Een nieuwe Dragon Ball Z game voor je Xbox One, en één die alle Saga's bezoekt!

• Enorme liefde voor het bronmateriaal
  • Een geweldige manier om het DBZ-verhaal nog eens te beleven
  • Veel dingen te doen
  • Nevenactiviteiten missen waardevolle beloningen
  • Experience Points betekenen na een tijdje niet veel meer

Dragon Ball Z: Kakarot; deze subtitel bevat een vreemde naam voor iedereen die zich nog niet verdiepte in de Dragon Ball-verhalen. Je kan het vergelijken met Kal-el en Superman. Kakarot is de echte naam van het hoofdpersonage Goku.

Saiyans

Dragon Ball Z is het vervolg op Dragon Ball, en is de bron van de meeste verhaallijnen in de game. Je speelt het grootste deel van het spel als Goku, een afstammeling van een buitenaardse ras, genaamd Saiyans. Als je de game speelt om je eindelijk onder te dompelen in één van de meest legendarische manga kan je je wel wat verloren voelen in het begin van Kakarot. Een kort overzicht of snelle samenvatting van de meest essentiële plotpunten was geen overbodige luxe om nieuwkomers op wat benodigde kennis bij te brengen.

Aan activiteiten geen gebrek

Aan de andere kant legt het spel wel een aantal dingen uit rond de gameplay, mechanieken en zij-content. Dragon Ball Z: Kakarot is een actie-RPG, een met veel open gebieden, maar geen volledig open wereld. Dat betekent dat je op side-quests kan gaan of van je pad afwijken om de overvloed aan verschillende afleidingen te ontdekken. Al deze zijactiviteiten krijgen de nodige aandacht en uitleg met uitgebreide tutorials. Door deze tutorials krijg je wel de indruk dat al die content belangrijk en gewichtig is, maar niks is minder waar. De meerderheid van de vele activiteiten, zoals racen, Dragon Balls verzamelen, vissen, jagen, maar ook de random battles zijn grotendeels vrijblijvend. Veel van de activiteiten geven je items die je kunt gebruiken om je statistieken tijdelijk te te verhogen of om permanent een kleine boost aan je statistieken te geven. Maar deze boosts worden snel overbodig gemaakt door het eigen RPG-levelsysteem van de game, wat betekent dat de nevenactiviteiten alleen de moeite waard zijn voor het plezier en niet om je personage of krachten op te bouwen. De ervaringspunten die je krijgt uit willekeurige gevechten worden snel volkomen zinloos. Je kunt bijvoorbeeld ongeveer 10.000 ervaringspunten krijgen van willekeurige gevechten, maar tussen verhaalmissies maken de personages enorme bijkomende sprongen die in de miljoenen kunnen lopen.

FighterZ of Xenoverse?

Maar afgezien van cijfers en tutorials is de wereld van Dragon Ball Z: Kakarot eigenlijk best leuk om te verkennen. Er zijn tal van plekken om te ontdekken, van grotten tot ravijnen. Het is gewoon jammer dat er niet veel reden is om dit te doen. Een van de grootste uitdagingen voor Dragon Ball Z: Kakarot is waarde brengen in alle elementen van de open wereld, of in alles buiten het hoofdverhaal. Er is nooit genoeg reden om deel te nemen aan de veelheid van dingen die je kunt doen, niet tenzij je gewoon probeert de tijd te doden, wat veel van de grote open gebieden effectief waardeloos maakt.

Natuurlijk zullen veel mensen hier komen om te vechten - het is tenslotte Dragon Ball Z. Als je echter gevechten verwacht die vergelijkbaar zijn met Dragon Ball FighterZ, zul je teleurgesteld zijn. Ze zijn eerder ter vergelijking met de gevechten in Dragon Ball Xenoverse zijn. Dat betekent over-the-shoulder actie, eenvoudige bediening en een vechtsysteem dat leuk is, maar niet zo ingewikkeld. Je kunt een verscheidenheid aan aanvallen gebruiken, maar ze zijn niet allemaal gelijk, waarbij de basismelee-aanval en specifieke explosieve aanvallen zoals Vegeta's Big Bang-aanval altijd de meest effectieve blijken te zijn. De speciale melee-aanvallen missen de vereiste power. Dat resulteert in vechten die voor het grootste deel leuk zijn, maar met een aantal problemen kampen. Bepaalde aanvallen bijvoorbeeld krijgen kleine twee-seconden-tussenfilmpjes hebben waarbij de camera scherpstelt op jou of je tegenstander. Deze zijn cool, maar hebben eigenlijk invloed op het gevecht wanneer ze niet veel meer moeten zijn dan een beetje extra stijl. Je kunt niet bewegen als de camera op je tegenstander staat, en als je een speciale aanval initieert vlak voor een van deze tussenfilmpjes, wordt deze geannuleerd, ongeacht hoe ver je er doorheen bent. Maar als de camera op je staat, kan je tegenstander nog steeds bewegen, wat er vaak toe leidt dat je een beetje in het gezicht wordt geslagen voordat je je aanval op hen ontketent.

Maar ondanks het onbenul van de zij-activiteiten en het problematische vechtsysteem staat Dragon Ball Z: Kakarot onmiskenbaar voor entertainment. Je voelt de liefde en de passie voor het bronmateriaal. Als fan ga je echt moeite hebben om niet te glimlachen bij bepaalde momenten - het is besmettelijk. Het opnieuw bezoeken van al deze personages en verhalen is een vreugde op zich en, ondanks mijn problemen ermee, is het waarschijnlijk de meest efficiënte manier om te genieten van het verhaal van Dragon Ball Z.