Dompel je onder in de indrukwekkende wereld van Subnautica; lees hier onze recensie!

• Mooie tropische onderwaterwereld
  • Gameplay
  • Prijs en kwaliteit redelijk in balans
  • De laadtijden gooien flink wat roet in het eten
  • Komt veel over als een PC port

Een tijdje geleden viel mij de game Subnautica op, middels een gameplay video. Ik werd gelijk aangetrokken door de wereld die zich grotendeels onderwater afspeelt. Het werd uiteindelijk een rit met een hoop mooie dingen, maar ook met een ergernis die ik nagenoeg niet hoopte tegen te komen op de Xbox One X, waarop deze game gespeeld is.

Geweldige onderwaterwereld

Wanneer je de game voor het eerst opstart, kom je tot de ontdekking dat je personage belandis op een wereld vol water. Je schip is neergestort en jij moet je met je capsule en een handvolstukken gereedschap zien te redden... onder water. Nog voor de game écht opgestart is, mag je kiezen welke van de game modi je wilt gaan spelen. Ik koos voor het gemak van deze review voor een creatieve stand, waarin ik niet uitgeschakeld kon worden en alles wat ik maar wilde tot mijn beschikking had. Na ongeveer een uurtje bouwen had ik een redelijke basis, waar ik tevreden over was. In de normale stand moet je daar echt vele uren voor duiken naar grondstoffen. Toen ik éénmaal voor de eerste keer weer droog was, kon ik rustig om mij heen kijken naar de wonderlijke wereld buiten.

Het doel van de game is erachter komen waarom je schip neergestort is. Aan de hand van je intercom, die cynisch over kan komen, krijg je het één en ander aan informatie. Ze vertelt je bij de start van de game wat voor systemen nog werken, op wat voor type planeet je bent en waarschuwt je voor je omgeving. Dan komt er een moment dat je naar je neergestorte ruimteschip moet, op zoek naar antwoorden. Het verhaal in de game is erg éénzaam. Dit is echter geen vervelend punt en geeft een mooi Cast Away gevoel mee.

Grafisch valt dan op dat de wereld overdag erg tropisch en kleurrijk oogt, maar dat het in de nacht zonder zaklamp echt niet te doen is. Daarnaast krijg je al snel het idee dat de game grafisch niet op en top afgewerkt is. Het is echter nauwelijks storend, want de stijl draagt wel degelijk bij aan de gameplay ervaring en die is goed. Met de mogelijkheid om een verhaal te volgen, zij het relatief stil en alleen, de verplichting om je basis te bouwen, en te onderhouden, is Subnautica voor drie tientjes geen dure game.

Lang wachten

Subnautica heeft helaas belachelijk lange laadtijden. Iedere keer dat je de game voor het eerst opstart, krijg je tijdens het opstarten te maken met een laadscherm die bijna, of meer dan, twee minuten duurt! Het is fors, veel te fors en anno 2019 onacceptabel. Daar komt bij dat de game steeds aparte onderdelen moet laden, iedere keer dat je de game opstart. Dit wekt bij mij het vermoeden dat de game een goedkope port is van de PC. Het is met afstand de grootste irritatie die ik heb met deze titel.

Als het op bugs en glitches aankomt, ben ik zelf niets tegengekomen. Dit is natuurlijk iets positiefs, maar dat gaat niet voor iedereen op. De PC werd destijds geteisterd door kritiek rond dit akelige probleem, maar na een patch van ruim 6 GB is er veel opgelost. De framerate is af en toe ook even moeilijk en die lijkt vrij laag te zijn, maar ook daar heeft de patch het één en ander aan gedaan. Zelf heb ik mij er geen moment aan gestoord, in tegenstelling tot de laadtijden.

Snelle zwemmer

Je personage is een snelle zwemmer, maar daardoor kan in de normal stand je zuurstof wel snel opraken. Ook moet je opletten dat er geen barsten in je masker, basis of noodcapsule komen. Je moet dus op veel dingen letten, wat de game wel de nodige uitdaging mee geeft. In de normale modus betekent dat, dat je veel grondstoffen zult moeten opzoeken en inslaan om ze voor jezelf, je basis en nog veel meer te kunnen gebruiken. De basis zul je overigens veel moeten verbouwen en uitbouwen. Het zorgt voor interessante gameplay en de besturing sluit daar erg goed op aan. De besturing van de game is relatief makkelijk en simpel gehouden, vergelijkbaar met die van No Man's Sky. Daar komt bij dat de verschillende standen waar je de game in kunt spelen, overduidelijk zijn geleend van No Man's Sky. Er is een creatieve stand, maar ook een normale stand en één waarin je alles kwijt kunt raken. Gelukkig biedt de creatieve stand in deze game nog wel de nodige uren speelplezier, dus die stand kan gebruikt worden om de game eens een kans te geven.

Subnautica is een game die verrassend veel goed doet, maar wel een grote irritatie kent. De belachelijk lange laadtijden zorgen ervoor dat ik mij genoodzaakt voel deze game toch een flinke aftrek te geven op de eindbeoordeling. Er is redelijk veel gameplay, je kunt het spel vaker kunt herspelen, de besturing is simpel en efficiënt, en hoewel het geen grafische topper is, ziet het spel er mooi uit. Ik accepteer alleen de uiterst lange laadtijden niet op een console als de Xbox One X, wat de prijs ook moge zijn. Ook het vermoeden dat deze titel soms overkomt als een goedkope port, hoeft je beurs niet te accepteren. Kun je door lange laadtijden heen prikken, zelfs na een patch die bijna de hele grootte van de game besloeg, dan kan deze game een onverwachte topper voor je worden.