Sonic gaat wederom op avontuur! Lees hier onze recensie van Sonic Forces.

• Afwisselend genoeg
  • Goed herspeelbaar
  • Levels zijn wel erg kort
  • Lelijke filmpjes
  • Mist soms nog wat precisie

Dit spel is gespeeld op de Xbox One X.

De retro revival Sonic Mania was eerder dit jaar een doorslaand succes. Het spel verkocht goed en werd door de pers erg goed ontvangen. Het was de moderne Sonic-game voor liefhebbers van de Mega Drive Sonic-spellen. Sonic Mania was echter niet gemaakt door het bekende Sonic Team, want die waren bezig met Sonic Forces, een spel dat zich juist richt op de liefhebbers van de 3D-games, maar zeker ook de fans van vroeger niet in de kou laat staan. Spoelt Sonic Forces de wat vieze smaak van Sonic Boom weg of is het middel erger dan de kwaal?

Ik weet dat het al jaren hip is om 3D Sonic-games af te kraken. Toegegeven, er zaten een aantal matige delen tussen, Sonic The Hedgehog (06) en Sonic Boom zijn daar voorbeelden van. Ik moet echter zeggen dat de spellen me meestal erg aanspreken, misschien wel meer dan de ouderwetse Sonic-spellen. Sonic Forces borduurt bijvoorbeeld voort op Sonic Generations en een beetje op Sonic Heroes, beide prima spellen.

Gotta go fast!

Natuurlijk heeft Dr. Robotnik weer een kwaadaardig plan om de wereld over te nemen. Ditmaal doet hij dit samen met Infinite, een tegenstander die met behulp van kristallen kopieën van anderen kan maken. Hierdoor is het mogelijk geworden om een vrijwel onoverwinnelijk leger te creëren en de wereld te veroveren. Allerlei bekende gezichten vechten in het leger van Robotnik, waaronder de bazen uit Lost World en Sonic Adventure 1 & 2. De veroveringen zijn letterlijk in kaart gebracht. Tussen de missies door is er een aanvankelijk grijze wereldbol te zien, die beetje bij beetje blauwer zal worden. Het wel aardige verhaal wordt uit de doeken gedaan door gesproken conversaties en matig uitziende tussenfilmpjes. Wat mij opviel is dat Sonic aan het begin van het spel gevangen is genomen en maandenlang wordt gemarteld. Dat zou je niet verwachten in een kindvriendelijk spel.

Alles draait om snelheid in Sonic Forces. Er zijn drie verschillende speelstijlen: supersnel met de moderne Sonic, ook erg snel met een zelf ontworpen nieuwe rekruut en wat langzamer, maar toch nog wel vrij snel met de klassieke Sonic.

Het laatstgenoemde soort levels heeft 3D graphics, maar speelt volledig in 2D. Het doet echt denken aan de klassieke games, of aan Sonic Generations. Moderne Sonic merkt ook op dat hij de klassieker al generaties niet meer heeft gezien. Amy vindt het vooral dromerig dat er nu twee liefjes zijn. De vrij klassieke gameplay functioneert goed, maar mist soms wat precisie. Vooral laat in het spel moet je veelvuldig om kleine platformpjes springen en dat ging bij mij nogal eens mis. Voordat ik het echter zat kon worden ging ik alweer verder met een andere speelstijl.

Moderne Sonic racet vooral keihard door de levels. De besturing is hierbij responsief en het spektakel heel groot. Sommige mensen zullen de manier van spelen, waarbij het soms lijkt alsof je op rails staat, te weinig interactief en te eenvoudig vinden. De lengte van deze stukken is echter vaak zo kort, dat er bij mij totaal geen sprake van verveling was.

De meest opvallende speelstijl is met het eigen gemaakte nieuwelingetje. Je kunt kiezen uit een aantal dieren, zoals een kat, hond, egel, vogel en beer en kunt het poppetje dan naar wens aanpassen en kleden. Gedurende het spel zul je talloze nieuwe kledingstukken ontgrendelen en kun je zelfs gebruik maken van ontwerpen van andere spelers. De levels met dit poppetje doen het meest denken aan de levels van moderne Sonic, maar zijn vaak iets langzamer en afwisselender. Je hebt beschikking over een zelf gekozen wapen en kunt ook slingeren, vrijwel op dezelfde manier als in Sonic Boom.

