• Zeer authentieke tenniservaring
  • Dubbelspel en online modi verlengen de levensduur
  • Hét spel voor tennisfans
  • Voor de doorbijters; steile leercurve
  • Enkel voor tennisfans
  • Timing is cruciaal en leidt tot frustratie

Tennis World Tour kwam twee jaar geleden het veld op en deed tennisfans reikhalzend uitkijken naar een spirituele opvolger van de legendarische Top Spin-reeks. De eerste World Tour was niet zonder kinderziektes, dus de vraag is nu of ontwikkelaar Breakpoint met de tweede World Tour de bal wel mooi binnen de lijnen slaat.

Top Spin

Hoewel Top Spin 4 volgens mij met stip op plaats één blijft staan qua tennisvideogames, blijft mijn meest recente persoonlijke ervaring met het genre beperkt tot de titels die zijn uitgebracht op de SEGA Dreamcast (Virtua Tennis 1 & 2). Ik heb nooit de kans gehad om de originele Tennis World Tour te spelen toen deze in 2018 werd uitgebracht, maar was geïntrigeerd door wat het vervolg te bieden had na het lezen van wat preview coverage. Tennis World Tour 2 is ongetwijfeld een van de meest authentieke virtuele tennistitels die momenteel beschikbaar is, maar het heeft een ongelooflijk steile leercurve die meer casual spelers kan afschrikken.

Expert Level

Tennis World Tour 2 is heavy, de vergelijking met racegames als F1 en MotoGP gaat nog het best op. De game vereist dat spelers echt de ins en outs van tennis begrijpen om impact te hebben tijdens wedstrijden. Op zich een positief punt, zeker als het over authenticiteit gaat, maar het is niet de meest ideale aanpak om beginnende spelers aan te trekken. Beginners kunnen de diepgaande tutorial-modus volgen om een idee te krijgen van de mechanics van het spel. Persoonlijk vind ik echt dat het niet genoeg helpt om met succes een oefenwedstrijd, of een van de andere spelmodi op te pakken en erin te vliegen.

In tegenstelling tot andere, meer rally gedreven tennistitels, vereist Tennis World Tour 2 een uiterste nauwkeurigheid met op vlak van timing. Een power hit opladen en een fractie van een seconde te snel loslaten, of een topspin of slice enigszins verkeerd timen, zal meestal resulteren in een slechte plaatsing van de bal. Hierdoor krijgt je tegenstander de overhand, of, erger nog, mislukt het om de bal zelfs maar correct in te spelen. Als je eenmaal de timing onder de knie hebt om je treffers correct te plaatsen, worden wedstrijden een stuk leuker. Ik begon mijn tegenstander defensief scherp te houden en kon hier en daar de wedstrijd al zelf beginnen bepalen. Het voelt bijna alsof je de bal bestuurt in plaats van je eigen personage, waardoor er een indrukwekkende waaier aan mogelijkheden open gaat.

De in-match buff cards staan wel wat haaks op de tennissimulatoraanpak van het spel. Je zal gaandeweg kaarten verzamelen, die je tijdens de matches zelf een kleine voorsprong kunnen geven. De kaarten verzamel je door matches te winnen en kunnen ook gekocht worden met de in-game valuta. Als je als speler nog wat moeilijkheden hebt, kunnen de kaarten je wel een zetje geven. Maar Tennis World Tour 2 herinnert je voortdurend aan de kaarten en ik vind dat deze toevoeging de essentie van de game een beetje in de weg staat.

Player's Choice

Er zijn 36 spelers beschikbaar, met Marat Safin en Gustavo Kuerten als de twee extra legendarische personages. Alle nieuwe karaktermodellen en toegevoegde animaties zien er grafisch fantastisch uit. Dat oog voor detail strekt zich uit tot in de arena’s. Deze kun je namelijk vlot aanpassen aan je speelstijl, door te variëren in het soort baan waarop je speelt. De vormgeving gaat voor een realistische stijl die sterk bijdraagt aan de authentieke ervaring die Tennis World Tour 2 voor ogen heeft.

In de carrièremodus in Tennis World Tour 2 ga je van amateur tot superster: jouw verschillende beslissingen en prestaties bepalen hoe snel en hoe efficiënt je door de rangen stijgt. Qua herspeelbaarheid is de nieuwe dubbelspelmodus een ideale extra en in de online modus kan je je ook oneindig meten met spelers van over heel de wereld. De waarheid is dat de meeste Tennis World Tour 2-spelers het spel waarschijnlijk vooral zullen opzoeken als fans van tennis- of tennisvideospellen. Verwacht dus pittige tegenstand!

Uiteindelijk slaagt Tennis World Tour 2 prima in zijn opzet. De authentieke uitstraling van de hele game is iets dat hardcore fans van de sport zeker gaan waarderen. Helaas is het spel ook in diezelfde zin beperkt, aangezien de leercurve verhindert dat meer casual spelers op een snel toegankelijke manier de baan op kunnen gaan. Als je klaar bent om je te verdiepen en op je tanden te bijten, dan is Tennis World Tour 2 wel een topper als sportgame én als tennisgame.