Een ouder avontuur van onze vrienden uit Galliƫ, nu opnieuw op je Xbox One of Series!

• Wisselen tussen artstyles
  • Puzzels die daarvan gebruik maken
  • Herkenbare en iconische momenten
  • Prestatieproblemen
  • Leveldesign wat middelmatig

Hoewel zijn populariteit niet meer dezelfde is als een paar jaar geleden, hebben we allemaal de strips gelezen, de films gezien of genoten van zijn videogames. De meest iconische personages uit de geschiedenis keren terug met een ‘romasterized’ -versie van één van hun klassiekers uit 2003. Asterix en Obelix XXL - Romastered is geen typische remaster met wat visuele opsmuk en enkele gameplay tweaks. Deze titel focust op de afwisseling tussen het origineel en de remasters en bevat zelfs uitdagingen waarbij je de graphics moet laten variëren om de oplossing te vinden.

Aan/Uit

Maar het is ook verrassend dat de originele versie momenteel veel meer persoonlijkheid uitstraalt dan de wat coolere, karakterloze geremasterde versie. De kleuren komen beter uit in de originele versie dankzij de nodige aanpassingen voor weergave op een modern televisietoestel. Maar uiteindelijk is dit puur een kwestie van smaak en het mooie is dat je met een druk op de knop tussen de twee versies kunt schakelen en automatisch het effect ziet. Het probleem is dat de geremasterde versie technisch minder goed presteert. De framerate zakt hier en daar wel eens en hoewel de game perfect afspeelbaar is, laat het een knagend gevoel van onzorgvuldigheid achter. Als je met volle teugen van het spel wilt genieten, zonder deze technische problemen, zul je de graphics uiteindelijk terugbrengen naar hun originele versie.

Bij Toutatis!

De start van de game is vrij klassiek. Op een dag keren Asterix en Obelix terug naar het kamp na een dagje jagen en ze vinden het dorp terug in vlammen. De Romeinen lanceerden een aanval tijdens hun afwezigheid en namen al hun vrienden mee. Asterix & Obelix XXL - Romastered is een zeer eenvoudige platformer, brawler en puzzler in één game. De makers doen een verdienstelijke poging in elk van de genoemde genres, maar laat ons zeggen dat mensen die met nostalgie terugkijken op het origineel toch het meeste uit de remaster zullen halen. In de game kom je natuurlijk allerlei figuren en omgevingen terug die je kan kennen uit de stripboeken; een feest van herkenning voor de fans. De speler baant zich een weg door de verhaallijn, verzamelt een aantal objecten en levenspunten en tracht zoveel mogelijk Romeinen te verslaan. Er zitten intense momenten in waarbij je honderden vijanden tegelijkertijd te lijf gaat.

De game is ook prima voor kinderen, want het is niet te complex en de volgende stap wordt altijd heel duidelijk aangeduid. De levels zijn groot, vol met spullen om te verzamelen, maar hebben ook een minpuntje omdat de verschillende paden niet altijd even goed gemarkeerd zijn. Algemeen gevoel is wat middelmatigheid en de ontwikkelaars steunen niet op het pionierswerk dat Mario & Crash Bandicoot ondertussen in het genre geleverd hebben.

Al bij al slaagt Asterix & Obelix XXL - Romastered in z’n opzet met het originele spel over te zetten naar huidige platforms, ook al steken hier en daar prestatieproblemen wel de kop op. Het is ondanks alles ideaal voor de kleintjes in huis of om samen te spelen en alle charismatische personages in iconische scènes terug te ontdekken.