De Force van Sonic bestaat uit een groot aantal personages uit de reeks, waaronder bijvoorbeeld Shadow, Silver, Rouge en het team uit Knuckles Chaotix. Big the Cat is kennelijk nog ergens aan het vissen, want die is afwezig. Sommige levels, of delen van levels speel je met twee personages, die als een eenheid spelen. Je hebt dan de mogelijkheid om beide speciale krachten te gebruiken en kunt periodiek je krachten verenigen, met een heel catchy melodie op de achtergrond. Het is zelfs mogelijk met een gratis download om drie levels met Shadow The Hedgehog te spelen.

Spektakel

Wat alle speelstijlen gemeen hebben, is spektakel. Sonic Forces is namelijk een indrukwekkend spel. Je vliegt werkelijk door de prachtig vormgegeven en vaak herkenbare omgevingen en kunt ver in de verte kijken. Overal gebeurt wel wat en de animaties zijn mooi. Jammer genoeg resulteert dit wel in levels die meestal in drie minuten voorbij zijn. Gelukkig zijn er dertig missies, met nog ongeveer een tiental bonusmissies, (vaak nog korter). Ik speelde het spel in ongeveer zes uur door.

De moeilijkheidsgraad is vrij laag. Aan het begin van het spel kun je kiezen voor normaal of moeilijk, maar dat had beter makkelijk en normaal kunnen heten. Alle serieuze spelers kunnen dus beter voor moeilijk kiezen. Er is geen gelimiteerd aantal levens, waardoor de ringen vrij zinloos lijken. Ja, je moet er minstens een vasthouden, maar honderd ringen verzamelen is geen boeiende gebeurtenis meer. De uitdaging komt aanvankelijk vooral van het verzamelen van de rode ringen en het halen van de S-ranks. Aan het eind van het spel is er wel wat meer uitdaging, maar echt moeilijk wordt het nooit.

De korte levels hebben een bijkomend voordeel; ze zijn erg goed herspeelbaar. Het spel moedigt de speler ook aan dit te doen, door SOS-missies in bestaande levels te openen, waarbij je iemand moet redden. Daarnaast is herspelen voor meer rode ringen of hogere rankings allesbehalve een straf. Wanneer je de levels leert kennen, worden ze namelijk alleen maar leuker.

Dat is echter niet de enige reden waarom ik het spel achter elkaar door bleef spelen. De muziek is erg aanstekelijk en past bij de speelstijl. Zo heeft de klassieke Sonic vooral muziek- en geluidseffecten die wat aan de oude games doen denken en hebben de andere personages modernere en snellere melodieën, soms compleet met zang. De stemacteurs blijven soms wat irritant, maar kunnen de pret ook niet drukken.

Grafisch is het spel zoals gezegd veelal erg mooi. Gek is het wel dat de filmpjes een zichtbaar lagere resolutie hebben en erg veel last hebben van screen tearing. De levels zelf worden op de gewone Xbox One weergegeven in slechts 720p-resolutie en op de Xbox One X in allerlei resoluties. Het is vreemd om te zien dat sommige levels in een aanmerkelijk lagere resolutie worden weergegeven dan andere levels. In het beste geval ziet het spel er in elk geval erg strak, creatief, herkenbaar en spectaculair uit.

Laat je niet afschrikken door de Sonic-bashers. Sonic Forces is naar mijn mening een erg sterk spel. Je bent misschien geen tientallen uren zoet, maar je bent wel echt vermaakt. Ik kon het spel uren achter elkaar blijven spelen zonder verveling, omdat het spel speelstijlen slim afwisselt, er gaaf uitziet en de muziek mij verder aan kon sporen. Ook denk ik dat het spel jonge spelers en Sonic fans aan zal spreken, mits ze geen 3D-Sonic haters zijn. SEGA heeft het spel voor maar veertig euro op de markt gezet, dus wat mij betreft: kopen!