• Koken is leuk
  • Ruïnes zorgen voor wat extra's
  • Patches kunnen game redden
  • Te veel bugs
  • Lineair
  • Veel te traag

Bijzonder unieke games komen de laatste jaren vooral van de indie-ontwikkelaars. Zo zijn Stardew Valley en My Time At Portia redelijk populair en hebben ze zelfs een soort van eigen nieuw genre gecreëerd. Nu is er Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands dat in dezelfde vijver wenst te vissen. Boekt ook dit spel een succesje?

Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands noemt zichzelf op haar website een open wereld landbouwavontuur. Dit lijkt op het eerste zicht eigenlijk niet zo. Je bent namelijk het kind van een piraat die samen met zijn crew schipbreuk lijdt. Je spoelt aan op een eiland en daar begint je avontuur. Jij krijgt de taak om ervoor te zorgen dat de mensen die je tegenkomt kunnen overleven en liefst nog op een aangename manier. Hierbij ga je natuurlijk aan de slag met een moestuin en je gaat op zoek naar materialen om een onderdak te maken. Al snel gaat het dieper en krijg je steeds meer functies ter beschikking. Zo moet je aan de hand van recepten van alles koken voor je volk in een soort van mini-game of verken je het eiland op zoek naar andere nuttige objecten.

Ik word daar zo moe van...

Nuttige objecten waar je op zoek naar moet gaan zijn bijvoorbeeld hout, kruiden of vissen. Deze kan je namelijk niet zelf planten of kweken. Deze dien je dus eerst ergens te vinden en dan terug te brengen naar je kamp. Helaas voelt alles wat je doet aan alsof je een zwakkeling bent, zonder enige conditie. Als je naar andere eilanden vaart, of zelfs gewoon wat rent, kost het gigantisch veel energie. Daarnaast is je rugzak sowieso niet echt geschikt om veel mee te nemen. Dit zorgt dat alles enorm veel tijd kost, want je moet op tijd terug gaan om je energiepijl terug te laten stijgen. Het lijkt me dat de ontwikkelaar dit systeem heeft geïntroduceerd om geen gigantische open-wereld te hoeven maken. Helaas werkt dit niet echt enerverend en voelt het allemaal hierdoor al snel lineair aan. Zeker als je constant rekening houdt met het logboek dat de hele tijd opdrachten op je afvuurt.

Dode wereld

De game is dus open, maar dit zorgt niet meteen voor een boeiend eiland. In het begin kan je het nog steken op het feit dat het er onbewoond is, maar dat is het probleem niet. Het eiland is niet erg gedetailleerd en bovendien zijn er gewoon vrij weinig zaken waarmee je als speler interactie kan hebben. Zo kan je bijvoorbeeld niet in de gebouwde huisjes of kan je enkel hout ontvangen door bomen te kappen. Het zorgt ervoor dat de diepgang op dit vlak wat gaat inboeten. Het enige waar het game volgens mij wat verder in gaat zijn de ruïnes. Hier heb je simpele gevechten die je moet voltooien en het brengt wat afwisseling tussen het craften door.

Patches om het spel te redden

Het game is al enkele weken uit, en het is normaal niet van mijn gewoonte om recensies lang te laten liggen. Dit is voor deze game helaas wel gebeurd. Hier zijn twee redenen voor. Enerzijds is het game, net zoals velen in dit genre, traag. De ontwikkelaar heeft echter geen moeite gedaan om dit enigszins te versnellen, integendeel. Zo gaf ik al eerder de beperkte energiemeter aan, maar er zijn meer vertragingsmechanismes. Zo moet je om interactie te hebben met een voorwerp, zelfs voor het gewoon op te pakken, eerst een menu passeren. Dit heeft totaal geen nut en dat was één van de redenen waarom ik me moeilijk aan het spel kon zetten. Een andere, nog ergere reden, waren de vele bugs. De game liep verschillende keren vast en er waren zaken waar je geen interactie mee kon doen, terwijl het wel zou moeten. Gelukkig heeft de ontwikkelaar al wat bugs eruit kunnen halen door middel van patches. Het zou leuk zijn als ze deze titel ook wat zouden kunnen versnellen.

Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands is niet de game geworden waar ik op gehoopt had. Het kent enkele relatief unieke zaken, denk maar aan het koken of de ruïnes, maar te weinig om je lang te boeien. Daarvoor is het spel te lineair, maar vooral te traag. Daarnaast waren er de afgelopen tijd wel wat bugs die ervoor zorgden dat de game nooit echt ervaren kon worden zoals de ontwikkelaar het wellicht had gewild. Gelukkig heeft de ontwikkelaar al wat dingen rechtgezet. Door deze problemen had ik moeite om het game een lange tijd achter elkaar te spelen. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat wanneer al deze problemen zijn aangepakt, én er een manier geïntroduceerd wordt waarmee de game wat versnelt, je een leuke game krijgt. Tot dan kan je je beter richten tot de toppers van dit unieke genre.