• 4K-update
  • Mocht sfeervoller
  • Vreemde animaties
  • Timing te belangrijk

Tennis World Tour 2 werd in oktober al gerecenseerd door Tim, maar nu mocht ik aan de slag met de complete editie op mijn Xbox Series X. Is deze upgrade de moeite? Jullie lezen het hier.

Waar zit het verschil?

Het verschil tussen de reguliere versie van Tennis World Tour 2 en de complete editie is te merken op verschillende niveaus. Zo heb je toegang tot het reeds verschenen jaarpas met hierin verschillende packs. Dit heeft vooral invloed op de kwantiteit en de echtheid. Zo zijn er nu in totaal achtenveertig officiële spelers te vinden op het spelersrooster. Het oorspronkelijk deel had tien spelers minder. Voor Nederlanders is het interessant dat Kiki Bertens aanwezig is. Voor mij als Belg, is het leuk dat ik kan spelen met David Goffin of voormalig nummer één Justine Henin. Ook enkele toernooien, zoals wellicht het allerbekendste Roland Garros, zijn beschikbaar met het officiële embleem en bekende tenniscomplexen met banen zoals Court Philippe-Chartrier zijn in deze editie te vinden.

Grafisch beter... of niet?

Grafisch is de game nu beschikbaar in 4K & 60 frames per seconde op mijn Xbox Series X. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet kon zeggen dat mij dit echt opviel. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met de current-gen-versie die ik nooit gespeeld heb. Desondanks zag het game er gewoon zeer scherp uit, zonder uit te blinken. Qua beleving mocht het van mij wel wat meer. Tennissupporters zijn misschien niet de meest uitbundige supporters ter wereld, maar in Tennis World Tour 2 valt het echt wel wat tegen. Al snel zie je er een patroon in waarbij ze veel dezelfde animaties doen als hun buren. Ook de spelers, waarbij de bekendste af en toe hun eigen gekende spel- en vierstijlen gebruiken, maken niet echt de meest actieve indruk buiten de animatie die er is als je tegen de bal slaat. Het ziet er altijd nogal uit als een oefenmatch met steeds dezelfde animaties en spelers die wakker schieten als de bal in hun buurt komt. Ook de scheidsrechters, ballenjongens en cameramannen hebben gelijkwaardige problemen. Wel merk ik op dat laadtijden vrij kort zijn. Ik kan mij voorstellen dat die op de vorige generatie consoles wat langer was.

Alles op tijd

De gameplay kan ik niet vergelijken met de basisgame, maar ik deel dezelfde mening als mijn collega Tim beschreven heeft in de eerdere recensie. De besturing is erg gericht op simulatie waarbij timing de allerbelangrijkste factor is. Ik vond het soms nogal te strikt, maar na enige oefening maak je inderdaad progressie. Pas van zodra je de timing onder de knie hebt, kan je gaan slaan met effect of een lobballetje. Toch merkte ik hierbij dat het echt niet gemakkelijk was om dit te voltooien waardoor ik 90 procent van mijn slagen “gewoon” deed en hoopte ik dat de tegenstander het niet belopen kreeg of een misstap deed. Maar ja, in het echte tennis doe je natuurlijk ook niet constant een lobje, maar de vaststelling dat ik eerder moest hopen op een misstap van de tegenpartij dan op een onhoudbaar shot van mij deed mijn zelfvertrouwen geen goed. Al bij al valt de gameplay mee als je voldoende oefent, maar persoonlijk ben ik meer voor arcade-gameplay. Snel een potje spelen met een vriend die op bezoek komt is quasi onmogelijk door het belang van de timing. De carrièremodus werd reeds door Tim beschreven en werd, hoe ik het gemerkt heb, niet aangepast. Je start je carrière als beginnend tennisser en met de juiste sponsorcontracten speel je toernooien op weg naar prestige en rijkdom. Vrij basis, maar dat kom je wel vaker tegen bij kleinere sporttitels.

Een half jaar na het verschijnen van Tennis World Tour 2, komt de ontwikkelaar al met een complete editie. Persoonlijk interesseren mij de verschenen DLC minder, maar je krijgt nu wel meteen de next-gen editie van het spel. Tennis World Tour 2 ziet er scherp uit, maar ik kan echt niet zeggen dat ik omver ben geblazen. Als je kijkt naar de gameplay is timing net wat te belangrijk, maar voor het overige is het wel aangenaam om te spelen. Als je tenminste de tijd wilt nemen om het onder de knie te krijgen. Al met al laat Tennis World Tour 2 net wat te veel steken vallen om een succes te zijn maar gelukkig voor hen is er, ondanks pogingen van concurrenten, nog steeds een gigantisch gat in het genre. Wil je je echt verdiepen in een tennisgame, kan je het overwegen te kopen. Als je op zoek bent naar een tennistitel om af en toe te spelen, of eens sporadisch met een vriend, gaat het helaas niet lukken.