Tim Colman | donderdag 22 Nov 2018, 12:29

Een terugkeer naar de gloriedagen van SoulCalibur en Soul Edge; lees hier onze recensie van SoulCalibur VI!

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Twee immense story modi
  • Zeer gevarieerd roster aan vechters
  • Easy to play, difficult to master
  • Reversal Edge lijkt wat te veel op een quick time event
  • Verhaal is door storyboards vrij statisch verteld

Een terugkeer naar de gloriedagen van SoulCalibur en Soul Edge. Dat was de hoop die bij vele fans begon te leven na de aankondiging van SoulCalibur VI. Ook Bandai Namco springt mee op de trend van klassieke fighting games opnieuw leven in te blazen. Scheert het echter even hoge toppen als z’n collega's?

REVIEW

Brace for impact

Soulcalibur is in de kern een simpel en rechtoe, rechtaan spel. Als speler beschik je over drie aanvalsknoppen die zorgen voor een horizontale aanval, een verticale en een schop. De vierde knop zorgt voor de block. In vergelijking met andere vechtspellen ligt er een veel grotere nadruk op je bewegingen in de 3D ruimte met een pak dodges en natuurlijk veel ring outs als gevolg. Vooral die laatste komen een pak meer voor in SoulCalibur dan in andere vechtspellen. Je moet je als speler constant bewust zijn van je positie in de ring en van daaruit de juiste aanvalsstrategie kiezen. De Guard impacts, voer je uit door tegelijkertijd vooruit en op block te drukken, zijn de centrale moves sinds de originele SoulCalibur en maken het geheel nu net zo interessant. Voer je een Guard Impact succesvol uit dan breek je je tegenstanders flow en kan je ineens je eigen druk opvoeren die op zijn beurt dan weer opnieuw gebroken kan worden. Dit heen-en-weer spel creeërt een spannende mindgame en zorgt dat er altijd iets op het spel staat, gezien de Guard Impact een serieuze treffer is.

Story mode

De reeks staat bekend om z’n sterke aanbod op het vlak van single player experience. Naast de traditionele Arcade, Training en Online modes kan je kiezen uit twee compleet uitgewerkte story modes. Soul Chronicle staat centraal met het verhaal over een vervloekt Soul Edge zwaard uit de zestiende eeuw. Via een horizontale tijdslijn ga je door de verschillende stappen van het verhaal dat een hele eeuw doorloopt met verschillende zijverhalen. Je krijgt via de verschillende karakters een heleboel invalshoeken op het verhaal te zien. Het komt allemaal mooi samen in een stevig relaas over een diep kwaad en helden die hun potentieel moeten waar maken.

De tweede story mode heet Libra of Souls en is op z’n zachts uniek te noemen. Dit verhaal stelt jouw eigen personage centraal, pikt in op het Soul Chronicle verhaal en voegt wat RPG elementen toe. Zoals het een goeie RPG betaamt, vecht je je hier door een aantal main- en side missies en kom je zelfs af en toe een random encounter tegen. Alle missies geven je recht op credits die je weer kan inruilen tegen items om te gebruiken binnen Libra of Souls. Het level systeem is vreemd genoeg zeer diep en als speler versterk je je karakter, je wapens en koop je extra voordelen. De twee verhaalmodes werken zeer goed samen met evenementen die je vrijspeelt in Libra of Souls die dan beschikbaar worden binnen de Soul Chronicle tijdslijn. Alles komt heel mooi samen wat een bewijs is dat Bandai Namco alles uit de kast haalde om een robuuste single player experience op te leveren. Minpuntje is wel het gebrek aan cutscenes, je krijgt het verhaal namelijk voorgeschoteld via statische storyboards met voice acting. De tekeningen zijn best aantrekkelijk, maar toch voelt het geheel stijf aan en is het moeilijk je aandacht erbij te houden. Heb je al dat verhaal niet nodig, kom je natuurlijk perfect aan je trekken in de Arcade mode.

Naast een overladen standaard roster kan je ook aan de slag met de character creation tool om je eigen vechtersbaas samen te stellen. Wederom dropt Bandai Namco je hier in een ongeloofelijk diep systeem met een resem aan rassen, kledij, lichaamsopties en de vrijheid om je eigen persoonlijke mix te maken. Je eigen vechter maken is verplicht om Libra of Souls te spelen, maar daarnaast kan je je persoonlijke creatie ook online wat klappen laten uitdelen.

Reversal

SoulCalibur VI voegt twee nieuwe systemen toe. Reversal Edge lijkt me vooral interessant voor nieuwe spelers. Slecht één druk op de knop en inhouden is genoeg om alle inkomende treffers te parry’en, om vervolgens zelf een slag toe te dienen en een soort steen, papier, schaar spel te starten. Het gaat hier wel degelijk om een quick time event, wat waarschijnlijk voor een groot deel fighting game fans wat ver gaat. A verslaat K, B verslaat A en de winnaar krijgt een coole cinematic te zien. Om de move nog meer omstreden te maken, wint de speler die de Reversal Edge start sowieso als beide spelers dezelfde combinatie ingeven. Toegegeven, met een goed getimede block houd je de Reversal edge vlotjes tegen. Het tweede systeem is zowaar nog interessanter. Een aantal moves hebben ‘Lethal Hit' eigenschappen en die kan je activeren als je je tegenstander raakt tijdens een bepaalde beweging. Zo heeft Mitsurugi een move die ‘Mask’ heet. Voer je die uit op een tegenstander die net een backstep maakt dan creëer je een Lethal Hit. Zo zorg je voor een grotere en meer schadelijke combo dan een normale hit. Met die Lethal hits kan je dus de balans in een gevecht doen keren en ben je als speler voortdurend de bewegingen van je tegenstander aan het analyseren.

Conclusie

SouCalibur 6 voelt als een directe sequel op SoulCalibur 2, nog steeds het meest legendarische hoofdstuk in de reeks. Het resultaat is een vechtspel dat leuk is vanaf het begin, maar met voldoende diepte wanneer het aankomt op het roster, de character creation, vechtsystemen en verschillende modi. Beginners kunnen zonder veel barrieres van start, terwijl de weg naar expert level lang, diep en toch voldoende interessant is. Essentieel spel voor de collectie van elke fighting game fan, sterke aanrader voor wie een eerste stap in het genre wil zetten.

Reacties

Login of registreer om te reageren.