• Uitstekende traverse en verkenning
  • Diepe aanpassingsmogelijkheden
  • Fantastische karakterisering en schrijfwijze
  • Hier en daar wat framerate problemen
  • Misschien mijden als je niets met Star Wars hebt

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen verkrijgbaar voor Xbox Series.

Korte boodschap voor we aan de review beginnen. Ik ben een enorme Star Wars fan en ben waarschijnlijk wat te mild voor alles wat Lucasfilm heeft uitgebracht de laatste jaren. Mij ga je dus niet horen zagen over Book of Boba Fett of Obi-Wan, ik ben blij als een kind om elke woensdag vijftig minuten Star Wars te kunnen kijken. Ik heb dan ook heel hard genoten van Star Wars Jedi: Fallen Order zowel qua spel (een Dark Soulslike met een moeilijkheidsgraad) als qua verhaal (een bredere en vernieuwende kijk op Order 66) en keek dus héél hard uit naar de release van Star Wars Jedi: Survivor. Geen nood, ik blijf natuurlijk objectief en professioneel, maar weet dus dat hier een Star Wars fanboy de review schrijft.

Niet de clichés waar je naar op zoek bent

Zoals ik zei, na Star Wars Jedi: Fallen Order kon Star Wars Jedi: Survivor niet snel genoeg komen. Maar de lat lag hoog, de sequel zou en moest in alle opzichten het debuut moeten overtreffen. Van bij de start voelt Survivor als een heel natuurlijke evolutie van Fallen Order. Je dondert onmiddellijk het verhaal in en het spel zoog me mee in z’n vaart. Goed nieuws, want van bij het begin heb je alle krachten die je op het einde van het eerste spel had. Hier dus geen clichématige bliksemschicht die in één klap met al je vaardigheden en krachten gaat lopen. Wall runnen, dubbel springen… het lukt allemaal al in het eerste hoofdstuk.

De verrukkelijke cast uit Fallen Order is weer volop aanwezig en deze keer is Cameron Monaghan, de acteur die zijn uiterlijk aan Cal leent, niet zo gemakkelijk te overtreffen door de bemanning van de Mantis. De banden tussen de bemanningsleden zijn dieper dan voorheen en het hele verhaal voelt wat serieuzer aan. Zijn motivaties gaan nu over meer dan alleen maar vechten tegen het Empire: het gaat erom of hij een leven kan leiden waarin hij iets meer is dan een verzetsstrijder, zijn schuldgevoel kan loslaten en een veilig thuis kan vinden. Zijn pad na zijn ontsnapping uit Order 66 wordt afgezet tegen wat er had kunnen zijn als hij andere prioriteiten had gehad en andere keuzes had gemaakt. Dat geeft hem veel meer groei als  karakter dan hij had als een getraumatiseerde vluchteling die leert een Jedi te zijn. Zijn beslissingen hebben meer gewicht, waardoor hij deze keer een veel realistischer hoofdpersoon is.

Stance by your Jedi

Survivor introduceert een aantal nieuwe mechanieken voor de spannende gevechten, maar het zijn de stances (hoe je je wapen gebruikt) die het grootste verschil maken. Er zijn er vijf in totaal, waaronder de originele drie: single blade, double-blade en double wield. De blaster stance (ook bekend als wat als Han Solo een Jedi zou zijn?) en de crossguard stance (de Kylo Ren) zijn de twee nieuwe stances. Elke stance heeft zijn sterktes en zwaktes. De crossguard is traag, maar brengt veel schade toe en kan door de guard van je vijanden heen, terwijl de blaster stance je het voordeel geeft van snelheid en bereik. Je kunt er maar twee tegelijk in je uitrusting meenemen, dus je zal wat harde keuzes moeten maken. Goed nieuws is dat je je stances kan wisselen bij elk meditatiepunt (de Soulslike kampvuren waar je kan rusten). Mijn keuze viel uiteindelijk op de single blade en de crossguard stance. Hoewel je gemakkelijk kan wisselen, hield ik m’n keuze aan omdat m’n upgrade punten vooral naar m’n twee gekozen stances ging. Om echt de drie andere stances uit te proberen lijkt een tweede speelronde de beste aanpak. Dankzij de vijf verschillende stances kan je zelf een vechtstijl ontwikkelen die balans zoekt tussen kracht, snelheid, verdediging en afstand. De gevechten zijn fantastisch en een grote vooruitgang op de vaak saaie duellen uit de voorganger. Je hebt meer geweldige Force powers, en de algemene beweging in gevechten is fantastisch. Hoewel het goed voelde om schoten te ontwijken, te pareren en af te buigen, was het wel moeilijk. Toen ik in het Rancor-gevecht terecht kwam, verloor ik een duizelingwekkend aantal keren voordat ik het onder de knie kreeg.

