2D-platformers zijn er al op Xbox One; kan Jump King zich onderscheiden?

• Simpele gameplay
  • Leuke werelden en variaties
  • Nog één keer proberen...
  • Extreem moeilijk
  • Geen muziek in de game zelf

Ooit al eens aan een spel begonnen dat zo meedogenloos moeilijk is, dat je er spijt van krijgt dat je eraan begonnen bent? Bekend gevoel? Dan weet je exact hoe ik me voelde toen ik aan Jump King begon. Jump King is een bedrieglijk eenvoudig ogende titel, die ervoor zorgt dat je de controller in miljoenen stukjes wilt slaan. In deze 2D-platformer ben je een ridder die op zoek is naar de waarheid achter een mysterieuze legende. Passeer je alle obstakels met succes dan wacht er een schone jonkvrouw aan het einde van het spel.

Pick yourself up

Jump King is ontwikkeld en uitgegeven door Nexile. Deze meedogenloze uitdaging is absoluut eenvoudig om te begrijpen. Je moet rekening houden met de hoogte en afstand van de verschillende platforms. Door de A-knop ingedrukt te houden bepaal je hoeveelheid kracht je in elke sprong stopt en met de analoge stick bepaal je waar je naartoe gaat vliegen. Zodra je de A-knop loslaat, moet je je lot accepteren, of de uitkomst nu positief of negatief gaat zijn. Het enige wat je hoeft te doen is de juiste keuze voor elke sprong maken. Eén kleine fout en je valt, en dat vallen zal je tot vervelens toe moeten doen om je einddoel te bereiken. Oefening baart kunst in Jump King, net als een perfecte foto. Als je alle ideale posities en te nemen routes kunt onthouden, kun je er zonder problemen doorheen vliegen. Het is alleen jammer dat er veel mislukkingen nodig zijn om zo goed te worden in deze titel.

Just Jump

De gameplay is dodelijk simpel en lineair, maar je krijgt wel de vrijheid om de verschillende gebieden te verkennen op je eigen tempo. Elke wereld heeft z’n eigen stijl en sfeertje, maar komt ook met z’n eigen reeks aan obstakels, die van jou het nodige aanpassingsvermogen vragen. In The Swamp veranderen bijvoorbeeld de physics en lijkt het alsof je door stroop beweegt. Alles wat je tot hier toe geleerd heb kan de deur uit. Je bent vrij om deze stukken te negeren, maar je mist er wel een pak fun mee.

Hoewel het spel je frustratiedrempel stevig op de proef zal stellen, is er niks zo bevredigend als het passeren van een deel waar je minutenlang vast zat. Ik vind de beste tactiek om de controller even opzij te leggen of gewoonweg gaan te gaan slapen, om er met een frisse geest terug aan te beginnen. Elk gebied dat je ontdekt heeft een personage met grappige oneliners, maar echt helpen tegen de frustratie doet het niet echt. Het bouwt slechts een pauze in en geeft je een klein moment van rust van de meedogenloze actie.

Iets meer oemph

Met zo'n eenvoudig uitgangspunt maak je je misschien zorgen dat er niet veel is dat je geïnteresseerd houdt. Het is eerlijk om te zeggen dat alleen springen en veel vallen niet leuk is. Jump King betreedt een zeer dunne lijn tussen willen blijven spelen en het onmiddellijk willen verwijderen. Zodra je je eerste doorloop hebt voltooid, krijg je de kans om het opnieuw te proberen om een nieuwe schone te gaan redden. Je kunt ook de new game plus-modus uitproberen. Als je alleen het hoofdverhaal wilt afmaken, duurt dit ongeveer tien uur, als je zin hebt om die 100% op je palmares bij te schrijven, wees dan bereid om tussen de 35 en 40 uur met het spel door te brengen.

De graphics zijn prima pixel art: niet echt spectaculair, maar het past perfect bij het spel. De verschillende platforms zijn goed te herkennen op het scherm en het wisselen van hindernis verloopt heel vlot. Het spel opent met een heerlijke 8-bit chip tune, die ook perfect past bij de opzet en sfeer van Jump King. Het enige minpuntje is dat zodra je in het spel zelf bent, er geen muziek meer te horen valt en je enkel vergezeld wordt door omgevingsgeluiden. De geluiden zijn prima, maar volgens mij toch een gemiste kans. Het spel had zoveel meer oemph gehad met een paar vette chiptunes.

De simpele gameplay en pixel graphics brengen je zo terug naar de jaren negentig. De moeilijkheidsgraad is hoog en je moet het hebben van kleine stapjes vooruit. Als je gek bent van een uitdaging, op tijd weet te stoppen en weer moed weet te verzamelen om dan net zo hard toe te slaan, geef dan Jump King zeker eens een kans. Niet voor gevoelige gamers.