Tim Colman | maandag 16 Nov 2020, 21:00

Assassin's Creed is weer terug, met vikingen in de hoofdrol, en ook voor het eerst op de nieuwe Xbox!

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Prachtige wereld, vergezichten en lichteffecten
  • Interessant hoofdpersonage, verhaal
  • Soundscape plaatst je middenin de wereld
  • Grafische bugs van begin tot eind
  • Screen tearing op One X en Series X

Gespeeld op Xbox One X en Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Als de leiders van de verschillende Noorse clans allemaal besluiten om hun trouw aan één man uit te spreken veroorzaakt dit een splitsing in de Raven Clan. Eén groep gaat mee met de verandering, een pak anderen kiest ervoor hun voormalige prins te volgen naar betere oorden; Engeland. Nadat ze hun kleine nederzetting Ravensthorp hebben gesticht, proberen ze vreedzame relaties op te bouwen tussen de vier omliggende koninkrijken. Zo begint je avontuur als Eivor in Assassin’s Creed Valhalla. De laatste nieuwe aflevering in de reeks na een pauze van twee jaar sinds het sublieme Assassin’s Creed Odyssey.

REVIEW

M/V/X

In Assassin’s Creed Valhalla kruip je in de kalfsleren laarzen van Eivor, een Viking-krijger-dichter die meehelpt de tocht naar Engeland en de aanval op de verschillende nederzettingen voor de Raven Clan in goede banen te leiden. Eivor kan een man of een vrouw zijn, dat kan je allemaal zelf kiezen. De Animus heeft om één of andere reden plots twee datastreams te pakken, eentje voor beide geslachten. Je kan zelfs veranderen op elk moment in de game.

Geen spoilers laat dat duidelijk zijn, maar je krijgt een aantal interessante keuzes voorgeschoteld tijdens Eivors avonturen. Ubisoft koos er ook opnieuw voor om het overkoepelende verhaal van de reeks grotendeels naar de achtergrond te duwen.

Verhaallijnen in Assassin's Creed Valhalla hebben een heel andere benadering dan zijn voorgangers. Er is wel degelijk een rode draad, maar de verschillende verhalen worden meer verteld in een saga-formaat. De game ontplooit zich als individuele verhaallijnen met een begin, midden en einde, zodat je het spel in stukjes kunt ervaren. Het is een beetje zoals het spelen van meerdere, hapklare RPG's verzameld in één spel. Je kunt de verschillende saga’s in vrijwel elke gewenste volgorde aanpakken, maar ik raad je aan de moeilijkere gebieden voor later in het spel te bewaren. Vanaf het moment dat de stam Noorwegen verlaat krijg je alle vrijheid en kan je staan en gaan waar je maar wil. Terwijl het hoofdverhaal zichzelf echt serieus neemt, doen de side-quests net het tegenovergestelde. Je maakt van alles mee; je kunt een oude vrouw helpen om wat eieren te vinden zodat ze de stad kon vervuilen met haar ranzige scheten, enkele nonnen helpen bij het in elkaar slaan van een bende bandieten, je gaat dus alle kanten op. Centraal in al in deze verhalen staat Ravensthorp - jouw nederzetting. De laatste stap van elke missiereeks zorgt ervoor dat je hier terugkeert en je buit kunt gebruiken om nieuwe faciliteiten en huizen te bouwen en de stad in te richten zoals je wilt. Dit is ook de enige plek waar je je look kunt veranderen en je uitrusting kunt upgraden.

Verbazingwekkend Valhalla

Grafisch is de game waanzinnig mooi. Dit is het geval op de Xbox One X, waar de game draait op een dynamische resolutie tussen 1620p & 2160p, dus effectief bij momenten 4K, maar aan een framerate van 30FPS. Op de Xbox Series X gaat de resolutie naar een vaste 4K en een framerate van 60 FPS. De sneeuwbedekte toendra’s, de uitgestrekte bergketens en het prachtige noorderlicht maken van de wereld een absoluut adembenemend plaats. Een klooster bestormen terwijl de ochtendzon door de bomen piert geeft prachtige beelden die zo uit een film kunnen komen. Ook de muziek bepaalt de sfeer buitengewoon goed, of je nu de glooiende heuvels van Grantebridgescire verkent of een klooster compleet leeghaalt met je bemanning. De geluidseffecten zijn eveneens ongelooflijk en helpen enorm bij de immersie. De natuurgeluiden, kabbelend water, het klinkende staal en krakende planken, ze zorgen samen voor een rijke soundscape die de wereld compleet tot leven wekt. Helaas is Valhalla niet perfect. Naast de screen tearing zowel op Xbox One X als Xbox Series X kwam ik ook vaak bugs tegen waar Eivor door elementen liep of de lichtstralen die door de muren flikkeren. Het grootste technische probleem dat ik ervaarde was met de Follow Road optie die me compleet in de tegenovergestelde richting stuurde van mijn volgende doel. Algemeen gezien loop je van begin tot eind tegen onregelmatigheden aan, meer dan in de vorige afleveringen. Het spel is ambitieus, maar de vele bugs bewijzen dat er tussen visie en uitvoering nog wat ruimte is gelaten.

