Tim Colman | vrijdag 23 Apr 2021, 22:09

Greed is het eerste pakket met DLC voor Hitman 3, is dit de moeite waard? Lees de recensie!

• Leuke twist op bestaande gameplay
  • Fantastisch nieuw pak
  • Mager qua content
  • Gouden filter belemmert zicht

Hitman 3 van IO Interactive is een van mijn favoriete games van het jaar tot nu toe. Met bijna eindeloze variaties op contracten en plannen voor elke map, is het een spel waar ik steeds naar terug blijf komen en mezelf blijf uitdagen met nieuwe planningen. Voor de eerste DLC-pakket "Seven Deadly Sins - Greed", het eerste deel van een zevendelige uitbreiding waarin elk deel gebaseerd is één van de zeven dodelijke zonden, zet Agent 47 z’n doelwitten om in kostbare kleine munten.

Een klein pakketje

Op zich is het eerste deel "Seven Deadly Sins - Greed" redelijk mager aan content. Het bevat vier nieuwe elementen in drie categorieën: contract, pak, en items. Het eerste is een nieuw contract met de ronkende naam The Greed Enumeration Escalation. Je keert terug naar Dubai waar je een aantal doelwitten op een voorgeschreven methode moet uitschakelen. Voor elk slachtoffer ontvang je ‘greedy little coins’ die je helpen om extra doelen te behalen nadat je ze voert aan de kikker bij de startpositie. Opdrachten onthullen zich stap voor stap wat snel tot een ‘nog eentje’ patroon leidt. Je kan namelijk niet opslaan als je het level verlaat, dus doorspelen en meer munten verzamelen is de boodschap.

Naast het contract krijg je ook een aantal permanente unlocks. De eerste is de "Greedy Little Coin" en de twee meer op aantrekkingskracht gerichte zijn de Devil's Cane en de Rapacious Suit. Zonder je in de maling te nemen: dit is tot nu toe het beste pak in de geschiedenis van de game en Agent 47 straalt er echt in. Sla je toe met de Devil's Cane dan krijg je telkens een Greedy Little Coin om je aan je hebzucht te herinneren, en die kan je weer gebruiken om de aandacht van je volgende slachtoffer te trekken

De stimulans om door te gaan is dat alle munten die je in een fase verzamelt worden overgedragen naar de volgende. Daar kan dan je munten in de kikker droppen en sneller meer nuttige dingen verzamelen. Je krijgt onderweg verschillende beperkingen opgelegd en je doelen kennen een grote variatie. Ikzelf was er wel een paar uur mee zoet om de Escalation volledig uit te spelen, hoe lang je er zelf over doet zal afhangen van je Agent 47-skills en hoe goed je het level kent.

Gold!

Het gouden filter dat over het Dubai-level geplaatst is vond ik zelf iets minder geslaagd. Het belemmerde de zichtbaarheid van de vele details in de level en mist z’n effect. Qua inhoud mist dit pakket wat kracht, maar als de kwaliteit zich verder zet in de zes andere delen dan gaat het totale pakket zeker de moeite waard zijn. The Greed Enumeration Escalation is zeker de moeite als je de uitdaging volledig uitspeelt. Greed start de nieuwe roadmap voor Hitman 3 met de passende naam Season of Sin. Greed zelf heb je voor vijf euro en het hele Seven Deadly Sins-pakket (dus een soort Season Pass) heb je dan weer voor dertig euro.

In het geheel is "Seven Deadly Sins - Greed" als standalone pakket een mager DLC-pakket, maar er zit wel een goudklompje aan fun in. Voorlopig dus enkel een must voor de diehard Hitman-fans, de waarde van de volledige collectie zal duidelijker worden als er meer delen zijn verschenen. Plus, de nieuwe outfit van Agent 47 is fenomenaal! The Greed Enumeration Escalation brengt een leuke twist op de traditionele gameplay, gebruikt elementen uit het verleden om het volgende level te beïnvloeden en biedt verschillende uitdagingen die niet eerder beschikbaar waren.