• Prachtige landschappen en uitzichten
  • De nieuwe map 'Japan'
  • De nieuwe ski race events
  • Story mode is saai
  • Interviews met de atleten hebben weinig toegevoegde waarde

Steep lanceerde eind 2016 middenin een overbevolkte release kalender en deed bijgevolg weinig stof opwaaien. Voor sommigen ging het spel net iets te ver met de open wereld die werd gepresenteerd.

Met Steep: Road to The Olympics tracht Ubisoft het spel recht te zettendoor letterlijk een lineair pad in het sneeuwlandschap te trekken. Hier en daar gaat dit DLC pakket voor olympisch goud, maar op andere vlakken haalt het de selectie net niet.

Rechte lijn

Van freestyle skiën met droppingen vanuit de helikopter naar het strikte trainingsregime van een Olympisch atleet is op z'n zachts een verre sprong te noemen. Je start de story mode als een olympisch kampioen freestyle in spé en je legt een reeks aan events af om lid te worden van het olympische team van je land naar keuze. Je ultieme doel is omals eerste de gouden medaille tebehalen in alle drie freestyle disciplines: Big Air, Slopestyle en niet te vergeten Halfpipe. Naast al dit olympisch geweld voegt de DLC een heel pak nieuw terrein en nieuwe events toe die zonder verpinken de beste delen van deze add-on genoemd mogen worden.

Terwijl je je een weg baant naar de Olympische Winterspelen krijg je tussen de events door video interviews te zien met bekende winter atleten. Je krijgt een goed inzicht in wat je als atleet moet over hebben om de top te bereiken. Ik vond deze intermezzo’s redelijk overbodig, maar kan me voorstellen dat een echte wintersport fan hier wel meer aan heeft. Vreemd genoeg passen de interviews niet echt bij de events die je moet afleggen. De video's hadden dus even goed bij de extra’s in het menu geplaatst kunnen worden.

De anonieme skiër

De presentator bij de verschillende disciplines doet er ook weinig aan om je dat unieke gevoel van een olympische atleet te geven. Hij behandelt je als een naam- en gezichtsloze skiër die blijkbaar de snowboard wereld compleet gaat veranderen. Daarbij komt dat het spel extreem gemakkelijk is als je ooit een hellinkje deed in de gewone Steep. De tutorial is wel ideaal om nieuwe spelers vlot te introduceren tot het spel. Veteranen ploegen door het verhaal in een uurtje of drie. Op zich geen slecht nieuws; je kunt sneller aan de challenges en de open wereld beginnen!

Japan

Steep doet één ding ongelofelijk goed, namelijk een weids gevoel geven, terwijl je op de latten staat. Het landschap voelt enorm en gevarieerd aan en elke berg heeft z’n eigen karakter. Dit DLC pakket voegt Japan toe en is veruit mijn favoriete zone in het spel. De Alpen onderscheiden zich met scherpe pieken, gletsjer velden en Zwitserse dorpjes. De Japanse pistes hebben dan weer smalle ravijnen en brede velden met hier en daar wat kleine boompjes.

Downhill

Combineer dit met veruit de beste ski engine in een videospel en je hebt het ideale recept om relaxt rond te glijden en elk hoek van de kaart te verkennen. Naast de free mode, kun je jezelf ook meten in een Trials-achtig challenge systeem waarin je telkens tracht je eigen score te verbeteren. Daarnaast heb je ook olympische uitdagingen die een pak uitdagender zijn dan die in de story mode, vooral ten opzichte van de ski racing events. Je skiër onder controle houden bij duizelingwekkende snelheden blijft leuk, zeker wanneer je een haarscherpe bocht neemt zonder snelheid te verliezen.

Verdict

Hoewel de ski races wat vernieuwing brengen blijft Road to the Olympics toch vooral meer van hetzelfde en dat is op zich geen slechts nieuws. Met de Japan map krijgt het spel er een immense nieuwe speeltuin bij, hoewel het spel relatief snel repetitief wordt. Een freestyle challenge blijft een freestyle challenge, of die zich nu in Zwitserland of in Japan afspeelt. De story mode is veel te gemakkelijk en voegt uiteindelijk weinig toe. Dit is een aanrader voor Steep fans die vooral meer Steep willen en niet kunnen wachten om de Japanse sneeuw te gaan proeven.