F1 2021 is er! Kies je voor Max of een van zijn concurrenten, of ga je voor de nieuwe verhaalmodus?

• De nieuwe verhaalmodus Braking Point
  • Heel wat beter toegankelijk
  • Nog steeds de meest perfecte open cockpit race simulator
  • Verhaal is redelijk voorspelbaar en wat belegen

Gespeeld op Xbox One X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Sportgames worden nogal snel beschuldigd van elk jaar met een nieuwe versie op de proppen te komen zonder echt iets nieuws toe te voegen aan de formule: een classic mode erbij, twee nieuwe spelregels en we kunnen er weer een jaartje tegen aan. Nu de F1 games officieel deel uitmaken van de EA-stal, hielden de petrolheads hun hartje vast. Maar F1 2021 valt echter duidelijk buiten deze categorie door een pak nieuwigheden toe te voegen samen met een aantal slimme tweaks die de algemene toegankelijkheid van de F1 als game verhoogt.

Braking Point

De officiële Formule 1-game van dit jaar bevat een gloednieuw speltype en een heleboel nieuwe functies om de game toegankelijker dan ooit te maken. Op pole position staat de nieuwe story mode Braking Point die het hele pakket ineens wat meer body geeft zodat het geheel verder gaat dan enkel een racesimulator met een carrièremodus. Elke F1-fan weet dat de gebeurtenissen naast het circuit minstens even interessant en spannend zijn als de sportieve prestaties op het asfalt. Braking Point brengt net dat aspect en geeft je een soap tussen de races door met een rivalenstrijd tussen de rookie Aiden & senior Casper die op een zucht van z’n pensioen zit. Braking Point zit vol met creatieve setups en scenario's zoals van helemaal achteraan moeten terugkomen in de 25ste lap of je banden lek rijden met nog vier rondes te gaan. Het acteerwerk in de CG cut-scenés is eigenlijk best behoorlijk, vooral als het gaat om de oudere van de twee teamgenoten. En hoewel de verhaallijnen volstrekt voorspelbaar zijn en het drama nogal banaal, is het spel er rijker door geworden. De game reageert ook redelijk op je acties, want het fictieve sociale netwerk merkt wanneer je wint of een rivaal verslaat, wat het universum een stuk geloofwaardiger maakt. De moeilijkheidsgraad van de scenario's is mooi geschaald met naar het einde toe uitdagingen die weersveranderingen in rekening nemen of je vragen om het maximum aan punten te halen met slechts een paar rondes te gaan. Het is wel een uitdaging en zelfs de tweede van de drie moeilijkheidsgraden zal voor de meesten al moeilijk genoeg zijn, maar het zorgt wel voor opwindende en uitputtende races als je geconcentreerd zo'n 11 ronden achter elkaar je ziel eruit rijdt.

Dichter bij de perfecte lijn

Verwacht geen complete omwenteling: de veranderingen zijn omvangrijk en zeker geen opsmuk. Fans van de reeks zullen desondanks niet verloren lopen want alles voelt heel vertrouwd aan, zelfs met de nieuw toegevoegde opties. Technisch gezien is F1 2021 zoals verwacht een hoogstandje, ook al is het een generatieoverschrijdende game, ontworpen om te werken op de Xbox One, maar om er aanzienlijk mooier uit te zien op de Xbox Series X. De bolides zien er beter uit dan ooit, en dat belooft wat voor de compleet nieuwe wagenmodellen in 2022. De karaktermodellen kreeg ook een mooie lift in polygonen, maar het is vooral het detail naast de circuits dat indruk maakte. Elk detail is overgenomen en herkenbaar uit de F1 uitzendingen, maar ook het detail van bijvoorbeeld het gras en gravel is drastisch verbeterd.

Zelfs als het niet de officieel gelicenseerde game van het kroonjuweel van de autosport was, zou F1 2021 nog steeds als eerste eindigen omdat het simpelweg een heel goede racegame is. De game bevat een zo breed mogelijk scala aan hulpmiddelen voor de coureur (inclusief tractiecontrole, wat echte Formule 1-auto's niet hebben) en instellingen waarmee je alle verschillende test- en kwalificatiesessies kunt aanpassen of uitschakelen. Je kunt er dus naar eigen smaak een bijna arcade-achtige racer van maken of een simulator die je laat ervaren hoe lastig het is om Formule 1-auto's echt te besturen.

Het handling-model is aangepast na feedback van echte coureurs, en is dus realistischer dan een paar jaar geleden. De auto gedraagt zich goed en heeft veel van dat 'te veel vermogen'-gevoel als je de tractiecontrole zachter zet. Racen is nog steeds even tactisch als altijd, dankzij de passeerknop die als turboboost dienst doet en je een batterij vol versnellende energie geeft die je tijdens het racen moet beheren. Dat alles komt nog bovenop het brandstofpeil en de bandenpech. Het is een cerebrale ervaring, maar dit alles kun je uitschakelen als je alleen maar gas wil blijven geven en door de bochten wil sturen. Het ziet er nog steeds fantastisch uit en het klinkt nog steeds fantastisch.

De grind uitbesteden

Ik sprak al over een aantal quality of life-toevoegingen die de combinatie van rijden, trainen en Research & Development iets minder dan een full time job kunnen laten voelen. Zo is er een welkome nieuwe functie waarmee je oefensessies kunt simuleren zonder echt te rijden. Dit was in vorige versies een immens tijdrovende bezigheid, maar nu kan je de testprogramma's dus lekker uitbesteden en vlot punten verdienen om je auto te upgraden. Het is een cruciale, role-playing-achtige mechaniek voor de game, die een afspiegeling vormt van de echte Formule 1, waarin de teams hun auto's in de loop van een bepaald seizoen massaal upgraden. Codemasters heeft het upgradesysteem ook minder geheimzinnig gemaakt, door je gewoon te laten zien welk onderdeel van de auto je aan het upgraden bent.

In de carrièremodus kun je er nu ook voor kiezen om op elk moment in het huidige seizoen te springen, waarbij de stand in het kampioenschap net zo is als in het echt, wat aantrekkelijk zal zijn voor degenen die de game graag spelen om bepaalde coureurs te evenaren. Bovendien wordt alle data van het huidige seizoen real-time ingeladen en kan je op elk moment meerijden met de race van het weekend op basis van de echte tijden en rankings.

Het algemene effect van deze gedetailleerde aanpassingen is een nieuw niveau van toegankelijkheid - elementen van eerdere Formule 1-games konden een beetje verwarrend zijn als je toevallig geen Formule 1-fanaat bent - maar de flexibiliteit van de game, waardoor je de game kunt spelen zoals jij dat wilt, is op geen enkele manier aangetast. Als gevolg daarvan is het spel inclusiever dan ooit.

Codemasters is nu meer dan tien jaar bezig en het is die ervaring die van F1 2021 zo’n prachtige race-game maakt. En het is duidelijk dat deze laatste versie zich mooi onderscheidt van zijn voorgangers met een complete verhaalmodus en instellingen die het spel toegankelijk maken voor beginners en tegelijkertijd enorm realistisch voor de veteranen. Een absolute aanrader voor fans van het racegenre en F1. Twijfelde je bij de voorgaande edities om in te stappen? Dan is het dit jaar echt wel hét moment.