Tim Colman | vrijdag 12 Mrt 2021, 20:57

Een top-down shooter in een sci-fi setting, klinkt dat goed? Misschien is Robophobik iets voor jou.

• Unieke art style
  • Graphics zijn stevig gedateerd
  • Stop/star-mechanisme vervalt toch snel in Run 'n Gun

Gespeeld op Xbox Series X.

Robophobik is de nieuwste game van Haruneko Enterainment, de makers van Amazing Princess Sarah. De ontwikkelaars trakteren ons deze keer op een top-down shooter in een sci-fi 70’s stijl. Het verhaal is klassieke sci-fi pulp waarin de overheid een experimentele robotstad gebouwd heeft en een supercomputer de leiding heeft gegeven. Die supercomputer die de onheilspellende naam PAL 9000 draagt, heeft niet onmiddellijk de beste bedoelingen en begint een opstand. Alle wetenschappers worden gevangen genomen en PAL heeft nu z’n vizier op de rest van de wereld gezet. Gelukkig is er The Agency die PAL 9000 moet uitschakelen. Na een aantal mislukte pogingen is het nu de beurt aan Julie, een pittige rookie.

Lego Touryst speelt Minecraft

Robophobik heeft een zeer specifieke stijl die Lego, The Touryst en Minecraft mengt. De verschillende personages zien er best grappig uit en bewegen op een eigenaardige manier. Alle rekruten van The Agency die hun leven wagen in de robotstad lijken vrouwen te zijn met een stevige voorkeur voor hoge hakken. Alle mannen blijven veilig achter in het hoofdkwartier. Qua graphics werd m’n Xbox Series X niet op de proef gesteld: het ziet er allemaal wat simpel uit met ietwat houterige animatie.

De gameplay deed me sterk aan Superhot denken, want je vijanden bewegen namelijk pas als jij ook beweegt. Je hebt dus het voordeel dat je de actie stil kan leggen door simpelweg zelf stil te staan. Qua dynamiek krijg je dus een ander type top down shooter dan we normaal gewend zijn. Niemand wil rondrennen dus, en hopen dat je het zonder kleerscheuren tot het einde van de level brengt. Op tijd stoppen, analyseren en terug verder gaan in de actie om je vijanden slim af te zijn is meer de sleutel tot een succesvol einde van het level. Robots komen in alle maten en gewichten en die stille momenten staan je toe om even na te denken en rekening te houden met de verschillende bewegingspatronen. Toch is het zo dat ik die start/stop mechaniek vooral in de latere levels wat meer liet gaan, om me dan toch als een gek naar het einde van de level te knallen. Ik zag er na een tijd niet echt meer voordeel in om het zachtjes aan te doen.

Langs je pad kan je andere personages vrijspelen met andere vaardigheden dan die van Julie. Leuk als je na je eerste run de game nog eens opnieuw wil doorspelen met een ander arsenaal. Naast andere karakters zijn er ook talloze gevangen om te bevrijden en die kunnen je helpen om je armor of wapens te versterken. Dat is geen overbodige luxe want de levels worden best pittig naar het einde toe. Gelukkig zie je via gele lijnen wel duidelijk het pad dat de robots nemen, wat je helpt tijdens de momenten dat je stilstaat.

Robophobik is een verdienstelijke poging tot een run ‘n gun game met een twist. Qua content geen gebrek met een pak uitdagende levels en meerdere personages om het spel uit te spelen. Qua graphics schiet de game zwaar tekort en de unieke art style maakt dit maar voor een fractie goed. Geen aanrader als je het mij vraagt en gezien er in dit genre echt toppers te vinden zijn, Cuphead en Huntdown om er twee te noemen, is de game zelfs een ‘speel maar als hij op Game Pass komt’ label niet waard.