Muziek en racen wordt gecombineerd in Music Racer: Ultimate. De ultieme game, of toch niet? Lees verder!

Rating 4/10
  • Neonkleuren?
  • Onmogelijk punten te volgen en ritme te houden
  • Verschillende wagens spelen geen rol
  • Logica in de levels compleet zoek

Vanaf de eerste trailer voor Music Racer: Ultimate zat ik klaar om de take van AbstractArt op Outrun gecombineerd met ritme-gameplay te ervaren. Neonkleuren, een pompende soundtrack en exotische wagens en dat allemaal in een ritmespel: het kon niet misgaan. Music Racer: Ultimate is een verzameling van alle content die is uitgebracht voor Music Racer, inclusief nieuwe werelden en voertuigen. Er zit geen verhaal verwerkt in het spel, en ook het menu voelt erg kaal aan. Een tutorial of een minimum aan uitleg mag je ook vergeten, zelfs niet als je het spel voor de eerste keer opstart.

Do It Yourself

Een beetje begeleiding was wel op z’n plaats, want zelfs het menu is wat verwarrend. Ik heb totaal per ongeluk ontdekt dat er een speloptie is waar je zelf kan bepalen welke muziek je wil gebruiken. Bij Music Racer had ik een centrale rol voor de verschillende wagens in de game verwacht, maar niets is minder waar. De auto’s zijn puur cosmetisch en maken geen enkel verschil qua gameplay. Je kunt nieuwe levels en auto's kopen met punten die je verdient door levels te voltooien. Maar sommige auto's kunnen 1000 punten zijn en andere 100.000 punten. Op zich niks mis mee, maar als simpel uitziende auto's extreem duur zijn en topmodellen spotgoedkoop zijn raak ik de kluts kwijt. Alle logica is zoek in de prijsstrategie en het bewijst alleen maar dat de auto’s simpelweg een detail zijn in de game.

Wat de levels betreft gaat de inconsistentie lekker door. Vrijspelen is geen enkel probleem, want ze zijn vrij goedkoop. In één level ging de track hobbelig op en neer waardoor het zicht compleet belemmerd werd en ik dus onmogelijk in het ritme koon blijven. Het tweede level dat ik kocht ging simpelweg vertragen zonder enige link met de muziek, terwijl een derde level de plaatsing van de punten compleet willekeurig leek te plaatsen.

All over the place

Het meest irritante deel van Music Racer Ultimate is het spelgevoel en de manier waarop de punten in de levels worden verdeeld. Bij vrijwel elk ander muziek/ritmespel liggen de punten waar je op mikt op één lijn met de beats van de muziek. Niet hier in Music Racer Ultimate. De plaatsing van de punten voelt compleet willekeurig en ik kon op geen enkele manier m’n score gestructureerd verhogen. Ik drukte wat willekeurig op de knoppen en miste de helft van de tijd de timing. Dit ging snel vervelen en was op een gegeven moment gewoon irritant en vervelend.

Music Racer Ultimate is alleen maar flash en geen fun. Voor een muziekspel is de muziek oké, maar het spel zelf is niet bevredigend om te spelen. De beloningen zijn niet echt waardevol, de levels zijn vervelend, en de menu's en lay-out zijn verwarrend. Music Racer: Ultimate is echt géén aanrader. Wil je een arcade racer in neonkleuren, dan ben je beter af met Inertial Drift. Zoek je een ritmespel met punch probeer dan zeker eens Thumper.