Tim Colman | zondag 30 Mei 2021, 21:32

Altijd al eens de gelauwerde Mass Effect-reeks willen spelen? Dit is je kans, want de Legendary Edition bevat de drie eerste games en alle DLC!

• Dé Mass Effect-trilogie
  • Verbeterde texturen en lichteffecten
  • Alle DLC zit erbij
  • Multiplayer uit deel 3 ontbreekt

De Mass Effect Legendary Edition of een volledige remaster van de originele Mass Effect trilogie was lang een hardnekkig gerucht dat links en rechts (zelfs tot in Korea) opdook. De echte fans hadden bijna de hoop compleet opgegeven totdat EA de verlossende aankondiging deed. Ik ben een Mass Effect-fan van het eerste uur en speelde de eerste aflevering op de dag dat die uitkwam op mijn Xbox 360 (toen was het nog een Xbox exclusive), maar ik betrapte mezelf op een lichte ‘meh’. Maar na de nieuwe versies herspeeld te hebben en een kort side-by-side met de originele versies is m’n initiële meh toch omgezet in een volmondige ‘yes!’.

Nog steeds goed in m'n hoofd

In m’n hoofd was de originele trilogie perfect en ik dacht dat ze dat ook vandaag nog voor 100% was. Met Mass Effect 3 werden zowel de Xbox 360 als de PS3 naar ongekende hoogtes gebracht op grafisch vlak. De game ziet er ook vandaag nog steeds vrij goed uit, maar EA is er met de remaster echt in geslaagd die originele games op een hedendaags niveau te brengen. Waar de oorspronkelijke personages (althans die met menselijke trekken) er eerst vlak en levenloos uitzien, blazen de verbeterde textures en belichting van de remaster ze nieuw leven in. Waar gebieden zoals de Normandy - je schip en centrale hub - kleur en detail misten, maken diezelfde verbeterde effecten een enorm verschil voor alles waar je naar kijkt of mee in aanraking komt. Hoewel de verschillen tussen Mass Effect 2 en 3 en hun bijgewerkte tegenhangers hier iets minder uitgesproken zijn, zijn ze nog steeds erg indrukwekkend. Het pakket als geheel is een van de beste remasters tot nu toe en overtreft daarmee het succes van de recente Mafia-trilogie.

Er zijn veel mechanische aspecten aangepast, van het verwijderen van wapenrestricties op basis van klasse tot een modernere HUD, maar sommige veranderingen zijn belangrijker dan andere. Zo hebben de nieuwe Mako-besturingselementen een enorm verschil gemaakt in mijn plezier in het spel; het van oudsher logge voertuig stuurt beter, beweegt sneller en richten met z’n kanonnen is een pak gemakkelijker

Het schieten in Mass Effect is veel beter en komt dichter in de buurt van de gameplay in Mass Effect 2, met vloeiender richten en alle verschillende soorten wapens die vanaf het begin bruikbaar zijn. Je zult niet vergeten dat je een oudere quasi-shooter aan het spelen bent, maar het maakt het spelen van dit eerste spel veel beter. De combinatie van de cover shooter-kenmerken (zoals in Gears of War) en de meer strategische kant van je squad en extra krachten zorgt voor een unieke feel die zeker meespeelt in de tijdloosheid van de serie. Het mengt pure actie met wat denkwerk en tactics en zorgt voor een prima afwisseling met de secties die meer op het verhaal leunen.

Meer dan de som van z'n delen

Mass Effect Legendary Edition is dus in grote lijnen een technisch hoogstandje als remaster. Maar wat het uiteindelijk tot een volwaardige pakket maakt is dat je voor het eerst het volledige Mass Effect-pakket bij elkaar hebt. Dus niet enkel de main games met een extra touchup, maar werkelijk elk stukje DLC dat Bioware voor de reeks ooit ontwikkelde en geloof me: dat zijn er heel wat. Het Mass Effect-universum was zonder twijfel al een van de best gerealiseerde en uitgewerkte science-fiction universa, maar enkele zijverhalen bleven wel verborgen achter de paywall van extra DLC. Ook is er indertijd heel wat virtuele inkt gevloeid over de ontknoping van het derde deel, maar ik vond die toen eigenlijk best in orde. Het ging me meer over de hele reis zelf dan louter de afronding op het einde. En zoals met zoveel entertainment is het onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Met Mass Effect Legendary Edition krijg je dan ook enorm waar voor je geld: pakweg meer dan 100 uur aan game waarin je een aantal iconische personages tegen het lijf loopt en een episch verhaal beleeft. De enige afwezige is de multiplayer component uit Mass Effect 3. Al heeft de ontwikkelaar tussen neus en lippen door laten weten dat ze nog niet definitief nee hebben gezegd tegen het alsnog toevoegen van deze modus.

Of je de Mass Effect-serie nu voor het eerst beleeft met de Legendary Edition of al een tijdje wacht op de perfecte gelegenheid om de franchise opnieuw te beleven: dit is een makkelijke aanrader. Het is een geweldig voorbeeld van een wereld die wordt opgebouwd door middel van een eenvoudig en effectief verhaal, uitstekende personages en een futuristische esthetiek die de game op het lijf is geschreven. Er is hier meer dan genoeg om je weken of zelfs maanden bezig te houden.

Als episch science-fiction verhaal of als uitgebreide futuristische datingsimulator of zelfs als third-person shooter heeft Mass Effect Legendary Edition voor elk wat wils, en overtreft het vele moderne RPG's met een verhalend karakter. Het mag dan wel geen full remake zijn en louter een goed gemaakte remaster, het is vanaf nu de ultieme manier om het verhaal van Shepard te beleven, ongeacht je voorgeschiedenis in de franchise.