Lekker door de modder en het zand crossen op je Xbox!

• De verschillende racetypes, vooral Trails
  • Circuits en de layout
  • Verstrooide en agressieve AI
  • Controle van de voertuigen
  • Open werelden zijn klein en bieden weinig

Het nieuwste deel in de MX vs ATV-franchise heeft alles in huis om een racefan te doen watertanden. De game werd ontwikkeld door Rainbow Studios en uitgegeven door THQ Nordic en belooft rokende gameplay in een overvloed aan disciplines, maar ook mooie graphics, complete open-wereld omgevingen, en een uitgebreide carrière modus tjokvol crossmotoren, quads, en stoere UTV's. Simpel gezegd, alles in huis om een meer dan prima racer te worden, zou je zeggen.

Test your patience

Nu dat loopt net ietsje anders dan verwacht, want Rainbow Studios komt met een ruwe game die best nog even wat werk in de pits had gezien. Er zitten momenten van die ultieme cross game in, maar ze zijn schaars en je moet ze echt willen vinden. Spelers die houden van het genre en willen doorbijten om de mechanics onder de knie te krijgen na een middagje of twee gaan zich ongetwijfeld aanpassen en voldoende fun vinden. De nieuwkomers wacht een stevige leercurve waarbij ik m’n twijfels heb over hoeveel het geduld gaan vinden om zich door de hindernissen te worstelen.

MX vs ATV Legends beschrijft z’n omgevingen zelf als enorme nieuwe open worlds, maar echt heel uitgestrekt zijn de werelden niet op het eerste gezicht. Je rijdt op een paar minuten naar de andere kant van de map en je vindt vrijwel geen herkenningspunten of landmarks terug. Een saai boeltje dus. De verschillende MX- en ATV-modi hebben elk wel iets, de UTV's daarentegen zijn een chaotisch zooitje dat bijna onspeelbaar wordt.

Vooral de AI die je op de racebaan veel te vaak in de wielen rijdt, voegt weinig toe aan de fun. De spelervaring kan bij vlagen leuk zijn, maar wordt geplaagd door talloze bugs & ongeraffineerde physics. Je zult net iets te vaak worstelen met de besturing in plaats van dat ze in je voordeel werken, wat van de nieuwe MX vs ATV een zware test van geduld en doorzettingsvermogen maakt. De grote verscheidenheid aan camerastandpunten is bijna een leuke touch, maar ze zijn allemaal veel te statisch en levenloos om een echt gevoel van onderdompeling te bieden.

Inhaalbeweging

Nu we de mindere punten achter de rug hebben, kan ik het eindelijk hebben over de positieve aspecten. Het eerste punt zijn de circuits die echt uitblinken in hun ontwerp en verscheidenheid. Hier en daar zag ik wel eens een rare kronkel die tot een onvermijdelijke crash leidde, maar over het algemeen zijn de layouts prima uitgewerkt. Ook de Triple Crown & motorcross events zijn erg leuk, maar nog beter zijn de Trails races die in de open worlds.

Een waaier aan natuurlijke elementen komt er op je af: besneeuwde bergtoppen, bossen, duinen, stranden tot regelrechte woestijnen. Je moet je aanpassen aan de verschillen in terreinhardheid, maar ook tussen de bijhorende bomen, struiken, rotsen en niet te vergeten manoeuvrerende rivalen. De graphics zijn ook nog een klein pluspuntje naast de voldoening die je krijgt als je uiteindelijk de controle wat onder de knie krijgt en er in slaagt een stunt te doen landen. Met dat kleine lijstje houdt het dan ook wel op, helaas.

MX vs. ATV Legends koop je voor veertig euro, maar zelfs aan die budgetprijs kan ik de game niet volmondig aanraden. Rainbow Studio vraagt van z’n spelers net iets te veel geduld en doorzettingsvermogen om de mooie momenten van de game te kunnen beleven. Ook met de post-release patch die er kwam na feedback van de fans heeft de game nog een lange weg te gaan.