Casper Egas | zondag 31 Aug 2014, 23:09

Op onder andere de Xbox One is er nu een extra complete overzetting van Diablo III. Het spel bevat zowel een verbeterde versie van de Xbox 360-release als de nieuwe uitbreiding Reaper of Souls.

Diablo III Reaper of Souls: Ultimate Evil Edition

Wat voegt het toe?

Als je Diablo III nog niet gespeeld hebt, dan krijg je met de Ultimate Evil Edition een zeer compleet spel met vele uren spelplezier. Ik zal in deze recensie echter vooral ingaan op de verschillen tussen de oude en de nieuwe versie. Wil je graag meer informatie over het basisspel, lees dan de oude recensie. Link

De belangrijkste toevoeging is de uitbreiding Reaper of Souls. Deze uitbreiding speelt zich direct af na de gebeurtenissen in Diablo III. Tyrael heeft de Black Soulstone met alle Prime Evils erin naar een veilige plaats gebracht; althans dat dacht hij. De Engel des Doods, Malthael weet de Black Soulstone toch te stelen. Het is zijn bedoeling de mensheid en de goede Engelen te vernietigen om zo een rijk der demonen te stichten en een einde te maken aan de eeuwige strijd tussen goed en kwaad.

Het verhaal wist mij, net als in alle delen van de serie, totaal niet te boeien. Gelukkig brengt het de speler wel langs allerlei interessante en soms mooie locaties, te beginnen met de stad Westmarch. Jammer genoeg moet je als speler soms wel erg lang door blijven sjokken voordat je uiteindelijk bij een nieuwe omgeving aankomt. Hierdoor kan het spel, vooral als je alleen speelt, wat eentonig worden. De lengte van deze uitbreiding is mede door de grote omgevingen wel indrukwekkend te noemen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat deze nieuwe vijfde ‘act’ ongeveer net zo lang is al de helft van het toch al vrij lange basisspel.

De uitbreiding is niet de enige vernieuwing. Zo is er nu een adventure modus. Deze is echter pas te spelen zodra je de hele campagne voltooid hebt. Het is daarna namelijk niet langer mogelijk om het spel in Nightmare of Hell-modus opnieuw door te spelen; de moeilijkheidsgraad is nu op elk gewenst moment aan te passen. Dit is weliswaar praktisch, maar maakt het voor weinig gedisciplineerde spelers wel erg makkelijk om het spel gewoon even wat makkelijker te maken als het even tegen zit.

De adventure modus is toch een zeer welkome toevoeging. Je krijgt als speler namelijk de mogelijkheid om alle acts te herspelen zonder tussenfilmpjes en zonder herhalende conversaties. Hierbij krijg je willekeurig gegenereerde taken om uit te voeren. Dood een bepaald monster, zorg dat bepaalde grotten helemaal vrij zijn van monsters of help een bepaald personage. Het kan allemaal. Deze bounties, zoals ze genoemd worden, hebben niet veel om het lijf, maar zijn een leuke manier om de speelduur te verlengen en leveren de speler extra geld, ervaring en spullen op.

Je kunt in de adventure modus ook scherven vinden die je toegang geven tot zogenaamde Rifts. Dit zijn dungeons waarin de speler een extreem aantal tegenstanders moet uitroeien, het liefst zo snel mogelijk. Als beloning krijg je dan een grote XP-bonus en zeldzame wapens.

Ook nieuw is de nieuwe Crusader-klasse. Dit personage is sterk te noemen met zijn uitstekende aanvals- en verdedigingskracht. Zijn vaardigheden richten zich vooral op het boosten van jezelf en teamgenoten en op het stunnen van tegenstanders. Het ontwerp van het personage doet me echter, net als bij de meeste andere personages, weinig. De hele stijl van Diablo III komt op mij wat te kleurig en vrolijk over. Ik zou liever de stijl van de eerste Diablo-game terug zien keren.

Hoe goed is de overzetting?

Ben je net als ik een beetje teleurgesteld over de technische prestaties van je nieuwe Xbox One? De meeste spellen zijn niet spectaculair mooi te noemen en voegen weinig toe. Bij een spel als Diablo III is de vergelijking natuurlijk makkelijk te maken. Wat krijg je als Xbox One-bezitter extra voorgeschoteld?

Extra laadtijden in elk geval niet, want het spel laadt in een oogwenk. De resolutie is verhoogd naar 1080p en de framerate haalt meestal de 60 frames per second. Ook zijn er wat grafische effecten toegevoegd en is het aantal tegenstanders dat tegelijk op het scherm getoond wordt ietwat groter. Het spel ziet er simpelweg strak uit en loopt goed. Spektakel hoef je echter ook niet te verwachten, het blijft gewoon het inmiddels al wat oudere spel Diablo III.

De overzetting is daarmee zeker niet slecht te noemen, integendeel. Dit is wat mij betreft de ideale versie (naast de PS4-versie). Het spel speelt naar mijn mening namelijk aanmerkelijk prettiger op een console dan op de PC, het is alsof het spel ontwikkeld is met consoles in het achterhoofd.

De muziek is in de nieuwe act ook opvallend meer aanwezig en dat is voor mij zeker een pluspunt. Het gaat om filmische, ietwat klassiek aandoende muziek die een goede sfeer weet te scheppen. De geluidseffecten weten deze sfeer niet vast te houden, want de stemacteurs zijn weinig overtuigend en de geluiden van de monsters en het wapengekletter weten eveneens niet te overtuigen.

Diablo III Reaper of Souls: Ultimate Evil Edition is inderdaad de ultieme versie van Diablo III te noemen. Het spel is zeer zorgvuldig overgezet en de nieuwe levels en features zijn vrijwel allemaal een vooruitgang op het origineel. Vooral als je coöperatief de strijd met het kwaad wil aangaan, dan is dit spel een regelrechte aanrader. Speel je liever in je eentje, dan zal het spel met vlagen eentonig kunnen overkomen. Kortom, een prima versie van een uitstekend spel, dat ook wel een paar stevige minpunten kent.

User rating 9/10
  • Waar voor je geld
  • Coöperatief zeer leuk