Een horrorspel dat zich afspeelt in Toscane in 1940, dat is Martha is Dead. Lees hier de recensie!

• Een echt horrorspel
  • Italië in WOII is een unieke setting voor het genre
  • Soundtrack trekt je mee de waanzin in
  • Weinig interactie voor het genre
  • Guilia neemt tot vervelens toe haar tijd

Te midden van de glooiende heuvels van het Toscane van 1940 verlegt LKA's oorlogshorrortitel Martha is Dead weeral de grenzen en dat zonder te raken aan de ziel van het genre. Wees gewaarschuwd: deze game is zeker niet voor iedereen weggelegd. Martha is Dead is een horroravontuur dat draait om de moord op een jong Italiaans meisje met de naam Martha. Ik ben een grote fan van horror-games zoals die van The Dark Pictures Anthology, maar speelde LKA’s vorige horrortitel The Town of Light niet eerder.

Face Swap

Je kruipt als speler in de huid van Martha’s tweelingszus Giulia, die de identiteit van haar overleden tweelingzus aanneemt in een poging om in de gunst te komen bij hun mishandelende moeder. Giulia wil erachter komen wie haar zus heeft vermoord, terwijl de kranten in het spel beweren dat het een politieke aanval was omdat hun vader een hoge SS-officier was. In deze spannende thriller, die je dwingt om je te verzoenen met enkele van de meest ongemakkelijke aspecten van de menselijke psyche, kom je terecht in de duisternis van Giulia's gekwelde ziel.

Hoewel het verhaal op het eerste gezicht ongelooflijk simpel lijkt (meisje neemt uit shock de identiteit van haar vermoorde zus aan), is de plot van Martha is Dead allesbehalve voorspelbaar. Naarmate we verder komen in Giulia's traumatische verhaal krijgen spelers plotwending na plotwending te verwerken, met als hoogtepunt een einde dat we echt niet zagen aankomen. De game voelt aan als een korte, maar stevige rollercoaster waarin je er na enkele uren achter komt wie nu eigenlijk de slechterik in het verhaal was. Qua herspeelbaarheid heb je de mogelijkheid om andere keuzes te maken als je voor een paar verschillende playthroughs gaat.

Het door oorlog verscheurde Toscane van LKA is de perfecte setting voor dit bizar mooie verhaal. De hoofdplaats is de vakantievilla van Giulia en Martha die aanvankelijk in beeld gebracht wordt als een bijna afgelegen plek badend in de zon en vrijwel onaangetast door het omringende conflict. De dingen veranderen al snel van idyllisch in ronduit angstaanjagend, want samen met de nacht komt de geheimzinnig zwevende Witte Dame, het spookbeeld van een jonge vrouw wier leven zo wreed werd weggerukt. Terwijl Giulia's paranoia toeneemt, evolueert de setting mee, begeleid door een spookachtige soundtrack, gekenmerkt door strijkers en een schrikwekkende rommelende bas. Martha is Dead bouwt traag op en vergroot stap voor stap je gevoel van onbehagen en angst.

Een gewaarschuwde gamer...

Deze game is niet voor gevoelige zielen en je wordt uitvoerig gewaarschuwd bij de start van je avontuur, en je krijg zelfs het nummer van een zelfmoord hotline in beeld in het geval je nood hebt aan een gesprek. Als speler kan je volop voor de ongecensureerde versie gaan of bepaalde scenes weglaten voor een aangepaste spelervaring. Laat het me zo zeggen, Martha is Dead verdient z’n plaats als psychologische thriller in het horrorgenre. Tijdens je reis en Giulia's aftakeling tot de waanzin kom je zowel fantastische als volkomen echte gruwelijkheden tegen - waarbij het laatste dient als een grimmige herinnering aan de wreedheid en het zinloze verlies van levens die met oorlog gepaard gaan. Het is vaak een ongemakkelijke ervaring, maar nooit onnodig gewelddadig of heftig schokkend.

Op het vlak van gameplay biedt de game een pak minder diepgang. Je kan Martha is Dead nog het best beschrijven als een interactieve film en je kijkt als speler dan ook meer dan dat je effectief actie neemt. Kies je voor de gekuiste versie van de game vallen nog een deel van de interactieve scenes weg in je playthrough. Ondanks de permanente spanning neemt Giulia haar tijd bij het stappen. Je loopt van punt naar punt om simpele handelingen uit te voeren. Als laatste zijn de poppenkast-scènes eigenlijk vooral een trial & error oefening tussen de verschillende dialoogopties, met een brute herstart als je niet de juiste keuze maakt.

Martha is Dead is een echte psychologische thriller die vlot in de top tien kan van de beste horrorgames op Xbox. De gameplay stelt hier en daar letterlijk je geduld op de proef en kan voor sommige gamers gemakkelijk als een sleur aanvoelen. Maar voor de doorzetters biedt Martha is Dead een unieke, spannende en ronduit verontrustende ervaring die je zelf na de credits nog ademloos achterlaat. Absolute aanrader voor fans van interactieve filmspellen met een stevige horrortwist.