• Prachtige graphics en vloeiende animaties
  • Het volledige WNBA-rooster
  • De Defend Your Court-modus
  • Geen vrouwen in The League
  • Minder geslaagde Story Mode
  • Mist hier en daar nog de nodige afwerking

Kan EA het tij keren na het redelijk rampzalige 2018 met een teleurstellende NBA Live 18, net als 2K die met NBA 2K18 ook een niet al te goed jaar had? Ik speelde mijn laatste basketbalspel in 1996 op de PlayStation 1, dus was razend benieuwd hoe de basketbalgames er in twintig jaar op vooruit zijn gegaan.

Slam Dunk

Beginnen deed ik, zoals in elk sportspel tegenwoordig, door mijn eigen speler samen te stellen. De spelers zien er prachtig uit op het plein en komen griezelig dicht bij de echte spelers. Je herkent je favorieten onmiddellijk. Nieuw in NBA Live 19 is de mogelijkheid om een vrouwelijke speler te maken, nadat de WNBA-spelers er vorig jaar al voor het eerst bij waren. De keuzes gaan ver en met de NBA Live-app laad je gemakkelijk een foto van je eigen gezicht in het spel. Het is best een speciale ervaring om jezelf in volle glorie tussen de sterren van de NBA te zien lopen. Naast je uiterlijk moet je ook kiezen voor een speelstijl zoals Playmaker of Floor General, dus eigenschappen als een specialisme op het gebied van spelverdelen of goed kunnen dunken.

De volgende stap was een Quick Game spelen om een eerste gevoel met de gameplay te krijgen. De controle voelt scherp en precies aan en ik voelde me heer en meester over wat er op het plein gebeurde. Echt realistisch qua spelverloop is het allemaal niet, zeker niet als je voor een sterkere ploeg als bijvoorbeeld de Minnesota Timberwolves kiest. Ik speelde m’n tegenspelers zonder uitzondering telkens aan de kant. Ik voelde me hier en daar ook wel wat gehinderd door de animaties. Bij een aanloop naar de ring voor een lay-up of een dunk zit je vast in een animatie die zich vaak op dezelfde manier afspeelt. Ik had niet het gevoel enige invloed te hebben op de weg die de bal aflegt. Aan de andere kant zien de animaties er super uit en gebruikt EA hier hetzelfde systeem als in NFL 19, FIFA 19 en NHL 19. Spelers bewegen zich heel natuurlijk over het veld en botsen realistisch tegen elkaar. Het dribbelen voelt gewichtig en zeer reactief wat mij een krachtig gevoel gaf als ik op de ring af ging. Overspelen wil nog wel eens mis gaan, zeker als de spelers op een hoopje samen staan. Tenslotte blijft dunken super strak en bleef me ook na tientallen keren een kick geven.

Genoeg modi om te kiezen

Je eigen karakter, ook wel bekend als “The One”, staat centraal in een aantal van de modes. EA deed zelf een poging om je zelfgemaakte karakter te integreren in een aantal videos om heel het verhaal een realistisch kantje te geven. The League is de hoofdmodus en laat je speler alle fases van een basketbalcarrière doorlopen. Vreemd genoeg is The League enkel mogelijk met een mannelijke speler ondanks de aanwezigheid van alle WNBA ploegen in het spel. Verder is er hier qua opzet niet gek veel veranderd, en zoals met veel van dit soort modi durft de herhaling er hier en daar wel eens insluipen. EA koos hier niet voor een diepgaand verhaal met uitgebreide cutscenes zoals bij concurrent NBA 2K, maar bouwt een scenario aan de hand van smartphone gesprekken en filmpjes met basketbalexperts. Zo houdt het spel wel de focus op de sport en niet zozeer op allerlei randactiviteiten zoals sponsorkeuze, maar ik had toch een beetje het gevoel dat The League niet echt de nodige aandacht had gekregen tijdens de ontwikkelling.

Waar EA wel sterk uit de hoek komt is in een aantal andere modes. The Streets World Tour, Court Battles en de speciale live evenementen speel je wel met zowel mannelijke als vrouwelijke spelers en zowel die van de professionele teams als die je zelf creëert. De verschillen tussen de modes zijn wel minimaal. The Street World Tour is eigenlijk The League maar dan voor straatbasket. De Court Battle mode is dan weer mijn favoriete mode en verandert het spel in een Tower Defense opzet. Je stelt je eigen plein samen met allerlei opties om de boel aan te kleden. Je verzamelt punten door jouw plein te verdedigen en dat van andere ploegen te veroveren. De regels veranderen voortdurend en houden het spel gevarieerd en spannend. Zeer leuke modus als je het traditionele spel even beu bent. Tenslotte is er nog Ultimate Team voor de fans van de digital card games. In mijn ogen kreeg deze optie ook niet de nodige focus, maar lijkt mij eerder een verplichte toevoeging gezien deze mode in alle EA sport games aanwezig is.

NBA Live 19 zet EA weer op de kaart op het vlak van basketbalgames. Perfect is de game zeker niet maar met een mooi pak modi, uitmuntende graphics en opgepoetste engine kruipt NBA Live terug uit het dal en lijken de fundamenten klaar om volgend jaar NBA 2K stevig het vuur aan de schenen te leggen.