Zalando in Space

Star Wars Jedi: Survivor is een prachtige game dankzij een release op de next-gen consoles en pc, maar dus zonder een versie voor PS4 en de Xbox One X. Deze beslissing leidt nog niet tot een stabiele framerate. Toegegeven, ik speelde op graphics mode en niet op maximale framerate, maar de game heeft wel wat performance issues die hopelijk met toekomstige patches verdwijnen. Wie graag z’n eigen touch aan de wereld en personages geeft kan zich hier compleet uitleven. De game bevat allerlei prachtige aanpassingsmogelijkheden. Je kunt bijna alles aanpassen, waaronder het lichtzwaard, de blaster, BD-1, kleding, gezicht, haar en meer. Ik ging voor een Kestis met een handlebar snor en een stevige mullet. Je speelt een enorme waaier aan outfits, onderdelen en verf vrij om je creativiteit ten volle uit te leven. Je kan werkelijk alles naar je hand zetten, van de kolf van het lichtzwaard tot de antenne op BD-1's hoofd én de kleur van je lightsaber niet te vergeten.

De platform-secties hebben ook een stevige stap vooruit gezet. Het bewegen in de wereld van Jedi: Survivor voelt geweldig aan. Respawn heeft de bewegingsmechanismen in het vervolg sterk verbeterd en veel van de pijnpunten weggenomen waarover spelers klaagden toen Fallen Order werd uitgebracht. Er zijn nu zoveel nieuwe bewegingsmogelijkheden dat ik zelf creatieve oplossingen ontdek voor gevechten en puzzels. Maar ondanks hoe open de wereld lijkt, is hij nogal strikt in hoe hij wil dat je navigeert. Ik kan niet tellen hoe vaak ik geblokkeerd werd door een onzichtbare muur of ronduit gedood werd door een val die niet meer dan een gekneusde enkel had moeten veroorzaken.

Beter bewegen en vlotter overal op en af klauteren vroeg natuurlijk om grotere werelden en héél snel in de game had ik door dat de schaal een pak groter lag dan in de eerste afleveringen. Grotere werelden vraagt ook om meer verzamelobjecten en gamers die graag alles vinden en verzamelden, biedt Star Wars Jedi: Survivor een stevige kluif. Die 100% halen gaat wel heel wat doorzettingsvermogen vragen, je krijgt weinig hulp en zal dus alle mogelijke hoekjes en gaatjes moeten afzoeken om werkelijk alles te vinden.

Survivor nam al het goede van Fallen Order over, en verbeterde het zelfs. Van de diepte van de gevechten en de complexiteit van de personages tot de ongelooflijke actiestukken en het echt doordachte verhaalwerk, Star Wars Jedi: Survivor is de gouden standaard voor de aanpak van een vervolg. De successen hier worden een beetje ontsierd door de ongelijke prestaties. Mijn playthrough was gelukkig redelijk bugvrij, maar de prestatiedips hier en daar waren wel merkbaar. Maar dat belemmerde mijn plezier zeker niet.