Heb je genoeg van blokken bouwen en hakken in Minecraft? Ga de kerkers in!

• Minecraft voor alle leeftijden
  • Visuele stijl
  • Leuk en toch licht verhaal
  • Aan de korte kant
  • Mist wat diepgang voor de hardcore Minecrafters

Minecraft van Mojang is een cultureel fenomeen, evenals het best verkochte videospel in de geschiedenis van het medium. Het succes kende nog een boost na de overname van Microsoft. Het is nu een compleet multifunctioneel product geworden met zelfs educatieve toepassingen voor scholen. Minecraft is een spel voor iedereen en kan je gemakkelijk beschouwen als een virtuele versie van Lego. Dat gezegd, mag het dan ook geen verrassing zijn dat Mojang zijn vleugels uitslaat en een aantal zijpistes begint te verkennen. Denk maar aan de film die in productie is, en eerder hadden we ook al de interactieve Netflix reeks en nu dus ook een heuse dungeon crawler in de kubuswereld van het Zweedse softwarehuis.

Minecraft Dungeons is een simpel spel, maar ook leuk, bevredigend en vooral geschikt voor het hele gezin. Minecraft Dungeons is zo een van die ervaringen die iedereen kan spelen, mede dankzij de prijs en Xbox Game Pass.

Another World

Ondanks dat het zich in hetzelfde universum bevindt, is Minecraft Dungeons anders dan z’n grote broer. Eerst en vooral volgen we nu een verhaal. Verschrikkelijk veel plot is er niet echt te vinden in deze game, maar het is op zich toch een fundamenteel verschil met de hoofdgame. Het scenario schetst vooral de grote lijnen: een inwoner van een dorp met een onterecht slechte reputatie vind niet echt z’n plaats in de wereld. Tijdens z’n zoektocht naar een veilige plek stoot hij op de Orb of Dominance, een krachtig artefact die z’n bezitters volledig op het slechte pad brengt. De verstoteling verandert in de Arch-llager en zint op wraak. Hier kom jij op het toneel want het is aan jou als geduchte krijger om de Arch-llager te verslaan en z’n leger aan wezens het hoofd te bieden.

Missies starten doe je vanuit je kamp, het centrale knooppunt waar je ook alle items en wapens kan aanschaffen. Elke missie drijft het verhaal en de lore van Minecraft Dungeons verder met een kort inleidend filmpje. Het is allemaal vrij sober en weinig bombastisch, ook dankzij de verteller. Dat geldt trouwens ook voor de visuals; uiteraard maakt de game nog steeds gebruik van kubussen en gaat hier niet om realistische en indrukwekkende visuele impact, maar alles zit er scherp, fris en leuk uit. Naast de knappe lichteffecten en particles heeft Minecraft Dungeons z’n spectaculaire momenten.

Spell it

Minecraft Dungeons is voor iedereen toegankelijk en is als gevolg geen bijzonder moeilijk spel. Dit is verre van een probleem, het spel houdt het zo laagdrempelig mogelijk om iedereen te kunnen aanspreken. Dit is ideaal tijdverdrijf met kinderen en het is eens iets anders dan de typische games voor kinderen. Toch biedt het spel de nodige diepgang met verschillende uitrustingslots waarmee je je eigen stijl kan verwerken in je arsenaal: melee wapens, afstandswapens, pantsers en artefacten. Bepaal je eigen mix en breng zo je eigen verhaal in je gameplay. Je kunt een artefact hebben waarmee je een pijl kunt schieten met kunstmatig vuur, of een waarmee je de bewegingssnelheid kunt verhogen. Regel nummer één is: experimenteer en ontdek wat de artefacten je allemaal voor effecten kunnen opleveren. Elke aanvals- en verdedigingsuitrusting in je inventaris kan worden "betoverd" met spells om het krachtiger en veelzijdiger te maken. Spells kan je activeren met magic points, die je krijgt bij een level up.

Nog een bewijs dat Minecraft Dungeons het gezellig wil houden is het gebrek aan PVP; geen strijd dus tegen menselijke tegenspelers. Nou ja, je kan wel degelijk doodgaan en hier en daar zijn die drie levens die je per missie krijgt net niet genoeg. De vijanden en omgevingen zijn heel gevarieerd en halen een maximum aan inspiratie uit het Minecraft universum. De gevechten houden een hoog tempo en je zal vaak alles in je arsenaal moeten inzetten om je een weg door de hordes te banen. Je zal bazen tegenkomen zoals Enderman en de Summoner, maar ook de Minecraft-klassiekers zoals skeletten en zombies. Nog een tip: mind your surroundings! Je omgeving moet echt je speeltuin worden, zo vind je op de juiste plaatsen TNT die je in het pad van je vijanden kan werpen om ruimte en tijd te winnen. De game duurt hoogstens zo’n zes à zeven uur, maar biedt genoeg voor een tweede, derde of zelfs vierde playthrough dankzij de hogere moeilijkheden. Mojang beloofde al extra content en support na de lancering en nieuwe speelgebieden dus er belooft nog heel wat toegevoegd te worden in de toekomst.

Minecraft Dungeons houdt de perfecte balans tussen de toegankelijkheid en diepgang waardoor iedereen het spel kan waarderen. Dit was zeker geen simpele klus. Houd iedereen maar eens min of meer tevreden als je aan de slag gaat met zo’n megafranchise. Hardcore-fans zullen nog het meest op hun honger blijven en de game oppervlakkig vinden, maar zoals eerder vermeld, beloofden de ontwikkelaars dat er binnenkort meer inhoud zou komen. Heb je Gamepass; zet Minecraft Dungeons dan zeker op je lijst, ideaal voor een compleet ontspannend half uurtje na een zware werkdag en zeker leuk als eerste introductie into gaming mocht je kinderen hebben.