Een reboot van de eerste paar games van een notoir lastige franchise: ben je klaar voor de demonen en wezens uit Ghosts 'n Goblins Resurrection?

• Trouw aan het origineel
  • Leuke artstyle
  • Goed gekozen quality of life-functies
  • Blijft toch moeilijk
  • Nostalgie voor de reeks helpt

De Ghost ‘n Goblins-reeks heeft altijd bekend gestaan om z’n extreme moeilijkheidsgraad. Ik ken Super Ghouls ‘n Ghosts op de SNES nog het best van al en het einde van de eerste level halen is op zich al een prestatie. Fair spelen is niet iets dat in de A.I. z’n woordenboek staat: vijanden blijven komen en jij moet je als speler maar tussen alle hindernissen, inzakkende platformen en valse schatkisten zien te smijten. Ghosts ‘n Goblins Resurrection mag als reboot dan wel het gemak van toegevoegde save states en een heuse terugspoelfunctie, het weerhoudt het spel er niet van om een stevige uitdaging te bieden.

Unsung Hero Arthur

Je speelt als Sir Arthur, een koene ridder die telkens weer de taak krijgt om een prinses in nood te gaan redden. In tegenstelling tot vele andere helden uit de videogamegeschiedenis liggen de kaarten van Arthur niet zo ideaal, hij kan namelijk niet terugvallen op z’n lenigheid of acrobatie. Hij loopt traag en als hij een sprong maakt dan moet hij die ook afmaken. Bovendien kan hij niet elk wapen in alle richtingen gebruiken, dus veel hangt af van het arsenaal dat je op je weg tegenkomt.

Het is net in deze beperkingen dat het spel volledig tot z’n recht komt en waar de oorsprong ligt van dat ‘nog een keer proberen’ effect. Tokuro Fujiwara kwam voor deze reboot z’n oorspronkelijke visie opnieuw uitvoeren om spelers te onderleggen aan een ware puzzel van afstanden meten, sprongen perfect timen en de nodige ademruimte vinden. Ik heb het persoonlijk helemaal niet zo op onredelijk moeilijke spellen maar toch ben ik een grote fan om de kern van de gameplay zo goed zit. Ghost ‘n Goblins Resurrection slaagt er dan ook in om alle elementen van de oorspronkelijke game perfect te bepalen, en alles trouw na te bouwen zonder dat het té gepolijst wordt.

Capcom Play System

Ghosts 'n Goblins Resurrection is een mix van bekende omgevingen en scenario's uit de eerste drie games waarin je de volgorde van spelen zelf kan kiezen. Arthurs mechaniek weerspiegelt die van de 1988 CPS1 arcade versie van Ghouls 'n Ghosts, in de manier waarop hij zijn lans in vier richtingen kan lanceren, maar mist de dubbele sprong uit de SNES-sequel uit 1991 - een actie die zijn verticale worp verving in de console variant.

De gameplay-aanpassingen zijn in de quality of life-functies gemaakt: een keuze voor wel of geen oneindige voorraad levens, keuze uit vier moeilijkheidsgraden en een redelijk checkpointsysteem. Hoe dan ook, het enige wat dit echt doet, is zorgen voor een nog moeilijker spel dan ooit tevoren, met veel meer vijanden tegelijk op het scherm waar Arthur mee te maken krijgt. De standaard moeilijkheidsgraad is gebaseerd op de traditionele Ghosts 'n Goblins-regels. Als je een keer geraakt wordt, ben je je wapenrusting kwijt. Als je daarna nog een keer geraakt wordt ben je zo dood als een dodo. Hoe lager de moeilijkheidsgraad, hoe meer deuken in het harnas de oude Arthur aankan. Maar zelfs de lagere moeilijkheidsgraad kan, met uitzondering van de casual Page-mode, een echte uitdaging vormen. In de Page-mode krijgt Arthur veel minder tegenstanders te verduren en kan hij ter plekke weer tot leven komen. Hoewel deze moeilijkheidsgraad ongetwijfeld relevant is om een jonger en meer casual publiek de bouwstenen van het spel te laten ervaren, verlaten de makers hier toch de kern van de gameplay net iets te ver.

Het is echter het checkpointsysteem dat ik het interessantst vond, en hoe de menu's er altijd op gebrand zijn om de moeilijkere optie als standaard te markeren. De serie is berucht om de grote gaten tussen checkpoints en Ghosts 'n Goblins Resurrection benadrukt dit feit met grote blauwe vlaggen. Gelukkig zijn er ook rode checkpointvlaggen, bekend als banners of rebirth, die een aparte keuze vormen op het deathscherm als ze eenmaal zijn bereikt. Ze verkleinen de kloof tussen de checkpoints en zorgen zo voor een iets meer verteerbare ervaring zonder afbreuk te doen aan de uitdaging.

Eindelijk met twee

Er zijn natuurlijk enkele gloednieuwe level-ontwerpen en functies geïmplementeerd om te laten zien dat Ghosts 'n Goblins Resurrection meer is dan een knip-en-plak revisie. Arthur kan nu verschillende vormen van magie vrijspelen door kleine, verborgen lichtbolletjes te verzamelen die bekend staan als Umbral Bees en die je kan vrijspelen in een heuse skill tree. Een ander nieuw onderdeel is een speltype voor twee spelers, dat goed werkt ondanks het feit dat de tweede speler slechts een ondersteunende rol speelt. Terwijl speler één het privilege heeft om Arthur te besturen, is het de taak van speler twee om hem in leven te houden. De tweede speler kan dit doen door in het wilde weg te wisselen tussen drie verschillende entiteiten. Elke ondersteunende ghoul heeft zowel een aanval als een vorm van hulp voor Arthur. Of dat nu is om Arthur in de lucht te tillen, een brug te bouwen over lastige gebieden, of hem af te schermen met een beschermende barrière. Het is een leuke toevoeging om er iemand anders bij te betrekken en vereist nog steeds coöperatieve finesse om succesvol te zijn in de hogere moeilijkheden.

De grootste verandering in de serie is de tekenfilmstijl die doet denken aan een mix van kinderprentenboeken en middeleeuwse boekrollen. Het is een ontwerpkeuze die gemakkelijk zou kunnen worden gezien als een turn-off en misschien nog het meest doet denken aan de oude Flash-games van bijvoorbeeld Newgrounds. Toch is de art direction van topniveau binnen zijn creatieve gebied en ongelooflijk goed doordacht. Wat gemakkelijk een over the top anime versie had kunnen worden, is in plaats daarvan iets veel meer onderscheidend geworden, relevant voor de bron en heel aantrekkelijk in de cutscenes & gameplay.

Met dat alles gezegd, kan ik me alleen maar voorstellen dat de meningen over Ghosts 'n Goblins Resurrection alle kanten uit kunnen gaan. Het is zeker geen spel voor iedereen om van te genieten en ik kan je best aanraden om eventueel eerst de originele SNES -ame eerst even uit te proberen. Maar voor mij en alle anderen die met een vleugje nostalgie zich nog eens op de hardcore gameplay willen smijten, doet Ghosts 'n Goblins Resurrection precies wat het moet doen en het ziet er dan nog eens heel mooi uit.