Het leuke en meeslepende avontuur van een meisje in een robot wereld; lees hier de recensie van Vesta!

• Leuke wisselwerking tussen de karakters
  • Mooie presentatie
  • Grote speelduur
  • Besturing bij de platformelementen
  • Geen co-opmogelijkheden

Vesta heeft niets te maken met het besturingssysteem van Windows dat je tegenwoordig enkel nog tegenkomt in internetcafés van goedkope hotels. Het heeft ook niets te maken met toeterende bromfietsen die rakelings langs je huurauto razen in één van die smalle Italiaanse straatjes. Neen, Vesta is het eerste game van de Spaanse ontwikkelaar Finalboss Games. Het game vertelt het verhaal van het kleine meisje Vesta dat leeft in een wereld vol levende robots, maar zonder andere mensen. Dit deed mij meteen denken aan ReCore, maar al snel kwam ik erachter dat Vesta toch een totaal andere game bleek te zijn. Wat voor een game Vesta dan wel is, lezen jullie in mijn recencie!

Een ander game waar de cover van het digitale game mij aan deed denken was Bioshock. Het meisje Vesta leek namelijk erg op een Little Sister en de gigantische robot op de achtergrond was voor mij een kopie van een Big Daddy. Toch is deze vergelijking meteen weg zodra je het game hebt opgestart. Doorheen de vier hoofdstukken en de 36 levels krijg je steeds meer informatie over de leefwereld van Vesta. Al snel heb je door dat Vesta achtergelaten werd in een ondergronds doolhof vol levende robots. Vesta krijgt informatie en opdrachten van haar vriend BOT. Het zwevend robotje BOT zorgt hierbij af en toe voor een grappige noot. De moppen kunnen eigenlijk geklasseerd worden onder de noemer van typische gamemoppen. Een breuk zul je je nooit lachen, maar een gemeende glimlach verschijnt zeker wel eens op je gezicht.

Switchen en puzzelen met Vesta en DROID

Toch wordt BOT niet je belangrijkste vriend, want dat is de ijzersterke DROID. Deze krachtpatser, de robot die op de cover dus wat weg heeft van een Big Daddy, wordt jouw helpende hand tijdens de puzzels. Je dient namelijk te switchen tussen Vesta en DROID om de juiste handelingen te voltooien. De mogelijkheden van Vesta zijn eigenlijk beperkt. Het enige wat ze kan, is energie slurpen uit bijvoorbeeld energiepalen of uit de door DROID afgeschoten vijanden. Deze energie kan ze opsparen in drie balkjes en op het juiste moment gebruiken om pakweg een deur te openen of een platform te laten bewegen. DROID kan wel wat meer en is hierdoor eigenlijk een manusje-van-alles. Vijanden afschieten, Vesta over een brugje gooien, dozenslepen, et cetera. Kortom, om al de rest van de puzzelelementen tot een goed einde te brengen. De wisselwerking werkt enorm goed en laat je echt doordacht nadenken over welke stap je zult moeten nemen. Ook is het belangrijk om na te blijven denken tot het einde van het level. Vaak zul je om de laatste deur naar het volgende level open te krijgen nog meerdere energiebalkjes nodig hebben. Geconcentreerd blijven tot het einde is dus zeker belangrijk!

Slim concept, ideaal verpakt

Eigenlijk is het puzzelmechanisme achter het game doodeenvoudig. De kracht zit hem echter in de verpakking. De ontwikkelaar is erin geslaagd om met zijn beperkte middelen een volwaardig avontuur te vertellen. Oké, het verhaal is niet indrukwekkend, maar voor een puzzelgame is het zeker bovengemiddeld. Ook de presentatie is enorm knap gedaan. Zo wordt het verhaal verteld door gebruik te maken van beelden zoals in Amerikaanse comics. Hier lost de ontwikkelaar dure kosten van voice-overs op door iets wat eigenlijk net zo leuk is. De keerzijde hier van is echter dat de rest van de tekst in het spel verschijnt door gebruik te maken van tekstballonnen waar de tekst geleidelijk aan opduikt. Dit is misschien een methode die vroeger erg populair was, maar bij mezelf er vaak voor zorgt dat ik gewoon verder wil klikken. Hetzelfde probleem had ik vorig jaar bijvoorbeeld met Yooka-Laylee. Het verhaal ging hierdoor na een tijdje voor mij gedeeltelijk verloren. De ondergrondse 3D-wereld ziet er overigens in orde uit, alsmede de audio, al had ik misschien net wat meer verschillende melodieën willen horen. Na wat langer puzzelen werd het geluid soms nogal monotoon.

Platformelementen vallen wat tegen

De puzzelgameplay werkt perfect. Ook de wisselwerking tussen Vesta en DROID werkt goed. Toch zijn er enkele kleine dingen die hier aan verbeterd konden worden. Wanneer je bijvoorbeeld met DROID schiet, duurt het even voor je kunt overschakelen naar Vesta. Toch heb je soms deze tijd nodig om Vesta naar een veilige positie te brengen omdat er een vijand in haar buurt komt. Ook het platformen kon net wat beter. Zo is het richten tijdens het schieten niet altijd even gemakkelijk. Wat af en toe pas echt voor een probleem zorgt, is wanneer DROID Vesta op zijn rug draagt. Je moet hierbij echt helemaal recht voor de plek gaan staan waar je haar naar toe wilt gooien. Het kleinste draaitje naar links of recht kan ervoor zorgen dat Vesta niet op haar plek aankomt, maar in het ravijn valt. Dit zorgt ervoor dat pure platformelementen wat minder interessant aanvoelen. De eindbazen zijn het beste voorbeeld, want in die levels zijn er quasi geen puzzelelementen. Deze gevechten zijn duidelijk minder leuk dan de andere levels.

Volwaardig speelplezier

Toch doet dit niets af aan het plezier dat te beleven valt aan deze indietitel. Ook geeft het game voor zijn kostprijs erg veel speeluren terug. Er zijn maar liefst vier werelden met elk negen levels. Dit zorgt zeker voor een zevental uren spelplezier. Er zijn singleplayergames van grote ontwikkelaars waar ik sneller doorheen zat. Wat de speelduur nog had kunnen verlengen, was een co-opmodus. Jammer genoeg is deze achterwegen gelaten. Met wat enkele tweaks had dit game zich hiervoor perfect geleend.

Al de voorgaande opmerkingen zijn eigenlijk zaken waarvan ik hoop dat de ontwikkelaar er wat mee doet in een volgend avontuur. Vesta is voor puzzelaars gewoon een genot om te spelen. Op puzzelvlak gebeurt er niets nieuws of ingewikkeld, maar Finalboss Games weet het wel erg uniek te verpakken. Zo kennen Vesta en DROID een ideale wisselwerking en wordt het verhaal verteld met leuke cartoons. Wat aanpassingen aan de besturing op het vlak van de platformelementen hadden ervoor kunnen zorgen dat we met een echte puzzeltopper zaten.