• Elk schot moet zorgvuldig worden overwogen vanwege variabelen
  • Alle 30 banen zijn prachtig nagemaakt en voelen allemaal anders
  • Moeilijke maar bevredigende simulator
  • Gebrek aan tutorials zorgt voor stroeve start
  • Swing mechanismen zijn vertraagd, zorgen voor gebrek aan samenhang
  • Informatie over putten is vaak misleidend

In 2015 maakte EA de laatste PGA game met Rory Mcllroy’s PGA Tour, en in de tussentijd nam 2K de fakkel over met enkele succesvolle versies. Na een afwezigheid van acht jaar maakt de mastodont EA Sports z’n terugkeer op de links.  2023 wordt het jaar dat 2K eindelijk weer een concurrent heeft.

Voor die terugkeer heeft EA werkelijk alles uit de kast gehaal met de complete licenties voor Augusta National, The Master en Los Angeles Country Club waar de US Open in '23 wordt gehouden. De beruchte Ryder Cup zit er bij release nog niet in, maar wordt later toegevoegd, naast de immens populaire fantasy banen. EA Sports heeft ze allemaal naast een enorme lijst aan officiële banen, Pro’s als Scottie Scheffler en Jordan Spieth naast een aantal van de golfwereld grootste fabrikanten. Nu hoor ik je denken: dat verbaast me niet. Want het beste van het beste zijn we wel gewoon van EA Sports als we naar Fifa en Madden kijken.

18 holes met content

In de Career mode werk je je omhoog van zero to hero in de golfwereld. Je gaat van de prachtige natuur van TPC Sawgrass tot de meedogenloze rough van de Arnold Palmer Invitational in Bay Hill. Het is een heel seizoen van toernooien met alle vier de Majors in hun geheel, de FedEx Cup en alle gebruikelijke favorieten op de kalender. Je zit wel vast aan het aantal rondes per toernooi, dat had handig geweest om op die manier de duurtijd zelf te kunnen bepalen. Het maakt een potje PGA onnodig zwaar en lijkt me minder ideaal voor beginnende of casual spelers.

Zoeken naar wat je kan doen kan je vergeten in EA Sports PGA Tour want aan content geen gebrek. Naast de klassieke career mode heb je ook nog training challenges, sponsoring mini-games met duellen tegen de beste van de wereld, een aanbod aan dailies, weeklies en season lone tournaments en als laatste de online mode waarin je met 16 spelers tegelijk kan golfen.

EA Sports PGA Tour maakt het beginners niet makkelijk en biedt geen stevige tutorial aan. Er verschijnen wel tooltips die je de eerste keer dat je speelt de basisbeginselen uitleggen, maar deze korte stukjes laten nauwelijks zien wat er allemaal onder de motorkap gebeurt. In plaats daarvan heeft het spel een reeks uitdagingen die toevallig ook een Coaching Academy bevatten. Dit is de beste plek om te beginnen, ook al bieden deze uitdagingen geen tips of feedback om je op weg te helpen.

Niet je ouwe's golfspel

EA Sports PGA Tour mag dan wel afstammen van die klassieke Tiger Woods PGA Tours, maar vergis je niet, dit is niet de game die je pa op z’n PS2 speelde. De golfgames van 2K hebben al enkele jaren de naam dé golfgame voor puristen te zijn. EA Sports PGA Tour heeft nog steeds veel van de arcade-nuances die de vroege games zo populair maakten, zoals het toevoegen van boost aan drives en het toepassen van after-spin. Maar het is de bijna waanzinnige aandacht voor de meest nauwkeurige bal fysica en centimeter-perfecte, realistische baanomstandigheden waar golffans voor zullen komen en terugkeren. Het is moeilijk te beschrijven hoe bevredigend het voelt om je bal door meerdere lagen rough van de green te zien rollen en meedogenloos in een waterhindernis te zien ploffen.

Waarom, hoor ik je denken? Wel, omdat het zo realistisch is. De ontwikkelaars hebben vol passie beschreven hoeveel moeite ze hebben gedaan om de balmechanica van EA Sports PGA Tour tot de beste in de branche te maken, en dat is zeker gelukt. Willekeurige windvlagen zullen je slag verwoesten en de contouren van stevige, onberispelijke greens sturen je bal slingerend op weg naar het gevaar.

