De beide LEGO Harry Potter games zijn nu beschikbaar in één bundel! Hoe is deze collectie ons bevallen? Je leest het hier!

• Nostalgie en sfeer
  • Enorm veel content
  • Uren speelplezier
  • Kleine technische irritaties
  • Ontbreken stemmen van de cast

Het begon allemaal met een treinritje, toen J.K. Rowling het idee kreeg van Harry Potter. Inmiddels zijn we zo'n 21 jaar verder en hebben we vele boeken, games en verfilmingen gehad. Ook LEGO mocht een poging wagen om de magie verder uit te breiden. Via o.a. sets en games kwam dat tot stand. Een aantal jaren terug, zo rond 2010, kwamen de eerste LEGO games uit in de wereld van Harry Potter. In eerste instantie alleen de eerste vier jaren, maar later ook de laatste drie jaren. We zijn inmiddels tegen het einde van 2018 en de collectie is samengevoegd tot één groot geheel.

Redelijk grote update

Wat meteen opvalt wanneer je de box opstart en in het hoofdmenu terecht komt, is de manier waarop je voor de verschillende jaren kiest. De eerste vier jaren zijn gescheiden van de laatste drie. Hiermee lijkt het lichtelijk alsof de games op een schijfje zijn gekwakt, maar het werkt goed. Wanneer je éénmaal kiest voor de eerste vier jaren, kom je vrij snel in de game. Het tweede wat opvalt zijn de korte scenes uit de films, die soms te kort zijn, maar dat komt omdat de game voornamelijk voor kinderen bedoeld is. Het derde wat opvalt is dat er fijne, speelse humor in zit en redelijk veel tempo. Wanneer je éénmaal goed en wel over de controle over je eerste personage hebt, Harry, kom je al snel terecht in de magische wereld. Er is echter wel een gemiste kans; de stemmen van de cast ontbreken ook in deze remaster. Door de fijne LEGO humor en de nostalgie van Harry Potter, irriteert dat eigenlijk niet. Er zijn echter ook kleine zaken die irriteren.

Zo is de collectie grafisch redelijk sterk verbeterd, met name die dingen die echt LEGO moeten zijn. Alleen de achtergronden ogen vrij gedateerd op een 4K scherm. Denk hierbij aan hout, stenen en straatjes, of de vergezichten boven Zweinstein. Er is echter een aanwezigheid van enorm veel content en nostalige. Er zijn enorm veel voorwerpen en andere zaken die je kunt verzamelen, kopen of bouwen. Zo kun je bij elk hoofdstuk de verschillende logo's van de afdelingen verzamelen en die tot één geheel laten komen. Niet alle content is meteen beschikbaar, want sommige voorwerpen kunnen pas bij de zogeheten vrij spel modus verzameld worden. Dit komt omdat je er aparte personages bij nodig hebt. Er zijn dan ook honderden voorwerpen en andere zaken te verzamelen in de grote wereld van Harry Potter.

Kleine irritaties

De game heeft niet altijd de zo gewenste vrijheid. Wanneer je voor het eerst met Hagrid bent, loop je met hem door de Wegisweg en in een vrij directe lijn naar de Bank Goudgrijp. De wereld buiten het verhaal om biedt voldoende vrijheid, maar de stukken van het verhaal niet altijd. Het gros van de content kan dan ook pas na het verhaal behaald worden in de vrije spel modus.

Tussen het rondwandelen en verzamelen, is er natuurlijk ook de mogelijkheid om puzzels te doen en het verhaal te spelen. Hier komt een kleine irritatie bij en dat is dat de a.i. nogal dom is. Ze lopen soms in de weg, in soms te krappe ruimtes. Daar komt bij dat ook de camera op technisch gebied niet altijd mee wil werken en dat spreuken en het in elkaar zetten van voorwerpen ook niet altijd goed werkt. Het is heel minimaal, maar af en toe gebeurt het wel. Het neemt echter niet weg dat de collectie enorm groot is en vrij goed aanvoelt. Het verzamelen, puzzelen en het zoeken naar personages en de nostalgische sfeer, doen zeker recht aan deze remaster.

De collectie voelt erg compleet aan, maar er is een gemiste kans met het opdelen van de eerste vier jaren en de laatste drie in het hoofdmenu. Ook op technisch vlak, de camera en a.i., de soms te krappe ruimtes en ietwat langdradige laadtijden, had er het nodige verbeterd kunnen worden. De wereld van LEGO Harry Potter voelt echter zo nostalgisch aan dat je je er niet of nauwelijks aan irriteert. Het is ze vergeven! Op technisch vlak zijn er wel pluspuntjes voor de snelheid van de game, maar iets minder op het gebied van de vrijheid die je zou mogen verwachten. Deze collectie is echter grotendeels voor kinderen bedoeld en dan moet je het simpel houden. De humor is fijn, sfeer is top en al met al ben je zeker tientallen uren bezig voor je alles goed en wel gedaan hebt. Voor mij een reden om deze collectie in huis te halen, om weer even kind te zijn.