Op de dag dat de echte Tour de France start brengt Xboxworld je de recensie van de jaarlijkse videogame!

• Subtiele verbeteringen
  • Completer dan ooit
  • AI verbeterd
  • Weinig veranderingen
  • Duur
  • Valpartijen niet realistisch

Hij is er weer, de jaarlijkse Tour de France game, en ik ben er ook weer, de jaarlijkse Tour de France recensent. Het moet een bijzondere ervaring zijn om  deze serie te produceren. “Jongens, dit jaar gaan we het helemaal anders doen! We veranderen een paar kleine dingen en laten de rest hetzelfde.’’ Het is interessant om te zijn hoe elk jaar hele kleine stapjes vooruit worden gezet, die amper opvallen, maar als je nu een spel van tien jaar geleden zou opstarten, dan merk je het verschil gelijk. Om eerlijk te zijn, is het ook opvallend hoeveel plezier ik nog steeds met de Tour de France heb, ondanks de kleine verschillen. Dat geeft aan dat de basis van de franchise goed in elkaar zit.

De Tour de France 2022

Natuurlijk wordt in de nieuwe editie de Tour van dit jaar gevolgd. Er is dit keer iets meer gedaan om speciale plekken waar de wielerronde langskomt wat karakter te geven. De Tour de France start dit jaar bijvoorbeeld in Denemarken en dat is duidelijk te merken. Ook bijvoorbeeld Carcassonne in Zuid-Frankrijk is duidelijk te herkennen. De etappes hebben dezelfde gelikte introfilmpjes en de menu’s, compleet met muziek en commentaar, zijn hetzelfde gebleven.

Er zijn weer iets meer nieuwe bekende wielerwedstrijden toegevoegd, maar helaas niets in Nederland. Toch moet gezegd worden dat er meer dan genoeg evenementen in het spel zitten. Het is ook niet zo dat het kopieën van elkaar zijn, want elke race heeft zijn eigen karakter. Vooral de kasseien zijn dit jaar leuker dan vroeger. Het hele beeld trilt nu en je merkt een duidelijk verschil tussen de moeilijkheidsgraad van verschillende stroken. Het helpt zelfs om, net als in het echt, net aan de rand van het pad te gaan rijden.

De licentie gaat ieder jaar vooruit. Niet alleen zijn er vele wielerklassiekers en enkele wielerrondes te spelen, je kunt ook alle wielerteams en hun renners kiezen. Team Quickstep heeft vreemd genoeg nog steeds ietwat fictieve namen, maar als je even tien minuten in de editor bezig gaat, dan heb je ze al aangepast.

Ook is er naar een van mijn kritiekpunten geluisterd. Of tja, ze hebben in elk geval iets aangepast waar spelers al langer om vroegen. Valpartijen hebben nu namelijk meer invloed dan voorheen. Renners kunnen nu geblesseerd raken, waardoor hun prestaties tijdelijk slechter worden en het kan zelfs dat ze helemaal af moeten stappen en uit de wedstrijd liggen. Dit maakt wielerrondes natuurlijk meer realistisch, zeker omdat de vorm van renners sowieso meer varieert en meer invloed heeft op het koersverloop. De coureurs kunnen zelfs ziek worden. Toch is de vernieuwing van de valpartijen een beetje halfbakken. Renners vallen nog net zo willekeurig en onrealistisch als altijd, waardoor het alsnog niet realistisch aandoet. Ook zie je niets aan het poppetje; geen schaafwonden, geen kapot tenue, geen bloed, niets!

Deze luiheid blijft aan de franchise kleven. Natuurlijk is het grafisch weer iets mooier, met bijvoorbeeld scherpere schaduwen en texturen, maar de renners zijn nog steeds op hun lengte en huidskleur na identiek! Als je een gezichten-editor zou maken en ongeveer in een kwartier een renner zou namaken, dan zou één enkele ontwerper slechts in een paar weken elke wielrenner in het spel van een gezicht kunnen voorzien. Waarom is dat na zoveel vervolgen nog steeds niet gebeurd? Waarom is de muziek nog hetzelfde? Waarom zijn de menu’s nog hetzelfde? Waarom roepen toeschouwers nog precies hetzelfde? Waarom zegt de commentator voor 95% dezelfde dingen en maakt hij zelfs dezelfde grapjes als in de vorige spellen? Waarom zijn de tutorials en achievements vrijwel hetzelfde? Als je ieder jaar een spel verkoopt voor bijna de volle prijs, dan zou je meer mogen verwachten.

Meest noemenswaardige verbeteringen

Ik kan deze recensie niet op een negatieve toon eindigen. De subtiele veranderingen maken Tour de France 2022 namelijk weer duidelijk een stukje beter dan zijn voorganger. Het belangrijkste is de verbeterde AI. Rijders doen minder domme dingen en werken beter samen in een ploeg. Ze letten ook meer op kanshebbers en proberen die niet te laten ontsnappen. Hierdoor wordt het ploegenspel leuker en is het minder een afvalrace, waarbij de snelste renners elke keer weer overblijven. Het spel is strategisch en daarmee leuk om te spelen, en nog extra leuk als je een coöperatieve partner hebt die mee wil doen. Het is niet zo dat de game precies als de werkelijkheid verloopt, maar het is toch een aardige benadering van een best complexe sport.

Een geheel nieuwe toevoeging zijn de leaderboards. Je kunt nu aan actuele koersen deelnemen, of aan trainingen, wanneer er geen koers die in het spel zit op de huidige datum wordt verreden. Als je dat doet, dan neem je het op tegen andere spelers over de wereld. Helaas niet in een daadwerkelijke race tegen elkaar (dat zou pas echt gaaf zijn!), maar tegen hun totaaltijden. Het is echt een leuk idee dat je nu echte competitie hebt, maar de uitvoering krijgt van mij een onvoldoende. Je rijdt in feite gewoon etappes in het normale spel, maar dan wordt de eindtijd nog vergeleken met anderen. Er is verder geen enkel ander klassement en de resultaten worden niet vergeleken met andere spelers met hetzelfde team of dezelfde renner. Je ziet dus de beste renners steevast bovenaan de leaderboards staan. Nou leuk, als je dus om de punten mee wilt doen, dan moet je wel een renner uit de All-Stars categorie kiezen. Wie weet dat ze volgend jaar deze nieuwe modus uitbreiden, zodat deze wel zijn potentie waar kan maken.

De Tour de France 2022 is wat de delen hiervoor ook waren; een competente wielergame met een acceptabele, maar niet echt geweldige presentatie. De sport wordt knap vertaald naar een game en de strategische speelwijze blijft na vele jaren nog altijd leuk. De aanpassingen van dit jaar brengen de franchise nog een stapje de goede richting in, maar zijn allesbehalve denderend. Het is daarom de vraag of dit spel wel vijftig euro waard is als je de 2021-editie ook al gekocht hebt.