• Verslavend
  • Passende muziek
  • Geen co-op
  • Wat aan de korte kant

Casper Egas | zaterdag 24 Okt 2015, 18:00

Een indie gemaakt door slechts 3 man? Check onze review van Teslapunk, de funky top-down shooter.

Over de jaren ben ik steeds meer gaan genieten van een goede shooter of shmup. Deze spellen worden niet voor niets ook wel ‘bullet hell shooters’ genoemd. Je vliegt met je ruimtescheepje door levels vol tegenstanders en enorme bazen, terwijl je tegelijkertijd talloze kogels in de meest indrukwekkende patronen moet ontwijken. Het genre is onder de main stream niet meer zo populair, maar geniet onder een kleine groep nog altijd een hoop aanzien. Zo worden oude shmups op eBay vaak voor veel geld verkocht.

Teslapunk is een spel dat slechts door drie mensen gemaakt is. Deze mensen hebben er duidelijk hun ziel en zaligheid ingegoten, want het spel ademt stijl en sfeer en wist mijn verwachtingen enorm te overtreffen. Ik denk dat de aparte, wat negentiende eeuws-aandoende tekenstijl echt een splijtzwam is; je vindt het prachtig, of juist helemaal niets. Ik behoor tot de eerste groep, al hadden tegenstanders wat beter geanimeerd mogen worden.

De heftige technomuziek maakt het plaatje helemaal compleet. De opzwepende, vrij extreme muziek brengt mij helemaal in de sfeer om op het puntje van mijn stoel een stevige uitdaging aan te gaan.

Het spel is technisch helemaal niet verkeerd. Het spel weet slim met (letterlijk) flitsende effecten indruk te maken en heeft nooit last van slowdown. Elk level heeft ook een geheel eigen stijl, waardoor ik voortdurend geboeid bleef. Toch zullen er ook mensen zijn die hun schouders ophalen door de retro 2D-uitstraling.

Behendig als een vogel

Veel belangrijker voor een nichespel als dit is natuurlijk hoe het speelt. Zoals ik eerder al verklapte; het spel heeft mij verrast. Het spel speelt heerlijk en is op de lage moeilijkheidsgraad ook voor beginners haalbaar. Op hogere moeilijkheidsgraden is het daarentegen moeilijk genoeg om gevorderden uit te dagen. Het geeft echt een kick als het lukt weer net iets verder te komen en staande te blijven tussen enorme kogelregens.

Het lijkt op het eerste gezicht een nadeel van het spel dat je slechts één wapen hebt en deze zelfs niet kan opwaarderen. Je kunt slechts op drie manieren vuren, door de knop steeds kort in de drukken voor een wijde kogelstroom, ingedrukt te houden voor een grote voorwaartse laser of door op B te drukken en alle kogels op het scherm om te zetten in een enorme laser. Dat laatste kun je niet oneindig doen. Het grote voordeel van dit systeem is dat je niet zo zwaar gestraft wordt als je dood gaat. Je bent immers nooit upgrades kwijt en kunt gewoon vrolijk verder.

De makers zijn ook zo slim geweest om missies toe te voegen, waardoor je naast overleven ook nog onderdelen voor een geheime machine spaart. Daarnaast is er nog een heel erg verslavende survival mode. In deze modus schiet je automatisch en kun je alleen opzij bewegen. Het devies is simpel, overleef het zo lang mogelijk met slechts één leven en verzamel munten. Met de munten kun je vervolgens tussen potjes jouw schip sterker maken, waarna je graag nog eens de uitdaging aan gaat.
Er zijn echter ook minpunten. Zo heeft het spel slechts zes levels en is in een ruime dertig minuten door te spelen (als je goed bent). Daarnaast is het niet mogelijk om samen met een ander te spelen; je zult de uitdaging alleen aan moeten gaan.

Ik ben erg enthousiast over Teslapunk. Voor een tientje krijg je een sterke en verslavende shooter, die zowel voor beginners als gevorderden leuk is. Door de unieke art style en slimme beloningssystemen onderscheidt het spel zich van de concurrentie. Zijn shooters niets voor je? Dan zal dit spel daar geen verandering in kunnen brengen.