Minecraft Dungeons is een Diablo-achtige actiegame, en wij bespreken hiervan de inhoud van de Season Pass!

• Meer variatie in vergelijking met de basisgame
  • Meer uitdaging
  • Vooral voor de fans, trek waarschijnlijk geen nieuwe spelers aan
  • Bossfight in Howling Peaks is saai

Gespeeld op Xbox Series X.

Minecraft Dungeons is één van de belangrijkste games in de Microsoft Game Pass en dus een essentieel onderdeel van de Xbox-fabriek. Minecraft Dungeons is één van de vele uitbreidingen van de Minecraft license (zie ook Lego, boeken, merchandise etc). De game lanceerde in 2020 en kreeg een zeer positieve review bij ons. De ideale dungeon-crawler om met kinderen te spelen, en ook met een hele leuke visuele stijl. De eerste season pass, genaamd Hero Pass, bracht ons reeds twee extra dungeons en met de nieuwe season pass die in December vorig jaar uitgebracht werd komen er dus nog vier bij. In dit stuk bespreek ik The Jungle Awake en Spooky Winter uit de Hero Pass en ook de eerste dungeon uit het nieuwe season pass: Howling Peaks.

Van de jungle in de sneeuw

Elke extra dungeon geeft een gelijkaardig pakket van drie nieuwe missies. De moeilijkheidsgraad was wat aan de lichte kant in de basisgame, maar de uitdagingen in de DLC gaan een stuk verder. Duidelijk een puntje van kritiek dat ontwikkelaar Double Eleven heeft willen goedmaken met deze extra dungeons. Het thema van elke dungeon wordt weerspiegeld tijdens je tocht. In Jungle Awake staan giftige skeletten en tentakelplanten centraal, in Spooky Winter glij je dan weer over ijzige vlakten, terwijl je in Howling Peaks een torenhoge berg beklimt. De basis van de game blijft dezelfde, maar de verandering van vijanden, bepaalde varianten en een nieuwe omgeving geeft zin om er weer volledig in te duiken. De dungeons zijn gevarieerder dan die in de basisgame. Ik had gevoel meer in een mini verhaaltje te zitten dan puur een tocht van A naar B met vijanden als obstakels.

Omhoog Sammy!

Howling Peaks, de eerste dungeon in de nieuwe season pass, springt er voor mij bovenuit. Zoals ik zei beklim je in dit level een enorme berg. Dit is meteen ook de meest verticale dungeon in de game met enorme bruggen tegen die over diepe kloven lopen en een grote lift om steile stukken te overbruggen. Howling Peaks introduceert ook een nieuwe windfunctie, waarmee nieuwe obstakels en puzzels worden gecreëerd die gebruik maken van de zware windstoten. Als je niet oppast, word je weggeblazen en sta je terug bij het begin. Het tweede niveau brengt spelers naar een enorme windtempel, gevuld met gevechten van dichtbij en unieke op de wind gebaseerde puzzels. Het level wordt helaas afgesloten met een van de saaiste baasgevechten die Minecraft Dungeons te bieden heeft, maar dat is echt een van de weinige problemen met deze nieuwe DLC. Ik had nog wel wat straffere verbeteringen en veranderingen willen zien. De dungeons hebben nog steeds geen meerdere paden en de loot blijft ook magertjes. Je kan dan wel weer rekenen op een goed assortiment aan nieuwe items waarmee je je arsenaal kan uitbreiden.

Net zoals de Hero Pass is de nieuwe Season Pass vooral voor de fans van Minecraft Dungeons bedoeld. De ontwikkelaar introduceert dan wel wat veranderingen, maar niet echt genoeg om nieuwe spelers aan te trekken. Wil je gewoon meer Minecraft Dungeons, twijfel dan zeker niet. Ik had heel wat fun met m’n jongste zoon om de nieuwe dungeons te verkennen en onze avatars uit te bouwen met nieuwe loot. Wij staan in ieder geval te popelen om aan de volgende dungeons te beginnen. Het geheel heeft een prima prijs/kwaliteitsverhouding en bovendien zijn de dungeons zijn apart verkrijgbaar.