Eén van de leukste dingen in Valhalla vond ik de manier waarom de game met wapens omgaat. In vorige afleveringen verving je vaak heel je arsenaal telkens wanneer je een nieuwe stad bezocht, in Valhalla gaat het om onderhoud en upgraden van je wapenset. Het bepalen van je vechtstijl gaat minder over cijfers en meer over hoe een bijl en schild in je handen aanvoelen. Deense lange bijlen, speren, dolken en zelfs dubbel zwaaiende schilden zijn allemaal mogelijk en een prima keuze om de meeste vijanden te overmeesteren. Bij elk level dat je stijgt verdien je twee punten om toe te wijzen in de immense vaardigheidsboom die uit drie grote vertakkingen bestaat. Je begint in het midden van drie bomen, elk uitgelijnd met de Raaf, Beer en Wolf, net als je uitrusting, en werkt je een weg naar buiten door statische upgrades of vaardigheden te kopen. Met finishers verwoest je je tegenstanders: onthoofden, verpletteren of instampen, voor ieder wat wils. Assassin’s Creed Odyssey had al solide gevechten, maar het is duidelijk dat het team hard heeft gewerkt om dit systeem aan te scherpen en een paar nieuwe trucs heeft toegevoegd.. Als je je pijl en boog op een vijand richt, zie je gloeiende rode of gele zwakke punten die kunnen worden gebruikt om je tegenstander tegen te grond te krijgen. Door een goed gepantserde vijand op de grond te spelden met een goed geplaatste pijl, kun je recht op hem aflopen voor de fatale finish.Je vermogen om aan te vallen, te pareren en te ontwijken wordt allemaal bepaald door je adrenalinemeter. Als je echter een lichte aanval uitvoert, wordt een deel van je die meter terug aangevuld, dus misschien wil je het schild van je tegenstander breken met een reeks zware aanvallen, hem compleet uitschakelen met een reeks lichte aanvallen om vervolgens dit nieuwe shot adrenaline te gebruiken om de volgende vijand uit te schakelen.

Wat ruist daar door het struikgewas?

Als je liever selectief bloed vergiet met dat kleine bekende mes dat aan je onderarm is bevestigd, is stealth altijd een goede optie. Rondsluipen in het struikgewas is grotendeels hetzelfde gebleven en net als in Origins kan je zelfs de krachtigste vijanden met een quicktime event overmeesteren. De meest interessante toevoeging aan stealth is niet wat je doet, maar een nieuwe zone die tussen echt vijandig gebied en de vrije ruimte ligt. In Distrust areas wantrouwen de mensen je al snel. Elke verdachte activiteit, zoals bv te snel lopen leidt tot problemen. Je moet je kap ophouden, opgaan in de menigte of je aan de daken houden als je niet de hele stadswacht achter je wil. Stealth is wel niet langer een must, Vikings stonden nu niet echt bekend om hun subtiliteit als het om plunderen en veroveren ging. Je hebt wel nog altijd de keuze om je vijanden te verrassen en via Assassin bureaus hitmissies aan te nemen.

Er zijn talloze nevenactiviteiten in Assassin’s Creed Valhalla. Concurreren met andere Vikingen in uitdagingen zoals drinken, oorlog spelen of gaan vissen. Want elke goede RPG moet nu simpelweg een reeks minigames hebben. De beste minigame is flyting, het gebruik van woordspelingen om je tegenstander aan te vallen in een soort pre-middeleeuwse rap-battle. Met flyting bouw je bovendien charisma op, dat je hier en daar kan inzetten in gesprekken om iemand op andere gedachten te brengen. Zo moet je al vroeg een mede-Deen omkopen voor informatie, maar met je charisma op niveau 2 kun je onderhandelen tot de helft van wat je anders zou hebben betaald.

 

Conclusie

Assassin's Creed Valhalla is een grote en belachelijk mooie game. Het spel gaat ook geplaagd door stevige horde bugs en onvolkomenheden waar je van begin tot eind mee te maken krijgt. Maar hoewel het misschien niet de meest stijlvolle of gepolijste Assassin’s Creed is, geeft de game wel een uitgebreide en interessante blik in de modderige Scandinavische expansie van de vroege middeleeuwen.

Reacties

Login of registreer om te reageren.