Tim Colman | zaterdag 18 Nov 2017, 12:50

Kan dit robotje zijn vriendjes redden? Lees hier de recensie van Shiny.

Review

Rating 3/10
User rating 0/10
  • Euh...
  • Lijkt een kladversie van een studentenproject te zijn
  • Graphics, gameplay en level design. Zo'n beetje alles dus

Ik ben niet zo’n grote fan van remakes en throwbacks. In sommige gevallen werd ik aangenaam verrast, zoals bij de Halo Master Chief Collection, maar de meeste remakes slagen er niet in de magie van weleer op te roepen. Shiny kan je onderbrengen in de categorie van de ongewilde throwbacks. Zonder het echt te willen, brengt het spel je terug naar de beginjaren van de PS1.

REVIEW

I, Robot

In Shiny heeft de mensheid de planeet Aurora verlaten en blijven alle robots moederziel alleen achter. De planeet is namelijk op weg om tegen de zon aan te knallen. Jij speelt als de robot Kramer 227 en baant je een weg door de planeet met als doel al je robotvriendjes te redden. Je doet eigenlijk niet meer dan ze weer aanzetten en doorlopen. Ze blijven alleen achter met enkel het vooruitzicht van een close encounter met de zon.

De graphics komen rechtstreeks uit een eerste generatie 3D spel: stijve animaties, oppervlakkige lighting effects en ronduit gore textures. Het draait ook voor geen meter, want ik kreeg geregeld met slowdown te maken. Het voelt allemaal aan als een los probeersel zonder creatieve visie of gevoel voor productie.

Losse schroeven

De gameplay maakt ook weinig goed. Het voelt allemaal een beetje stijf aan en lijkt niet onderworpen te zijn geweest aan de nodige playtesting. Elke sprong voelt als een gok en je knoppen durven wel eens niet te reageren. Het is op z’n zachts gezegd een zooitje en leid je zonder dralen in een woedebui.

Kramer heeft een aantal hulpstukken ter beschikking. Je schild houdt vallende stenen tegen, maar beschermt je dan weer niet tegen stoom of vuur. Daarnaast kun je ook een beroep doen op een beademingssysteem dat voor de nodige afkoeling zorgt. Er zit dus niks anders op dan door het vuur of stoom te lopen en jezelf snel af te koelen. Je activeert het systeem met het betere buttonmashing werk. In plaats van een vorm van bescherming te zoeken tegen de hitte is dat je enige vorm van weerwerk wat de gameplay sterk vertraagt.

Qua checkpoints probeert Shiny ook iets vernieuwend uit. Bij elk checkpoint krijg je een aantal kansen om het volgende stuk uit te spelen. Wanneer je kansen op zijn, vlieg je terug naar het begin van het level. Het checkpoint systeem werkt al jaren vrij feilloos en daarom zie ik eerlijk gezegd geen nood om daaraan te sleutelen.

Zooitje

Shiny neemt het perfecte concept van een platformer over en maakt er op elk vlak een zootje van. Kort gezegd: dit is geen leuk spel.

Reacties

Login of registreer om te reageren.