Altijd al de agent willen uithangen in pixelart-stijl? Dan is er nu Beat Cop!

• Een pak humor
  • Veel spanning en moeilijke keuzes
  • Leuke details in de pixel art
  • Uiteindelijk vals gevoel van keuze
  • Wordt wat lineair naar het einde toe

Heb je ooit een carrière als politieagent geambieerd? Dit is je kans. Dankzij het avonturenspel Beat Cop kun je de straten van Brooklyn veilig houden en tegelijkertijd een nationaal complot ontrafelen!

Halt!

Beat Cop werd ontwikkeld door Pixel Crow en is een spel waar je als agent in de jaren tachtig op straat dienst doet in Brooklyn, New York. Fans van Papers, Please kunnen hun hart ophalen in dagdagelijkse taken zoals bonnen schrijven, graffiti artiesten wegjagen en gesprekken aangaan met de winkeliers. Nochtans is het niet al peis en vree, want de lokale bendes en ander gespuis maken de straten onveilig. Je zal dus moeten kiezen tussen helpen en aanvallen. Beat Cop draait volledig rond snelle keuzes in het moment en dan onmiddellijk zien wat de gevolgen van je acties zijn.

Het verhaal begint in ware jaren tachtig stijl met Detective Jack Kelly die bij een Senator thuis binnenstapt om een overval te verijdelen. Jack schiet de overvaller neer, maar wordt later aangeklaagd wegens onnodig geweld en krijgt bovendien een demotie tot straatagent aan z’n broek. Jack krijgt eenentwintig dagen om tegenbewijzen te vinden en z’n naam te zuiveren. Beat Cop heeft meerdere eindes en de flow van verhaal wijzigt dus gebaseerd op je acties op straat. Kan je jezelf vrijspreken of blijft de zaak voor altijd onopgelost? Het spel speelt zich af gedurende eenentwintig dagen en elke dag heeft z’n eigen verhaal variërend van grappig tot ronduit gruwelijk. Hierin vind je de beste stukken van Beat Cop: de ene dag help je een adult videoshop eigenaar om een nieuwe blockbuster te maken voor z’n zaak, de andere voer je een onderzoek uit naar een sekte die de buurtbewoners in de ban houdt.

Duivenstront

Grafisch ziet Beat Cop eruit zoals alle andere pixel art-games. Het spel blinkt wel uit in de details die je terugvindt op straat: duiven, duivenstront, straatdansers met boombox, mensen die uit hun raam hangen, en meer van dat soort details die je op een straat kan zien. Je zal autobestuurders snel hun wagen zien verplaatsen omdat ze jou iemand anders een bon zien schrijven.

De gameplay in Beat Cop is vrij simpel. Boetes uitdelen, praatjes slaan en kleine misdaden oplossen zoals een overval of vandalisme. Je dienst gaat van acht uur ‘s ochtends tot zes uur ‘s avonds en neemt ongeveer een dik kwartiert in beslag in de echte wereld. Beat Cop komt het best tot z’n recht op momenten waar je echt je tijd moet beheren terwijl je verschillende scenario’s voorgeschoteld krijgt. Eén ding is zeker; je hebt nooit tijd genoeg. Je moet kiezen tussen je boetequota halen, een overvaller tegenhouden of de mafia helpen om bij hen op een goed blaadje te staan. Het is altijd op het scherp van de snede: punten scoren bij de winkelier, maar de mafia verwaarlozen of de mafia helpen en ineens een andere bende op stang jagen. Via een metertje voor elke groep kan je bijhouden hoe je bij wie staat. Het tweede dilemma is bepalen welk soort agent je wil zijn. Neem je smeergeld aan om deze maand toch maar je alimentatie te kunnen betalen of hou je het zuiver? Knijp je een oogje dicht voor de mafia of hanteer je een nultolerantie beleid? Dat zijn de beslissingen waar je af en toe voor staat.

Het ritme in Beat Cop is soms tergend traag. Je mag het spel dan wel uitspelen in een zevental uurtjes, maar sommige van de individuele dagen lijken een eeuwigheid te duren. Het verhaal gaat vooral traag vooruit en onze detective lijkt alles eerder te ondergaan. Vaak komt een doorbraak tot stand omdat iemand anders met informatie komt aandraven. Nog een minpuntje is de illusie dat jij door je keuzes alles bepaald. Je komt voor een dilemma te staan, je kiest en toch gaat het verhaal geen stap vooruit. In vele keuzes is het één optie die de boel doet verder gaan en op die manier heb je natuurlijk geen invloed op het verdere verloop.

Ik had een leuke tijd met Beat Cop. De beslissingen die je moet nemen van moment naar moment zorgen voor veel spanning net als de onvermijdelijke keuzes die je maakt om je tijd efficiënt in te zetten. Het ritme zit wel iets minder goed en het verhaal loopt op halve kracht de finish over. Met een vijftal minder speeldagen (van eenentwinting naar zestien bv) zou ik zeker voor een tweede beurt gaan. Fans van Papers, Please moeten niet twijfelen, want het spel is en blijft een leuke uitstap naar het Brooklyn van de jaren tachtig, gecombineerd met simpele maar spannende gameplay.