Redout 2 is een nieuwe, snelle en futuristische racer voor je Xbox!

• Solide gameplay die veel oefening en precisie vereist
  • Uitstekend gevoel van snelheid
  • Veel content op uitgewerkte circuits
  • Niet heel intuïtief, tutorial nodig om te kunnen starten
  • Lange laadtijden, ondanks Xbox Series-optimalisatie

Hoge snelheden en strijden om de eerste plaats zijn altijd goede ideeën volgens mij. Racen is één van m’n favoriete genres en aan discriminatie doe ik niet mee. Van pure arcade (Outrun iemand?) tot simulatie (Project Cars 3 en ook al eens Assetto Corsa op een blauwe maandag) krijgen speeltijd. Zelfde geldt voor futuristische racers: WipeOut is én blijft één van m’n favoriete reeksen. De eerste Redout heb ik nooit gespeeld, hoewel ik het er wel interessant uit vond zien. Ik startte dus m’n review zonder enige voorkennis over de reeks. Redout 2 is een heel competente anti-gravity racer, maar wat ontwikkelaar 34BigThings er niet bij vermeld is dat het spel bijna meer gemeen heeft met een flipperkast dan met pakweg Forza Horizon 5.

Trage start

Het is een beetje vreemd voor een racegame, maar je start heel traag met een uitgebreide tutorial, die ik persoonlijk nog al moeilijk te verteren vond. Allerlei instructie en uitleg om zo snel mogelijk een ronde te vliegen, maar hoe ik punten kon scoren of boosten waren me nog altijd niet duidelijk na de eerste uitleg. Toch is die tutorial geen overbodige luxe, Redout 2 is namelijk een twin-stick racer: met de linker joystick beweeg je je schip, met de rechter strafe je (bewegen van links naar rechts) en controleer je je pitch. Je beschikt niet over wapens in Redout 2, dus het draait puur om snelheid en de race winnen. De game heeft een stevige leercurve, zo moet je tijdens de tutorial al brons halen om te bewijzen dat je het boost-systeem wat onder de knie hebt, anders kan je niet starten in één van de gemakkelijkste competities. Laat ons zeggen dat Redout 2 wat uitleg nodig heeft voor je aan de slag kan.

Anders dan in andere racegame zag ik mezelf ook veel disciplines herspelen. De hoofdmodus van Redout 2 is zeer lineair opgebouwd en je raakt dus niet verder als je je vastrijdt op een bepaald punt van je traject. Zo nam ik al eens genoegen met een derde plaats, puur om verder te gaan om twee disciplines later terug te keren en de gouden medaille alsnog binnen te halen. Je boekt kleine hoeveelheden winst met de subtiele nuances in motor of vehicles upgrades. Tel daarbij het aantal beschikbare circuits op, dat door de omgekeerde versies wordt verdubbeld en je hebt een heleboel banen om af te racen. Er zit een enorme hoeveelheid content in de game. De hoofdmoot is de offline campaign waarin je zachtjes je ranking kan verbeteren en een reeks aan custom parts kan vrijspelen. Zo kan je zowel cosmetisch je eigen schip uitbouwen in jouw stijl, maar tegelijkertijd ook de statistieken van je schip een duwtje in de rug geven. Naast de offline events kan je na wat oefening jezelf natuurlijk ook meten met tegenstanders online. Oefen zeker genoeg, want mijn ervaring met de online matches is dat je tegenstanders het spel al stevig onder de knie hebben en de tracks kennen als hun binnenzak.

Grafisch is Redout 2 best indrukwekkend dankzij een goeie art direction die uitgebreide track designs en hippe neon visuals combineert. Dit alles ondersteunt ook het intense gevoel van snelheid, iets dat je het best nog kan testen tijdens je boosts vooral als je bovenop nog wat boost gates kan meenemen. Qua soundtrack speelt Redout 2 niet echt mee in de traditie van opzwepende en pompende beats die essentieel zijn geworden in het genre, het klinkt allemaal redelijk generiek en soms compleet tegenstrijdig met de sfeer van het spel. Al had ik de indruk dat al die pracht en praal wel z’n kost had. Ik speelde op Xbox Series X en de laadtijden waren ronduit absurd. De game heeft extra optimalisatie gekregen voor de Series X, maar dat werk is duidelijk niet naar vlot laden gegaan.

Racen en voor de rest geen onzin

Zoals je waarschijnlijk wel hebt begrepen, draait Redout 2 om snelheid. Daarom zijn er geen wapens of voorwerpen tijdens de races, wat eigenlijk prima is omdat je vingers het druk genoeg zullen hebben met boosten, strafen en zien dat je pitch juist zit.  Je moet beide sticks gebruiken, waarbij je stuurt met je linker en met de rechterstick kunt strafen en de pitch verandert. Boosten doe je met de schouderknoppen, en die moet je strategisch gebruiken omdat je schip snel oververhit raakt en je gezondheidsmeter daardoor daalt. Je kunt je de health bar van je schip als een secundaire boost-meter beschouwen om je snelheid te maximaliseren, zolang je maar niet te veel tegen muren botst. Tot slot moet je af en toe landingen maken na sprongen, wat varieert van opwindend tot ronduit frustrerend, dus bereid je voor om de tracks toch wat beter te leren kennen om je schade te beperken en je pitch juist te hebben na elke landing.

Redout 2 is een van de beste anti-gravity racers die je vandaag op een moderne console kan spelen. De game vraagt een enorme vingervlugheid en behendigheid, die me meer aan een flipperkast deed denken dan het perfect raken van de apex in F1 of Forza. Eén keer door de tutorial en een aantal races om warm te lopen krijg je alles onder de knie en kan dit spel heel bevredigend zijn. Hou wel je mobiel bij de hand, want je gaat een bezigheid nodig hebben terwijl het spel z’n tijd neemt om te laden. Een aanrader voor iedereen die houdt van anti-gravity racers.