Jeroen Post | dinsdag 22 Mrt 2022, 23:29

Beleef de reis van een muzikant in A Musical Story.

• Leuke animaties tussendoor
  • Unieke speelstijl...
  • ... die niet voor iedereen geschikt is
  • Alles goed doen is soms behoorlijk lastig door de melodie

Spellen waarin muziek en ritme centraal staan kennen we natuurlijk al een hele tijd, waarbij games als Guitar Hero en Parappa the Rapper waarschijnlijk de meest bekende zijn. A Musical Story is een ritme-spel, met een overkappend verhaal waarin niet gesproken wordt en waar je ook geen tekst leest. Een vreemde eend in de bijt misschien, maar is het ook leuk om te spelen?

Het verhaal

A Musical Story volgt het verhaal van Gabriel, een gitarist die in de jaren '70 een poging doet om te gaan touren met een band. Hij lijkt overigens heel sterk op Jimi Hendrix, buiten het feit dat Gabriel rechtshandig is. Tijdens zijn werkzaamheden in een fabriek droomt hij van muziek maken met een band, en tijdens het wegdromen droomt hij van de kraai die te zien is in het logo van de blikken die in de fabriek gemaakt worden. Deze vogel zie je ook regelmatig terugkomen in het spel. Naast de vogel droomt hij ook van een muziekwedstrijd die zich in de Pinewood-studio afspeelt. Het spel brengt je langs deze droom en (hopelijk) de competitie.

Het verhaal ontvouwt zich gedurende 25 episodes, en deze vertellen elk een deel van de reis. Zonder al te veel van het verhaal te verklappen: deze afleveringen brengen je bijvoorbeeld langs de busreis om bandleden op te pikken, maar ook langs wat minder leuke gebeurtenissen en ook langs pauzes waarbij de bandleden even rustig een leuk riedeltje spelen. De animaties die je na elk deel van een liedje te zien krijgt zijn overigens echt de moeite. De grafische stijl spreekt mij in ieder geval enorm aan.

Wat moet je doen?

Goed, nu weet je wat er speelt, maar nog niet hoe je het speelt. Zoals eerder gezegd is het een ritmespel, en in dit geval betekent dit dat je op het juiste moment op de juiste knop moet drukken. Je gebruikt maar twee knoppen: L en R. Je kan ze los van elkaar indrukken, en op bepaalde momenten moet je ze juist weer tegelijk gebruiken. Op weer andere plekken in een hoofdstuk moet je ze dan weer ingedrukt houden, en op het juiste moment loslaten. Het spel doet het altijd eerst een paar maten voor, en deze moet je dan goed naspelen. Maar, er wordt (in eerste instantie) niet weergegeven wanneer welke knop aan de beurt is. Dat betekent dat je min of meer de melodie moet onthouden, en dan maar moet hopen dat je goed hebt begrepen wanneer je de knoppen moet indrukken. Het spel is niet extreem strikt met timing, maar je moet er meestal wel redelijk strak bij in de buurt zitten.

Mocht je één knopje missen, dan moet je de hele melodie opnieuw spelen. Een schoolvoorbeeld van trial and error, dus. Op sommige momenten vrij veel error, maar het hoeft natuurlijk niet altijd in één keer goed te gaan. Deze manier is iets minder duidelijk dan in bijvoorbeeld Guitar Hero, en niet iedereen zal deze manier leuk vinden. Zelfs voor mensen met een achtergrond in muziek en die vrij veel ervaring met dergelijke games hebben, is het lang niet vanzelfsprekend dat je alles maar in één keer haalt. Maar als je het eenmaal goed hebt, is het heel tof om te merken dat je met elke melodie echt laagjes opbouwt. De ene melodie is de basgitaar, daarna volgen bijvoorbeeld de drums en de gitaren of toetsen.

Wat nu?

Je hoeft de episodes niet perfect te spelen om verder te komen. Sterker nog, je hoeft je absoluut niet te schamen als het je niet in één keer lukt. Maar, mocht dat je wel lukken, dan kun je alternatieve paden vrijspelen en zelfs een bonus. Je bent binnen niet al te lange tijd door het spel heen, maar het feit dat je andere episodes te zien krijgt als je alles perfect speelt (dus zonder fouten, in één keer!) zorgt toch wel voor wat replay value. Mocht je allang blij zijn dat je het einde hebt gehaald, en heb je geen zin om de episodes nog eens te doen: het hoeft natuurlijk niet. Ik denk dat je, met een aantal nieuwe pogingen meegeteld, dat je toch wel een uur of twee met deze game bezig bent.

Het probleem met het principe van A Musical Story is alleen dat ze het je wel erg lastig maken met de melodieën. Waar ze in andere muziekspellen makkelijk te volgen zijn, is dat in dit spel wel anders. Het alles in één keer goed doen wordt je moeilijk gemaakt doordat de melodieën vaak een wat onvoorspelbare kant op gaan. Alsof er in sommige episodes min of meer willekeurig op knoppen gedrukt moet worden, in plaats van een fijne melodie te volgen. Spijtig, want op andere momenten in het spel werkt het wel echt prima.

A Musical Story is een spel dat goed werkt voor mensen met een goed gevoel voor ritme en muziek. De animaties zien er goed uit, en een redelijk deel van de liedjes zijn echt leuk om te spelen. Sommige melodieën zijn echter wat rommelig en onlogisch, en zijn daardoor vrij lastig om (in één keer) goed te krijgen. Het is een prima ritmespel, maar misschien niet toegankelijk genoeg.