Alle banen zijn zo ingesteld dat ze dezelfde kenmerken hebben als hun echte tegenhanger. Als je bijvoorbeeld een lange rechte drive slaat op de Old Course van St Andrews, moet je een dutje doen om te wachten tot de bal niet meer rolt, terwijl Augusta's zachtere natuur lang niet zo veel rol produceert. De 20 verschillende shottypes in het spel helpen beginnende spelers om de gevaren van een rondje golf te doorstaan. Stingers geven je schot een doordringende, lage balvlucht om onder de wind door te gaan, met een Hack kun je de bal uit het diepe spul slaan, en met een Spinner kun je een mooi aanvalsschot maken dat veel sneller controleert en doodloopt.

Een Sport PGA Tour lijkt meer op de golfsport dan enig ander spel. Bij elke slag spelen een aantal variabelen een rol, zozeer zelfs dat je bij elke swing goed moet nadenken. Je moet voor elke situatie het juiste slagtype en de juiste club kiezen, je aanpassen aan wind en hoogte, inschatten hoeveel kracht je in je swing moet stoppen en rekening houden met de verschillende manieren waarop elke baan speelt - je slagvorm aanpassen aan de vorm van de fairway en de ligging van de bunkers. Het spel helpt tot op zekere hoogte door relevante informatie zoals windsnelheid en afstand weer te geven, maar daarna word je aan je lot overgelaten. Dit kan frustrerend zijn, vooral in het begin als je de kneepjes van het vak nog moet leren en je golftalent nog niet optimaal is.

Je shot voorbereiden loopt dus prima, maar de swingmechaniek zelf speelt dan wel weer een bogey. Als je al eens eerder een golfspel hebt gespeeld, zal de feitelijke handeling van het zwaaien met een driver of 5-ijzer bekend zijn. Je trekt de analoge stick naar beneden om de club naar achteren te halen, en duwt dan weer naar voren om je slag te lossen. Het probleem is dat er een kleine vertraging zit tussen jouw invoer en het beeld op het scherm bij EA Sports PGA Tour. Je geeft je swing dus niet één op één door, wat een verlies van controle geeft. Uiteindelijk raakte ik de vertaging wel gewend na verloop, maar het voelt nooit helemaal goed. Een laatste frustratie is de putting mode. De informatie die je krijgt te zien rond hoogte en buiging van het terrein is niet altijd accuraat. Heel frustrerend als je een birdie aan je voorbij ziet gaan en een probleem dat waarschijnlijk enkel met een update verholpen zal kunnen worden.

Pick your golfer

Spelers kunnen vanaf het begin hun eigen golfer creëren en dit keer hebben je keuzes echt wel impact. De manier waarop je je golfer vormgeeft heeft een enorme invloed op het spel. Ik gaf de voorkeur aan kracht, putten en aanvalsspel, wat betekende dat ik bij langere banen heel wat voordeel had, maar ik kreeg het dan weer flink moeilijk bij korte shots. De karaktermodellen, zowel jouw creaties als de modellen van de pro spelers, zien er prachtig en realistisch uit.

Fotorealistisch is sowieso het eerste wat door je hoofd schiet bij het zien van EA Sports PGA Tour op een Xbox Series X. De essentie van elke baan tot in de kleinste details is vastgelegd. Na uren spelen was ik nog steeds onder de indruk van de prachtige graphics. EA heeft jarenlang elk parcours gefotografeerd en in kaart gebracht met behulp van drones en ultramoderne technologie om 's werelds meest iconische banen op ongeëvenaarde wijze weer te geven.De karakters zelf zijn solide, de soundtrack is gevarieerd en levendig, en EA Sports PGA Tour paradeert rond als een spel gemaakt door mensen die weten hoe ze een levende, ademende sport titel moeten presenteren.

EA Sports PGA Tour was geen gemakkelijke review. De game blinkt uit met z’n aanbod, graphics, oog voor detail en de manier waarop je als speler je shot kan voorbereiden en opbouwen, maar op een aantal essentiële punten zoals swing en putting slaat het het balletje mis. Nu, m’n verdict valt wel voluit in de hole, EA Sports PGA Tour is een leuk spel. Met wat ervaring ga je snel van start en sta je in een mum van tijd op de mooiste banen in de wereld. Dus als golf(game)fan moet je deze zeker een kans geven.