Jeroen Post | donderdag 12 Aug 2021, 14:06

In Night Book volg je een horrorverhaal via een laptop en camera's, maar is het een leuke game?

• Principe is leuk
  • Er zijn heel veel keuzes en eindes
  • Beperkte invloed keuzes
  • Niet zo eng

Night Book is een FMV-game, waar FMV staat voor Full Motion Video. In de jaren '90, met de komst van de CD-i en de Mega-CD, was dit genre in volle gang met games als Mad Dog McCree en Night Trap. Het principe is dat er een film afspeelt op je scherm en dat je dan beslissingen neemt op de momenten dat de game daarom vraagt. Ga je links of rechts? Als je iemand ziet die hulp nodig heeft, kies je dan om die persoon te helpen of loop je de andere kant op? Deze game zit vol met dergelijke keuzes die het spelverloop direct beïnvloeden. Als je enige tijd geleden Bandersnatch, een aflevering van Black Mirror, op Netflix hebt gezien, dan weet je precies hoe dit gaat.

Revival van het genre?

In de jaren '90 was dit genre behoorlijk populair. Direct invloed hebben op een soort film die afspeelt klinkt erg goed, zeker als je tot die tijd alleen maar 2D-platformers was gewend. Tegenwoordig is dat natuurlijk wel anders. De 3D-graphics van spellen van tegenwoordig zijn zo geavanceerd dat een genre als FMV toch wel verouderd is. Toch kent het genre wel wat oplevingen, zoals Bandersnatch, en nog een aantal andere afleveringen op Netflix, de heruitgaven van oude FMV games van Digital Pictures en de vele titels van Wales Interactive. Er is dus op zijn minst een nichemarkt voor deze producten en het nieuwste resultaat hiervan is Night Book.

Boeken vertalen?

In Night Book speel je als Loralyn, een Franse vrouw die werkt als online vertaler via een videodienst. Zij vertaalt tussen Frans en Engels, en daarmee helpt ze allerlei soorten mensen met verschillende opdrachten. In Night Book helpt ze een Franse boekenliefhebber met het kopen van een mythisch boek in een hele obscure taal. Loralyn is een van de weinige personen die deze taal machtig is, en ze besluit hem te helpen communiceren met de Britse boekverkoper. Tussendoor heeft ze ook nog te maken met haar verwarde vader die bij haar inwoont en haar vriend die een enorm bouwproject op wil zetten. Dit bouwproject vind niet geheel toevalligerwijs in het gebied waar het boek vandaan komt.

Om de Franse boekenliefhebber ervan te overtuigen dat het boek authentiek is, moet zij een passage voorlezen in die obscure taal. Dit zorgt ervoor dat het helemaal misgaat met boze geesten en mensen die beïnvloed worden. Het is aan Loralyn om dit allemaal op te lossen. Dit doe je, zoals eerder gezegd, door beslissingen te nemen tijdens de beelden die afspelen. Je ziet tijdens de hele game alleen maar beelden die door veiligheidscamera's en webcams zijn opgenomen. Er is dus niet bijzonder veel interactiviteit, buiten de keuzes die je maakt. Toch kan dit principe heel interessant zijn als het een spannend verhaal is. Ook al doe je krap anderhalf uur over het uitspelen, dan kan dit in theorie nog altijd goed werken.

Helaas valt dit behoorlijk tegen. Er zijn in de game bijzonder weinig speciale effecten te vinden. De enige manier waarop blijkt dat het allemaal uit de hand loopt, is door wat door elkaar gehusselde beelden en de acteurs die bepaalde emoties tonen. Ik heb persoonlijk nooit de indruk gehad dat het allemaal zo ernstig was. Als een van de personages eenmaal bezeten was door wat er uit het boek kwam, trekken ze gewoon een gek gezicht en praten ze met overdreven bewerkte stemmen. De bedoeling van een game of interactieve film als deze, is dat je op het puntje van je stoel zit en dat je af en toe echt schrikt van bepaalde momenten. Deze momenten zaten totaal niet in Night Book. Bovendien had ik ook het idee dat de meeste keuzes weinig tot geen invloed hadden op het verloop. Keuzes en eindes zijn er overigens meer dan voldoende, er zijn bijvoorbeeld al vijftien verschillende eindes voor Night Book.

Night Book doet een poging om een ietwat obscuur genre voort te zetten, maar slaagt daar wat mij betreft niet echt in. Het principe is echt leuk met het perspectief van de camera's en de webcams en de beslissingen, maar het wordt nooit echt eng en het acteerwerk en de effecten zijn van een redelijk laag niveau. Wil je het principe eens ervaren, dan kun je dat zeker doen. Maar wil je echt waar voor je geld en een spannend verhaal ervaren, dan kun je deze dertien euro beter elders besteden.