Outward is een RPG die de strijd aan wil gaan met de gevestigde namen. Slaagt dit? Lees verder

• Gevoel van vrijheid
  • Variatie op de gevestigde RPG-formules
  • Gaat om de reis, niet de bestemming
  • Hier en daar nog wat bugs
  • Grafisch redelijk middelmatig

Outward gaat de rechtstreekse strijd aan met de Dragon Ages en The Witchers van deze generatie. Er zit een kleinere studio achter deze titel, en eerder genoemde games hebben flink wat naamsbekendheid. Maar heeft deze fantasy RPG voldoende kracht in huis om op te boksen tegen deze titanen?

Erop uit in Aurai

Outward stuurt je erop uit in een vijandige wereld met niets meer dan de kleren aan je lijf. Je start met weinig arsenaal, en als slecht uitgeruste avonturier ga je met volle moed op tocht met niks meer dan je gevoel voor avontuur als wapen. Outward speelt zich af in Aurai en het spel gaat er prat op om een zeker niveau van realisme te simuleren; iets waarmee je al direct geconfronteerd wordt bij één van je eerste gevechten of als je plots onvoorbereid in een sneeuwstorm terecht komt.

Na een korte introductie wordt het je duidelijk dat het hoofdpersonage net terug is van een mislukte missie en dat er wat gemaakte schulden terugbetaald moeten worden. Je hebt snel door dat het spel gemaakt is om meerdere keren te spelen om zowel qua verhaal als qua gameplay verschillende ervaringen mee te krijgen. In Aurai zijn er vier totaal verschillende facties actief. Sluit je bij één van de vier aan en er staat je een unieke en zeer uitgebreide verhaallijn te wachten. De tutorial staat op zich, wat opnieuw handig is voor spelers die voor een tweede of derde keer op avontuur gaan. Geen tijd verliezen met alle hulpboodschappen opnieuw te doorlopen, met andere woorden. Tegelijkertijd is er wel een tutorial voorzien voor beginnende spelers voor wie de wereld van Aurai nog wel onbekend is. Beginners en geoefende spelers worden zo op hun wenken bediend.

Aurai is van bij de start helemaal open en klaar om ontdekt te worden. Nu is het wel aan te raden om voorzichtig te werk te gaan, je wil namelijk niet per ongeluk in één van de moeilijkere zones terecht geraken. Dood gaan is niet echt een straf in Outward, maar je bent wel gelijk al je materiaal kwijt. Outward heeft geen optie om handmatig op te slaan, het spel verzorgt dus zelf z’n saves. Handig hoor ik je denken, maar dat heeft als rechtstreeks gevolg dat je niet op je stappen kan terugkeren. Haal je het einde van die timed quest niet? Pech, dan rest er je enkel nog genieten van alle gebeurtenissen die zich afspelen in de wereld als gevolg van jouw falen. Vergeet het dus maar om snel een save openen en even opnieuw proberen. Leer te leven met je fouten.

Less is more

Grafisch stelt Outward weinig voor. De verschillende zones zijn gelukkig wel verschillend genoeg en hebben hun eigen stijl en specifieke sfeer. De zones ertussen zijn dan wel weer redelijk saai. De wereld is grotendeels vlak zonder bijster veel vegetatie en bovendien loopt er weinig volk rond. Het kan dus redelijk saai worden als je een bepaalde weg meerdere keren moet doen, Outward heeft namelijk geen fast travel optie. Een sobere wereld is dan weer wel extreem handig om je weg terug te vinden, want elk belangrijk punt is onmiddellijk zichtbaar in het open landschap. Zo’n uitgestrekte wereld als die van Outward komt vaak niet zonder een glitch of twee en ook Aurai zondigt hieraan. Hier en daar een foutje kunnen we door de vingers zien, maar in combinatie met de stevige laadtijden helpt dit je niet echt veel vooruit. Bereid je voor om veel met je duimen te draaien terwijl je uit een dungeon laadt om naar een stad te gaan en dan weer even te laden om wat loot weg te bergen in je basis.

Donker is de nacht

De nacht verandert Aurai in een gevaarlijke plaats vol bedreiging en vijanden. Je ziet zonder overdrijven geen hand voor ogen. Je zal het meeste uit je spullen en het crafting systeem moeten halen om tegen alle weerstand op te boksen. Het combat systeem steunt hard op stamina en stabiliteit. Je gebruikt een combinatie van normale en zware aanvallen samen met dodges om je vijanden tegen de grond te krijgen. Je rugzak en het gewicht dat je meesleurt heeft een direct impact op jouw mogelijkheid om aanvallen te ontwijken. Ik smeet m’n materiaal wel eens aan de kant om zo licht mogelijk aan een gevecht te beginnen.

Gelukkig kan je je skills verbeteren door een trainingsessie te plannen met één van de bewoners in Aurai. Je hebt trouwens geen experience levels, al je vaardigheden en stat upgrades moet je kopen van de verschillende trainers in de wereld. Onthou: doodgaan betekent al je spullen verliezen, maar ook je gekochte vaardigheden. Vechten zelf is leuk en complex genoeg, maar de A.I. laat geregeld steken vallen en voelt wat incompetent aan. De meeste schermutselingen kunnen vermeden worden, beetje zoals in Dark Souls. En hoe ik ook m’n best heb gedaan om Dark Souls niet te noemen in deze review, ik kon er gewoonweg niet naast: Outward speelt grotendeels als een survival versie van de bekende en succesvolle action rpg-reeks. Nu komt de moeilijkheid vooral door je reis en niet zozeer door de combat en allerlei vijanden. Je personage moet eten en slapen en zonder de nodige verzorging word je onvermijdelijk ziek. Dan kom je zwakker voor de dag en dat kost je dan weer punten tijdens de gevechten. De intense weersomstandigheden in Aurai kunnen je ook het leven zuur maken, zo kan je omkomen in een sneeuwstorm als je niet de juiste kledij draagt. Aande andere kant is er altijd wel een boom in de buurt om snel te kappen en een kampvuur aan te steken met het gewonnen hout. Al deze elementen worden nooit jouw pure focus in het spel, maar zijn bedoeld om de wereld in te vullen, bovendien geven ze een diepere dimensie aan je reis en ga je je afgelegde tocht zien als dé prestatie in de game.

Outward slaagt er wonderwel in om het gevoel van de old school RPG’s op te roepen. Toch staat het spel sterk op zichzelf door z’n onvergeeflijkheid en de toevoeging van bikkelharde survivalelementen. Aurai kan soms wat veel worden en ik had vaak het gevoel dat het allemaal wat oneerlijk was, maar uiteindelijk is het leven niet anders. Perfect is het spel verre van; de bugs, middelmatige graphics en vaak saai landschappen houden het spel van een topscore. Overvalt je soms het gevoel dat je al je bezittingen moet verkopen en de wijde wereld moet intrekken dan zou Outward wel eens de perfecte uitlaatklep kunnen zijn. Ben je gewoon een die hard RPG fan, geef Outward dan ook zeker een kans.