Tim Colman | woensdag 20 Dec 2017, 14:41

Ze zijn weer terug van weggeweest! Lees hier de recensie van The Sims 4.

• Sims 4 op de consoles, net als op de pc
  • Controle niet altijd even vlot
  • Bugs
  • Niet alle DLC is beschikbaar

Drie jaar na de originele lancering op PC komt de vierde telg in de Sims series eindelijk uit op Xbox One. De kritiek toen ging vooral over een aantal verdwenen functies, waardoor het geheel lager uitkwam dan nummer drie in de reeks.

Wie?

Voor zij die de Sims nog niet kennen (Who are you anyway?) even kort de opzet: jij controleert het dagelijkse leven van een aantal mensjes, Sims genaamd, die je eigenhandig gemaakt hebt. Je kunt hen op weg zetten naar het ultieme succes met wat slimme carrièreplanning of je pest hen tot wanhoop toe met allerlei hindernissen en obstakels. Kort gezegd, hun lot ligt in jouw handen. Jezelf een God wanen of het leven van iemand anders leiden (of lijden?) is altijd een belangrijk deel van de serie geweest. De onverwachte reacties van je Sim kroost op allerlei dagdagelijkse situaties blijven boeien. Emoties spelen een grote rol in de Sims 4 met persoonlijke trekjes, van kwaadaardig tot snobistisch, die een grote variatie brengen in hoe een Sim reageert op verschillende situaties.

Een waardige versie?

Je kunt exact hetzelfde doen in de console versie als op PC. Je krijgt een bijna identieke interface en je kunt ook gebruik maken van de cheats. Op het eerste zicht is de overgang naar console vlot gemaakt, maar hier en daar gooit de moeilijke controle roet in het eten, wat zorgt voor een pak frustratie. Het voelt allemaal wat beperkend. Mijn huis inrichten duurde bijvoorbeeld vlotjes twee keer zolang als op pc. Ik opende vaak het verkeerde menu of kon bepaalde informatie niet lezen omdat ik een scherm niet weg kreeg. Ik moest door een bug ook een paar keer noodgedwongen het spel herstarten omdat ik simpelweg niet bij een menu raakte dat ik nodig had. Het goede nieuws is dan weer dat deze versie alle verbeteringen van de laatste jaren heeft meegekregen: zwembaden, kleuters, kelders en niet te vergeten spoken. Helemaal nieuw zijn de ruimere keuzes bij het maken van je Sim. De console versie mist wel het grootste deel van alle uitbreidingen die de PC versie de laatste drie jaar zag: City Living, Vampires, Perfect Patio en ga zomaar door.

The Sims 4 is een steviger en ronduit beter spel met alle expansies en aanvullende content sinds de lancering, maar gezien er op console vrij weinig van beschikbaar is op dit moment voelt het toch aan als een stap terug. De kern van het spel staat er en daarom is het zeker de moeite waard mocht je het spel nog niet gespeeld hebben. Als we de twijfelachtige controle buiten beschouwing laten, kunnen we spreken van een versie voor Xbox One die trouw is aan het origineel.