LEGO en ninja's; of deze combinatie geleid heeft tot een geslaagd spel lees je hier!

• Nieuw combat systeem
  • De typische LEGO game humor
  • Ideale co-op met kinderen
  • Verhaal enkel duidelijk indien je de film gezien hebt
  • Hier en daar stevige slowdown

Klaar om in de wereld te duiken van de nieuwe geblokte langspeler The LEGO Ninjago Movie? In deze laatste telg van de LEGO game familie vecht je zij aan zij met Nya, Lloyd, Jay, Kai, Cole, Zane en natuurlijk Meester Wu tegen Lord Garmadon en z'n beruchte Shark Army. Je ultieme missie is om Ninjago eiland voor eens en voor altijd te verlossen van dat vierarmige lastpak. The LEGO Ninjago Movie: The Video Game (LNM:VG) volgt exact het scenario van de film; in die mate zelfs dat hele delen van de film ingezet worden als cutscenes. De rest van de plot laat ik hier even in het midden om spoilers te vermijden, maar neem het van mij aan dat het de perfecte basis is voor wat martials arts actie gecombineerd met het betere bouwwerk.

Nieuw recept

Als je de laatste jaren eens een Lego spel hebt opgestart, weet je ondertussen wel wat je kunt verwachten. Je vecht en bouwt je een weg door verschillende levels terwijl je studs, blokjes en nieuwe ventjes verzamelt. LNM:TVG pakt het iets anders aan door sterker in te zetten op de ninja krachten. Het is hier dat LNM:TVG fris uit de hoek komt met een move set die de gevechten van een simpele barrière verheffen tot de kern van het spel. Het voegt een mooi laagje strategie toe en hoewel het allemaal redelijk simpel blijft, zul je in geen tijd je vijanden de lucht in jugglen. Daarnaast kan je je verworven ninja munten inzetten in een ware skill tree, ook een eerste keer in een LEGO spel. Kies zelf of je gaat voor meer schade, een grotere impact voor je moves of een stud multiplier. Niks nieuws hoor ik je zeggen, maar voor een LEGO game een leuke toevoeging.

Qua moeilijkheid zit het spel op hetzelfde niveau als de rest van het LEGO gamma. De dood heeft geen gevolgen dankzij ongelimiteerde levens. De levels zijn heel leuk opgebouwd en vormen de perfecte aanvulling op de film zelf. Ninjago eiland is indrukwekkend nagebouwd, maar blijft tegelijkertijd overzichtelijk en duidelijk, ook voor de jongste gamers onder ons. Als hulp toont een handig blauw pijltje je te allen tijde waar je heen moet.

Hier en daar switcht de gameplay naar shoot-em-up. Je gaat de creaties van Garmadon te lijf op je vliegende draak, een leuke flashback naar rail shooters als Panzer Dragoon of Starfox 64. Het einde van de story mode bereik je na zo’n 6 à 8 uur, maar dat betekent ook hier weer niet dat het spel terug de kast in moet. Je kunt makkelijk vanuit de hub wereld levels opnieuw spelen met andere karakters om alle collectibles te vinden. Couch co-op is zonder overdrijven de beste manier om het spel te spelen. Een tweede speler kan op elk moment in en uit het spel springen. In de battle mode kun je met 4 spelers tegelijk strijden in team battles of capture the flag modi.

Technisch gezien loopt alles redelijk vlot, maar in de drukste scenes op Ninjago eiland kreeg m’n Xbox One het redelijk zwaar. De frame rate zakte als een pudding in elkaar en bengelde tegen de 20fps aan. Dit maakte de meest complexe gevechten moeilijk speelbaar. De laadtijden zijn ook om u tegen te zeggen. Op zich niks ergs en waarschijnlijk twee minpuntjes die in de toekomst met een patch verholpen kunnen worden. De film op voorhand bekijken is wel een aanrader. Personages komen en gaan zonder veel verklaring om de vaart in het spel te houden, maar dit geeft een slordige indruk.

Verdict

Kort gezegd hebben we weer een zeer degelijke LEGO titel. Het is duidelijk dat Warner Bros met LNM:TVG niet voor de goedkope filmkopie wou gaan. Voor de top 3 LEGO games is de concurrentie iets te sterk, maar The Lego Ninjago Movie: The Video Game heeft zeker z’n plaats binnen de top 10 verdiend.