Twee bekend puzzelstijlen worden voor de tweede keer gecombineerd in Puyo Puyo Tetris 2.

• Geslaagde mix tussen Puyo Puyo en Tetris
  • Heel veel modi
  • Leuk met anderen
  • Bijna hetzelfde als het eerste deel
  • Nieuwe Skill Battle Mode valt tegen

Puyo Puyo Tetris kwam vlak na de launch uit op de Xbox One, maar was alleen beschikbaar in Japan. Veel later is het spel ook naar de andere consoles en naar Europa gekomen. Het was een geslaagde mix tussen de Puyo Puyo (ook wel Puyo Pop) serie van SEGA en het overbekende Tetris. Na vele jaren is er nu een opvolger, die bijna als twee druppels water op het origineel lijkt. Het is een duidelijk luchtiger en meer cartoony Tetris-spel als Tetris Effect, dat onlangs nog op de Xbox consoles verscheen.

Nog even bizar als voorheen

Puyo Puyo Tetris 2 heeft net als zijn voorganger een flink lange verhaalmodus. Deze modus trakteert je op allerlei uitdagingen die passen bij alle modi die het spel te bieden heeeft, maar schotelt je ook een zeer bizar en vooral extreem Japans verhaal voor. De achtergronden zijn simpel en tweedimensionaal en cartooneske personages kramen de grootste en vreemdste onzin uit die je maar kan voorstellen. Er is een enorm aantal figuren, maar het verhaal is zo oppervlakkig dat het nooit verwarrend wordt. Of je moet het überhaupt verwarrend vinden dat er figuren ‘’pu, pu, puuuuu’’ zeggen en dat er mensen samen met allerlei dieren op school zitten en dat de wereld van Tetris en Puyo Puyo door een vreemd meisje samen zijn gebracht om vooral veel plezier te hebben. De personages vertrouwen dit niet en lossen werkelijk alle problemen op met een Puyo Puyo of Tetris Battle.

Grafisch is het spel eigenlijk hetzelfde gebleven als zijn voorganger. Sommige achtergronden zijn zelfs identiek. Ook het verhaal lijkt behoorlijk op het origineel. Er zijn wel wat kleine grafische effecten toegevoegd, zoals barsten in je scherm in sommige modi. Geoptimaliseerd voor Xbox Series zegt hier dus helemaal niets. Van laadtijden kan je bijna niet spreken, maar verder is het grafisch geen hoogvlieger. Alles is stijlvol en het ziet er verzorgd uit, maar is op dat vlak niet spectaculair. Dat het spel in 4K weergegeven wordt is niet echt merkbaar pluspunt voor een dergelijk puzzelspel.

De audio is sterk en gevarieerd. Tijdens het puzzelen spelen allerlei catchy deuntjes, die je meer dan eens bekend voor zullen komen. Alle verhaalstukken zijn ook ingesproken in het Engels en zijn misschien een beetje irritant, maar dat ligt meer aan het bizarre scenario dan aan de stemacteurs.

Nog steeds veel te doen

Voor een budgetspel krijg je echt een heleboel speelplezier. De verhaalmodus kan je een hele tijd zoet houden, je kunt ook offline en online met vier spelers spelen en er zijn zes verschillende losse modi. Als je alleen maar Tetris of Puyo Puyo wilt spelen, dan kan dat, mits je niet voor de verhaalmodus gaat. Ik zie vaak dat mensen kiezen voor Tetris, omdat ze dat beter kennen en omdat dat minder strategisch en makkelijker te leren is. Geef Puyo Puyo een kans en je zal merken dat het ook een heel leuk puzzelspel is.

Het toffe aan deze Puyo Puyo Tetris-serie is natuurlijk dat beide spellen worden gecombineerd. Er is hierdoor veel meer afwisseling. Als je alleen Tetris wilt spelen, dan kun je beter Tetris Effect kopen. Dat combineren gebeurt op allerlei manieren. Je kunt bijvoorbeeld Tetris spelen tegen iemand die Puyo Puyo speelt, kunt kiezen voor Switch, waarin je om de haverklap moet wisselen tussen een Puyo- en een Tetris-speelveld of zelfs de hele boel door elkaar mixen. Dat laatste wordt wel erg verwarrend, maar het is beslist te leren. Er zijn ook losse modi die op allerlei manieren variëren op het Tetris- en Puyo-concept. Ik kan niet anders zeggen dat de meeste modi erg geslaagd zijn.

De enige echt compleet nieuwe modus is Skill Battle en helaas valt deze juist erg tegen. Het idee is leuk, want je hebt dan een team van drie personages die elk speciale krachten kunnen gebruiken. Speel je goed, dan verdien je een soort mana en kun je de krachten inzetten. Beide spelers hebben een levensbalk en als je die op nul weet te krijgen, dan win je. Je krijgt elke keer ervaringspunten, waardoor je steeds sterker zult worden. Klinkt geweldig toch? Helaas is de balans is ver te zoeken. De krachten zijn vaak zo sterk, dat een battle in enkele minuten afgelopen is. Hierdoor voelt het als een zinloze exercitie die al over is voordat je eraan begonnen bent.

Puyo Puyo Tetris 2 is een prima spel en is zijn dertig euro zeker waard als je van puzzelspellen houdt en het eerste deel niet al in bezit hebt. De game lijkt zo sterk op zich voorganger dat je wel een erg grote fan van het origineel moet zijn om nu ook deze te moeten hebben. Als je dan bedenkt dat de enige echt nieuwe modus niet zo geslaagd is, dan zou je eigenlijk meer kunnen spreken van een uitbreiding met een nieuwe verhaallijn, dan van een volledig nieuwe game.