Klaar voor de grootste wielerklassieker ter wereld op je Xbox? Dit is Tour de France 2021!

• Meest complete licentie tot nu toe
  • Subtiele verbeteringen
  • Weinig veranderd
  • Duur

Gespeeld op Xbox Series X.

Ik speel al jaren de Tour de France-spellen van Cyanide. Deze waren aan het begin, op zijn zachtst gezegd, niet zo goed afgewerkt. Tig delen later zou je verwachten dat het inmiddels het ultieme wielrenspel is geworden. Tour de France is er zeker op vooruit gegaan over de jaren, maar dat is niet met grote stappen gedaan, maar was een heel geleidelijke evolutie. De 2021-versie ligt nu in de winkel en is wederom geen revolutie geworden. Geen support voor de nieuwe consoles, geen hogere resolutie, veel van dezelfde fouten, maar toch weer een vermakelijk spel voor wielerliefhebbers.

Zoek de verschillen

Het is bijna een sport geworden om elk jaar te zoeken wat de ontwikkelaar heeft aangepast, want deze verschillen zijn vaak moeilijk te vinden. Gewapend met de tekst in de Xbox Store en met het officiële persbericht ging ik voor jullie op zoek. Natuurlijk zijn de eerste twee verschillen makkelijk te vinden: het parkoers van de Tour en andere evenementen is anders en ook zijn de teams en renners aangepast aan het huidige seizoen. Het lukt elk jaar niet om alle wielrenners volledig correct in het spel te krijgen, maar dit jaar is het completer dan ooit. Bij enkele teams ontbreken de nieuwe foto’s van de renners en bij Deceuninck-Quickstep zijn de namen subtiel aangepast.

Dit sluit mooi aan bij een ander verschil: je kunt nu de namen en teams naar wens aanpassen en kunt ook je eigen personage en team enigszins aanpassen. Toch is alles vergeleken met andere games nog steeds erg karig. De kosmetische aanpassingen reiken echter nog verder, want eindelijk zijn ook de fietsen en helmen bij alle teams anders en zijn tevens de kampioenstruien nu zichtbaar. Verwacht niet dat de renners nu ook goed lijken, want deze verschillen alleen in lengte en huidskleur. Waarom enigszins gelijkende atleten modelleren na al die jaren nog steeds te veel moeite is, blijft een raadsel.

Leuke, kleine, maar toch belangrijke aanpassingen zijn het nieuwe doelen- en herstelsysteem. Je hebt nu meer realistische doelstellingen voor iedere etappe, zowel voor de ploeg als voor de individuele renners. Dit heeft ook invloed op het nu logischere en zwaarwegendere herstelsysteem. Haal je de doelen, dan is de moraal hoger en herstel je iets beter dan een zware etappe en ook het herstelvermogen van verschillende ploegmaten wordt meegewogen en getoond met een letter. Elke etappe vol in de aanval gaan is misschien niet het beste idee meer. Het is slim om te letten op de vorm van de betreffende renners, want deze varieert steeds. Je kunt zo bepalen wie je meeneemt in jouw ploeg voor een bepaald evenement, of wie in een bepaalde etappe de kastanjes uit het vuur moet halen. Ook tijdens de koers zelf kun je niet meer in volle sprint een bidon drinken om je energie aan te vullen en zul je een geschikt moment moeten kiezen.

Verder zijn er nog kleine aanpassingen aan de AI, waardoor teams zich logischer gaan gedragen. De drager van de gele trui blijft meer voorin het peloton en teams met mensen in de ontsnapping gaan niet meer volledig meewerken in de achtervolging. Favorieten houden elkaar ook beter in de gaten. De uitgever zegt dat weersomstandigheden nu ook invloed hebben op de prestaties, maar ik heb in al mijn etappes niets anders gezien dan zonnig en bewolkt weer en dat maakte ogenschijnlijk geen verschil.

Wat had er anders moeten zijn?

Je zou kunnen zeggen: Tour de France 2021 is het beste wielerspel op consoles, dus wat zeur je nou? Tja, het is ook het enige wielerspel op consoles. Toch vind ik de spellen ieder jaar weer leuk om te spelen. In je eentje of met een vriend(in) is het echt tof om de Tour de rijden of zelfs een persoonlijke carrière te spelen of een team te managen. Etappes zijn lekker lang, maar zijn door de mogelijkheid om door te spoelen en om van renner te wisselen meestal helemaal niet saai. Ik vind ook dat het spel nog altijd toegankelijk is en tegelijkertijd genoeg op de sport lijkt om fans te interesseren.

De presentatie van het spel is jammer genoeg nog altijd matig. Grafisch is er weer een klein stapje vooruit gezet, maar echt mooi is het spel nooit. Toch geeft het wel een leuk gevoel om door de (Franse) landschappen te fietsen en krijg ik altijd zin in een fietsvakantie als ik de spellen speel. Er is nu een PlayStation 5-versie te koop, maar ik betwijfel of deze veel mooier zal zijn. Er is in elk geval geen Xbox Series-upgrade beschikbaar. De eerste stap zou moeten zijn om de personen in het spel echt te laten lijken en stap twee is om het spel soepeler te laten draaien. Waarom zijn er als ik op een Xbox Series X speel nog steeds grote haperingen als iemand iets over de radio aan mij doorgeeft? De hele presentatie is bijna één op één gekopieerd uit Tour de France 2020: de menu’s, de muziek, het commentaar, de geluidseffecten, voor een groot deel de graphics en zelfs de tutorial zijn als twee druppels water met de nieuwe versie.

Aanpassingen die ik graag tijdens etappes zou willen zien zijn: realistischere landschappen, duidelijk verschillend ogende renners, meer variatie in uitroepen van de supporters, monteurs en ploegwagens, realistische valpartijen, blessures, het aanpakken van lunchpakketten en bidons, een beter snelheidsgevoel bergaf en een wat betere besturing. Er is dus nog genoeg aan te passen en dat had na al die jaren eigenlijk al lang gedaan moeten zijn.

Same, same, but different. Tour de France 2021 lijkt enorm op zijn voorganger(s), maar zet weer kleine stapjes voorwaarts. Alle aanpassingen zijn prima, maar zijn niet spectaculair te noemen en er had veel meer aangepakt kunnen worden. Hopelijk komt volgend jaar een grotere stap voorwaarts met een echte versie van de Xbox Series-consoles, want in de basis blijven deze spellen gewoon erg leuk om te spelen. Of het daarmee elk jaar weer een slordige vijftig euro waard is mag je zelf bepalen.