Altijd al de geniepige sniper willen uithangen op de Xbox One? Dat kan nu, met Sniper Elite V2 Remastered!

• Perfecte balans tussen actie en stealth
  • Vuurgevechten voelen goed aan
  • Merkbaar dat de basisgame zes jaar oud is
  • Lineair en dus weinig vrijheid
  • Latere delen in de originele reeks zijn beter

Het zou niet mogen zijn, maar een kogel vanaf honderden meters door iemands schedel jagen geeft wonderwel een goed gevoel. Het is ongelooflijk spannend om een schot van lange afstand perfect doel te doen treffen. Sniper Elite V2 komt Remastered uit op de Xbox One en brengt de zuiverste vorm van de sniper-simulatie.

One Man Army

Sniper Elite V2 kwam uit in 2012 en verschilt in de kern weinig van de andere Sniper Elite-titels. Je speelt als Karl Fairburne, een eenmansleger die een reeks aan gevaarlijke missies krijgt voorgeschoteld. Sniper Elite is een third-person actiespel met een stevige dosis stealth. Tijdens tien hoofdstukken sluip je van de ene schuilplaats naar de andere en dun je de vijandige troepen zorgvuldig uit. Ik deed het begin rustig aan en koos voor de stealth-aanpak. Een kort schot met een gedempt pistool of een rake tik langs achter brengt je al een heel eind vooruit. Maar op een gegeven moment is het tijd voor het echte werk en ga je van je moeten laten horen om een paar schedels te kraken. Reken niet op een breed arsenaal, je middelen zijn vrij beperkt. De gebalanceerde mix tussen stealth and vuurgevechten op lange afstand maken Sniper Elite V2’s gameplay zo uniek en vermakelijk.

Er komt ook mooi wat strategie bij kijken. Een aanrader zijn de verschillende vallen die je ter beschikking hebt. Een spandraad of twee tussen een deur of in een gang gespannen op weg naar je schuilplaats kan je leven redden en ruimt iedereen die je tracht te overmeesteren netjes op. Of een vijand in het been schieten en verlammen om zo z’n kameraden uit hun schuilplaatsen te lokken is nog een voorbeeld van hoe tactisch je het kan spelen in Sniper Elite V2 Remastered.

Rechttoe rechtaan

De missies in deze remaster zijn wel héél lineair en daar ligt dan ook het grootste verschil met de meest recente afleveringen in de serie. Je krijgt heel weinig vrijheid om van punt A naar punt B te gaan en ik kreeg heel snel het gevoel dat ik een vast paadje moest volgen om dan op vastgelegde plaatsen wat schoten te lossen. Qua sniper-simulatie kan deze oude telg nog prima mee. Een tank met een welgemikt schot uitschakelen of een granaat aan de riem van een vijand doen ontploffen blijven een immens lekker gevoel geven, maar de remaster toont z’n leeftijd als je ergens aan blijven vasthangen in de omgeving en door de AI die hier en daar wel rare kronkels vertoont.

Het spel heeft misschien gebreken, maar er is verder niets dat een tiental uurtjes plezier in de campaign in de weg staat. Daarna kan je nog eens opnieuw proberen op een hogere moeilijkheidsgraad of alle collectibles proberen verzamelen. Daarnaast heb je nog een aantal extra modi; in de online co-op kan je samen met een vriend of vriendin de vijand trotseren, Kill Tally is een horde mode en Challenge geeft je specifieke opdrachten om te vervullen. Nieuw in Sniper Elite v2 Remastered zijn de competitieve online modes voor zestien spelers, wie de laatste Sniper Elite games online speelde weet wat hij of zij mag verwachten. De remaster voegde nog een aantal nieuwigheden toe zoals een knappe photo mode, alle voorheen verschenen DLC en exclusief voor Xbox One personages uit de Zombie Army Trilogy.

Er is duidelijk wat tijd gestoken in Sniper Elite V2 Remastered, dit is zeker geen snelle port geweest. Maar waarom zou je deze spelen als je ook Sniper Elite 3 of 4 kan spelen? Enkel uit nostalgie of om de tijd te doden tot Sniper Elite 5 uitkomt? Sniper Elite V2 Remastered voelt zonder twijfel oud aan en je komt iets te vaak een probleempje tegen om goed te zijn. De campaign is best onderhoudend, ookal zijn de missies behoorlijk lineair. Sniper Elite V2 is dus verre van het beste Sniper Elite spel dat je nu kan spelen, maar wil je de sfeer uit 2012 nog eens opsnuiven of ben je wel te vinden voor een lineaire ervaring dan is deze zeker jouw tijd waard.