Het is alleen niet gebruikelijk dat Yagami voortdurend zijn toevlucht neemt tot geweld, terwijl hij zich voordoet als iemand die de wet en zijn intelligentie gebruikt om situaties op te lossen. Dit is vooral het geval wanneer hij tieners in elkaar slaat in de gangen van een middelbare school. Het voelt alsof de Judgment-serie zich echt wil losmaken van de Yakuza-formule, maar Ryu Ga Gotoko Studio weet niet goed hoe ze dat het beste kan doen. Ik denk dat toekomstige inzendingen veel beter zouden werken als combat-lite, verkorte avonturen. Het plot en de personages hebben absoluut een ander, grimmiger en serieuzer gevoel dat verschilt van Yakuza, en ik hoop dat de gameplay op een gegeven moment ook een andere wending neemt.

Lost Judgment is weer een uitstekend spel van Ryu Ga Gotoku Studio. Er zijn maar weinig bedrijven die zulke goede titels kunnen blijven maken, en Lost Judgment heeft een uitstekende en boeiende verhaallijn en er is van alles te zien en te doen. De grootste fout van dit spel is dat er misschien te veel aan de hand is dat afleidt van het hoofdverhaal. Ik hoop dat Ryu Ga Gotoku Studio risico's blijft nemen met het verkennen van gameplay buiten de Yakuza-norm en dat ons volgende uitstapje met Judgment (of een andere spin-off) zich verder zal onderscheiden als een uniek eigendom.