Casper Egas | Monday 1 Apr 2019, 12:32

Oudgedienden Toejam & Earl komen voor het eerst sinds de eerste Xbox terug met een game. Toejam & Earl: Back In The Groove is nu te krijgen!

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Geslaagde mix tussen remake en vervolg
  • Goede presentatie
  • Coöperatief extra leuk
  • Bonusronde is niet tof

Gespeeld op de Xbox One X

Veteranen kennen de Toejam & Earl-serie misschien nog wel. De eerste titel was een verrassend coöperatief avontuur op de SEGA Mega Drive dat zich in geen enkel hokje liet stoppen. Het spel zat in elk geval vol funk. Het wat vreemde spel verkocht aanvankelijk nog niet zo goed, waardoor uitgever SEGA koos voor een wat veiligere platformer als vervolg. Het derde deel zou grotendeels terugkeren naar de oude formule, al moest het spel op het laatste moment voor de release van de falende Dreamcast worden overgezet naar de eerste Xbox. Ik vond het een geslaagd spel, maar wederom viel de verkoop tegen. Human Nature Studios wilde zich toch nog een keer bewijzen met een nieuw deel dat bijna gezien kan worden als een remake van het origineel. De Kickstarter was een succes en wie weet wordt het spel het dit keer ook!

REVIEW

Back in the groove

Toejam & Earl: Back in the Groove is een relatief kort avontuur voor één of twee spelers en kan zowel offline als online samen gespeeld worden. Wederom laat het spel zich slecht karakteriseren. Je speelt als een funky ruimtewezen van de planeet Funkotron. Je hebt keuze uit de oorspronkelijk Toejam & Earl, moderne versies van deze personages, Latisha uit deel 3 en een nieuw personage. Je kunt ook nog andere personages ontgrendelen. Door een domme actie storten ze wederom neer op aarde en hun ruimteschip knalt in stukken en raakt verdeeld over vijfentwintig isometrische levels.

De levels lijken geen spat op de aarde, maar daar gaat het niet om. Het spel heeft een geslaagde, maar aparte stijl en wordt geheel in 2D weergegeven. Op een deel van de levels kun je een stuk van het ruimteschip vinden en er is een lift aanwezig die je naar het volgende level kan brengen. Je kunt echter ook van een level terug naar beneden vallen (naar een eerder level), omdat de aardbewoners je het leven zuur maken. De mensen zijn heel leuk ontworpen en refereren naar irritatieopwekkende bezigheden. Zo wordt je belaagd door enquêteurs, huilende baby’s, fotograferende toeristen, bouwvakkers met een drilboor, mensen die alleen op hun telefoon kijken en ga zo maar door.

Je kunt jezelf beschermen door cadeaus te vinden. Deze hebben elk een positief of negatieve inhoud. Je weet zonder ze te identificeren of zonder ze vaker te gebruiken niet wat de inhoud zal zijn. Van vleugels, tot een stuk van de kaart, eten, een wapen of juist hele nare spullen die je extra dwars zitten. Gelukkig begint het spel niet zo moeilijk en kun je even inkomen en ervaringspunten verzamelen. Beetje bij beetje wordt je sterker en kun je de latere levels, die vol zitten met nare mensen, overleven.

Als je met een ander samen speelt, dan kun je elkaar regelmatig helpen en zelfs levens en een deel van jouw gezondheidsbalk cadeau doen. Toejam & Earl is een toegankelijk spel dat je prima kunt spelen met iemand die nog niet zo goed in gamen is. Later neemt de moeilijkheidsgraad wel toe en er is ook een expertmodus, maar de besturing is eenvoudig onder de knie te krijgen.

Funky presentatie

De tweedimensionale tekenstijl vind ik erg geslaagd. Alle figuren zien er komisch uit en het geheel is mooi kleurrijk en duidelijk herkenbaar. Dat kan over het kleine kaartje dat in beeld wordt weergegeven niet gezegd worden. Vooral wanneer je met een gedeeld scherm speelt is deze kaart lastig te lezen. Voor een funky spel als dit is de muziek natuurlijk van groot belang. De beats zijn gelukkig sterk en blijven nog uren na het spelen in mijn hoofd zitten. Net als de gameplay is de muziek herkenbaar voor liefhebbers van het origineel en kennen soms ook dezelfde melodielijnen. Zo zou je kunnen spreken van een remake in de ruime zin. Het is niet als twee druppels water hetzelfde spel, maar het voelt vrijwel hetzelfde aan. Dit vind ik eerder een pluspunt dan een minpunt, omdat er al zoveel jaren geen spel meer in de reeks verschenen is.

Nieuw zijn wel de bonusrondes, maar die had men beter weg kunnen laten. In deze rondes zit je op een spoor en moet je op de A-knop drukken om hindernissen te ontwijken en de knop loslaten om bonussen te pakken. Vooral met twee spelers is dit heel chaotisch weergegeven en was ik meestal niet blij als ik er weer een voor mijn kiezen kreeg.

Toejam & Earl: Back in the Groove is geen lang spel; je speelt het binnen enkele uren door. Gelukkig is het spel prima herspeelbaar, want je kunt de levels willekeurig laten genereren. Dit was in het origineel een groot verkooppunt. Persoonlijk vind ik ook niet dat het spel langer had moeten zijn. De gameplay is leuk en de grappen en grappige stijl zijn zeer geslaagd, maar de gameplay is te eendimensionaal om veel langer leuk te kunnen zijn. Het had voor mij niets toegevoegd als het spel twee keer zo lang zou zijn geweest.

Conclusie

Toejam & Earl: Back in the Groove houdt het midden tussen een vervolg en een remake van het origineel dat in 1991 op de Mega Drive verscheen. Het is een aparte titel, die ook anno 2019 nog creatief en aansprekend is. Vooral met twee spelers op de bank vermaakte ik me kostelijk met het spel. De presentatie is van een niveau dat veel hoger ligt dat je van een spel van Kickstarter, dat voor slechts twintig euro te koop is, mag verwachten.

Reacties

Login of registreer om te reageren.