Een indiegame waarin je als een soort kuikentje speelt; lees hier de recensie van Unexplored - Unlocked Edition

Rating 3/10
  • Level design
  • Technische fouten
  • Soms frustrerend moeilijk
  • Menu's, interface, besturing, en nog veel meer

Indie Games kunnen soms een beetje die magie en nostalgie van vroeger hebben. Tijden die je doen herinneren aan de mooie dingen die je gedaan hebt. Frustraties die je overwonnen hebt of net dat ene level in een game. Vandaag de dag vallen meerdere grote studio's door hun knieën om leugens, halfbakken producten of de druk van hun aandeelhouders. In die helse storm van kritiek, micro transacties en slechte uitbreidingen zijn er soms kleine games die de moeite waard lijken te zijn. Als een advies nam ik de moeite om deze game eens een kans te geven. Is de game het waard, of kun je hem beter vermijden?

Niet altijd overtuigende stijl

De stijl van Unexplored mag gerust interessant genoemd worden. Je bekijkt de game van geheel boven af, dus recht boven het personage. Dit personage, helaas zonder karakter, is tijdens het spelen altijd klein. Voordat je de game echt opstart, moet je het personage eerst enigszins aankleden. Helaas werkt dit niet goed en is het onduidelijk welke knoppen je nou precies moet gebruiken om de kleur van je speer, of de grote van je oog te veranderen. De manier waarop de grafische stijl gedaan is, komt mij ook niet altijd overtuigend over.

Zo zijn de kleuren namelijk erg eentonig en doet het denken aan een knutselwerkje die leerlingen van een basisschool of middelbare school met z'n allen in elkaar hebben gezet. Veel rond de grafische stijl komt namelijk over als gekleurd papier en het personage zou een soort van Viking moeten zijn. Dit is echter niet het geval! Het personage komt eerder over als een kuikentje met één oog die iets van een zwaard, speer of cape bij zich heeft. De cape is de vorm rond het personage wat nog een beetje te herkennen is. Is de game dan een complete teleurstelling zou je nu misschien denken? Nee, dat is niet helemaal het geval.

Best wel leuk level design

Het design van de levels in de game is eigenlijk best wel leuk. Je schakelt hier een hendel om, gaat terug en kunt een deur openen. Achter deze deur, best wel willekeurig, vind je af en toe een sleutel voor de volgende deur of voorwerpen zoals medicijn, vergif of wapens. Hierbij doet de game af en toe denken aan een RPG, waar er ook kenmerken van te vinden zijn, maar helaas ben ik aardig wat technische foutjes tegengekomen. Zo is het openen van een kistje niet altijd duidelijk en hapert het openen ook nog wel eens. Naast dat kom je tijdens het spelen door de levels op soms idiote plekken ineens een explosief tegen. Het lullige is dat je er dan opstapt en meteen vijf gezondheidspunten, of meer, kwijt bent. Dit is ongeveer een zesde van je totaal. Ik speelde op de makkelijkste stand, maar vond het persoonlijk soms frustrerend moeilijk.

Daarnaast ben ik ook bepaald niet te spreken over de besturing. Je kleine kuikentje glijd wat door de levels heen en menu's zoals je inventaris zijn een rommeltje. Ook de instellingen voor je gaat spelen kwamen niet altijd overeen met de uiteindelijke speelervaring. De game heeft wel kleine zaken die best goed gaan, maar dat zijn vooral dingen waar je echt van moet houden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de game The King's Tale, zou ik deze titel niet graag weer willen spelen, tenzij de besproken zaken flink worden aangepakt. Het opslagsysteem voor je savegame is namelijk helemaal een puinhoop. Af en toe lijkt het er zelfs helemaal niet te zijn als je de game even afsluit en later opnieuw opstart.

Gauw vergeten!

Unexplored - Unlocked Edition is een game die ik graag weer vergeet. Technische foutjes, een niet altijd overtuigende stijl, irritaties rond de menu's, haperende controls, een game die zelfs op de makkelijkste stand nog frustrerend is, enzovoorts. Dit alles maakt het de slechtste kleine titel die ik in jaren gespeeld heb. Er moet een berg veranderen wil de ontwikkelaar deze bescheiden titel nog een beetje kunnen redden. Je geld hier insteken zou ik absoluut niet doen.